Dekoder med 16F84A

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Lundsten

Dekoder med 16F84A

Inlägg av Lundsten »

Jo jag har byggt en dekoder för Kabelvision med en PIC16F84A krets. Den fungerar bra, men när den kodar av en kanal (alltså en kodad kanal) så blir det mörkare bild och då lär man skruva upp ljuset och då blir det som vanligt. Men det är ju inte så kul å skruva om ljuset när man vill växla mellan kodad och okodad kanal. Så min fråga är om det går att bygga någon lite krets som känner av när det är en kodad kanal. Och på så sätt ställer den om ljuset till normala igen. Man behöver bara ha en grej som stänger av dekodern när det blir en okodad kanal och sätter på när det blir kodat igen. För när dekodern är avstängd så blir det normalt ljus på alla okodade kanaler. Någon som vet något om det??
Rollo

Inlägg av Rollo »

Vet tyvärr ingenting om det där men jag skulle väldigt gärna veta vilka kanaler det är som man kodar av?

Är det tv3,kanal5,ztv o dom eller är det tv1000 etc?

Tack!
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

Den ska klara alla som är kodade. Det är ju samma typ av kodning på alla kanaler. men för tillfället är det bara film kanalerna som är kodade för mig.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Låter intressant! Du har inget kopplingsschema och kod som du skille vilja dela med dig va? :) :roll:
Rollo

Inlägg av Rollo »

http://maxinewplus.iespana.es/maxinewplus/maxi.htm

Den ska väl fungera vad jag har förstått. Har för mig att det finns en hel tråd om den här på forumet.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Aha ok, tackar så mycket :)
Användarvisningsbild
tops

Inlägg av tops »

Ser ut som en äldre version av maxidecodern. Jag har en med 3 potar har jag för mig, där en va potarna var just för att justera ljuset. Sitter på jobbet just nu, men jag kan leta upp filerna där hemma. Har för mig den hette maxinew eller amaxnew, jag har minst 3 varianter, minns inte vilken som funka bäst.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

Jo är det någon som vill ha ritning på den som jag har byggt så är det bara att maila så skickar jag den.
Skriv svar