Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag har oxå planer på att köpa en opti precis som ni gjort här :)

Kan man köpa optimums egna cnc kit ifrån automatic production? eller kanske ifrån den tyska sidan? Kan vara värt att köpa allt färdigt då man vet att det funkar bra och passar.

14000kr för privatperson, leverarat till dörren ny ifrån Tyskland, känns inte alls så farligt. låter nästan för bra för att vara sant?

mvh Micke
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Automatic Production för också CNC kitet, jag köpte därifrån. Dock fick jag bara tyska manualler men de skulle skicka engelska. Mitt intryck av A P var faktiskt riktigt bra och hjälpsamma.

Dock kan jag nämna att kitet var relativt enkelt bortsett från själva huset till remdriften som var gjuten i ALU och ett plast lock men båda dessa borde vara enkla att ersätta.

Kitet kräver dock att du gör vissa modifieringar på din maskin så som att borra några hål och gänga för infästningen (enl. manualen).

Om någon är intresserad så kan jag ta lite bilder och dimensioner på kitet så kan ni säkert konstruera en enkel ersättare. Remar och hjul bör kunna köpas. I stort kan man säga att det inte är mycket i kitet som såg så avancerat ut att konstruera själva.

LENNY: Tack för tipset.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

mark , jag är jätteintresserad av bilderna och dimensionerna och även hur den där modden med gängning skall göras, vilken axel är det gängning till :?:
Tacksam om Du lägger upp dem på EF :)
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

mark skrev:Automatic Production för också CNC kitet, jag köpte därifrån. Dock fick jag bara tyska manualler men de skulle skicka engelska. Mitt intryck av A P var faktiskt riktigt bra och hjälpsamma.

Dock kan jag nämna att kitet var relativt enkelt bortsett från själva huset till remdriften som var gjuten i ALU och ett plast lock men båda dessa borde vara enkla att ersätta.

Kitet kräver dock att du gör vissa modifieringar på din maskin så som att borra några hål och gänga för infästningen (enl. manualen).

Om någon är intresserad så kan jag ta lite bilder och dimensioner på kitet så kan ni säkert konstruera en enkel ersättare. Remar och hjul bör kunna köpas. I stort kan man säga att det inte är mycket i kitet som såg så avancerat ut att konstruera själva.

LENNY: Tack för tipset.
Jepp jag är också väldigt intresserad av det :) vore jättebra om du kunde lägga upp en liten guide med bilder hur allt sitter ihop.. föressten vad kostar cnc kittet ?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

ca 590,00 euro + moms.
För hela kittet inklusive drivare, men utan kulskruvar.

Edit:

Hardware consisting of:
Z-axis:

* one step motor 2,2 Nm, 3A (bipolar)
* one assembly housing
* one covering plate for assembly housing
* two crown gears
* one drive belt

X-and Y-axis:

* two step motors 2,2 Nm, 3A (bipolar)
* two assembly housings
* two covering plates for assembly housing
* two crown gears
* two drive belts
* two spacers
* one assembly ring x-axis
* 5 meters screened cable
* screw set
* assembly instruction

Edit3: Är osäker på om drivare ingår i kittet

Edit: Stavning

Edit4: (utgår ur stycket pga formaterings problem)
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Hmm.. okej, jag trodde kulskruvar ingick, jag skiter snarare i motorer och motorfrästen, utan är med intresserad av bara kulskruvarna + kulskruvsfästen (blocken) och kulmutterfästena.. det är juh det allra dyraste, speciellt om man ska lämna in kulskruvarna för bearbetning om man köper själv... hur har du gjort?
JBV

Inlägg av JBV »

Jag tror kulskruvarna kostade kring 2500 kr styck (med muttrar)... LaRdA hittade ett ställe i USA som hade rätt billiga rullade kulskruvar och muttrar! Tror det skulle hamna på 5-600 kr per axel eller så med dom
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Har en idé om att lägga en motvikt på Z-axeln, då behöver man inte så stor kraft för att flytta Z, kan ju bli en 40 - 50 kg lättare :)

Det bör ju också minska slitaget på Z-skruven, så som det nu är tar Z-skruven upp hela tyngden från motor och spindelhus.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Det fanns tydligen ingen större ide att byta just Z axeln; det tillförde inte så mycket enl. AutomaticProduction.

Skruvarna är fördig gjorda och anpassade för maskinen när man köper den från leverantören. Om man gör egna är tydligen lite specielt enl. en tysk CNC sida (tyvärr förstod jag inte enns 1/2) men vissa anpassningar var nödvändiga för att få plats med allt.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Manual till CNC Kit på Tyska och Engelska.
http://rapidshare.com/files/16133574/CN ... 7.pdf.html
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

pcmper skrev:Har en idé om att lägga en motvikt på (...)
Antar ni tittat på detta projekt?
Litet större skala och annan maskin, men antar principen är ungefär densamma:

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=7633

Edit:
http://home.swipnet.se/~w-70797/index/M ... jects.html
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

mark Den PDF-filen tackar man verkligen för, den kommer säkert till nytta :)
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

pcmper: Om du inte har så har jag även fått tag i instruktionerna kulskruvs manualerna (ENG) samt Manualen för BF20 (ENG). (Allt med fina färgbilder i PDF istället för det utskivna skräpet man fick med...)

Skicka ett PM om du vill ha dem så kan jag maila dem.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag fick precis ett mail från våra tyska vänner som sätter sitt märke på den Kinesiska maskinen BF20. De har tagit fram en ny uppdaterad manual. BF20_Vario_GB_ver-3.0.0.pdf (Nyare än den jag fick för någon dag sen...)

Den verkar mer omfattande än den tidigare och mycket mer Engelsk än den jag fick med maskinen. :) Bl.a. Fräs tabeller för hastighet och bättre sprängskisser mm

Vill ni ha den så skicka mig gärna ett PM med en epost-adress så mailar jag den. (6,4Mb)

Jag kan nämna för er att tydligen finns det en adapter för att montera en liten standard höghastighets färs som jag aldrig sett. Samt en monterings adapter för att montera fräsarmen på en svarv.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det var en bättre manual, tack för den.
Har lenny eller mark fått igång och provkört än :?: vill ju gärna se och höra hur det går :)

Jag tänkte ut alledes själv att om man skall borra och gänga det där fästet för Z, så kan man ställa in och låsa hela fräshuvudet innan man börjar och skruva, då kan man ju borra med BF20, men sen kom jag på att min har redan färdiga hål för det :) (modell 2006) Kanske någon annan som kan ha nytta av tipset.

Kollade även drivremshjul på Elfa, om man skall köra med drivremmar, men det var så dyrt att det inte lönar sig vs. köpa färdigsatsen så som mark gjort.

Edit:
Är maskinen verkligen gjord i kina, hade för mig att den monterades i tyskland iallafall, men jag vet ju inte.
Skriv svar