Riktig nybörjare
eriikh, antingen hade du tur eller så hade jag otur dåeriikh skrev:Nja, överskottskondensatorer och motstånd har jag köpt och inte upplevt som så exotiska...
Om du menar deras överskottsIC så har du nog rätt![]()
/Erik

Följande motståndskit rekommenderar jag iaf om man precis vill börja leka lite.
Motstånd 610 st, Serie: E12
På KTH är (somsagt) inget ändrat iaf, men skillnaden är ju inte gigantisk.
(Drar det lite snabbt. Sitter ändå på jobbet och har inget att göra, samt att tråden skapades av eriikh för att han var en intresserad nybörjare på elektronik.)
Både U (Spänning) och V (Potential) mäts i enheten Volt [V]
U är spänningen mellan 2 punkter; Potential1 - Potential2.
V är spänningen mellan 1 punkt och en känd referens (oftast jord, 0); Potential1 - 0.
Edit: Syltkaka: Du har helt rätt, cyklade runt lite där
Edit: Trådskaparen heter inte eriikh, utan Erikswe.
(Drar det lite snabbt. Sitter ändå på jobbet och har inget att göra, samt att tråden skapades av eriikh för att han var en intresserad nybörjare på elektronik.)
Både U (Spänning) och V (Potential) mäts i enheten Volt [V]
U är spänningen mellan 2 punkter; Potential1 - Potential2.
V är spänningen mellan 1 punkt och en känd referens (oftast jord, 0); Potential1 - 0.
Edit: Syltkaka: Du har helt rätt, cyklade runt lite där

Edit: Trådskaparen heter inte eriikh, utan Erikswe.
Senast redigerad av mrOh 5 februari 2007, 19:54:36, redigerad totalt 2 gånger.
MrOh: Inte vad det jag som undrade inte, fast han hade liknande namn... (Erikswe)
Sedan vet jag inte om det ni diskuterar är så relevant för en nybörjare som inte vet vad U är, lär honom att säga U som alla andra på forumet gör...
Jag tycker att du ska införskaffa följande:
Multimeter (ett måste)
Strömkub (alt. 7805 + DC nätaggregat som ger mellan 7-35 volt)
Labplatta
Set med motstånd och kondensatorer
En lödkolv
En hjälpare (järnklump med två armar på som ska hålla i det mad löder, ovärdelig om du inte har 4 armar.)
Prototypkretskort (kretskort med massor av hål i)
Lite basic-kretsar: 555-timer, BC556/BC557, lysdioder, m.m.
Kommer inte på mera nu, ni andra får väl fylla i om nått fattas...
/Erik
Sedan vet jag inte om det ni diskuterar är så relevant för en nybörjare som inte vet vad U är, lär honom att säga U som alla andra på forumet gör...
Jag tycker att du ska införskaffa följande:
Multimeter (ett måste)
Strömkub (alt. 7805 + DC nätaggregat som ger mellan 7-35 volt)
Labplatta
Set med motstånd och kondensatorer
En lödkolv
En hjälpare (järnklump med två armar på som ska hålla i det mad löder, ovärdelig om du inte har 4 armar.)
Prototypkretskort (kretskort med massor av hål i)
Lite basic-kretsar: 555-timer, BC556/BC557, lysdioder, m.m.
Kommer inte på mera nu, ni andra får väl fylla i om nått fattas...
/Erik
Tackar för alla tips!
Köpte lite surplus på Kjell...bara motstånd, kondensatorer och dioder. Även en prototyp kretskort (eller vad det nu kallades) självklart har jag lödkolv
...Tänkte också sno saker av gammalt skräp som tex den gamla Tv:en som lagt av och är på väg till skroten 
Är kanske inte så nybörjare som jag skrev...jo praktiskt sett är jag det så jag tränar på snygga lödningar
Teoretiskt sett kan jag lite mer...hade ju mycket fysik när jag gick NA linjen för sådär en hundra år sedan! 
Ohms lag kan jag...och..visst på min tid var spänningen U !

Är kanske inte så nybörjare som jag skrev...jo praktiskt sett är jag det så jag tränar på snygga lödningar

Ohms lag kan jag...och..visst på min tid var spänningen U !

Bra att du har kommit igång med elektroniken.
Vill bara höja ett varningens finger.. låt TV-apparaten stå med urdragen sladd i åtminstone några dagar. Det finns nämligen ganska stora kondensatorer som håller höga(dvs farliga) spänningar(Volt).
Inte kul om du blir avskräckt av en riktigt ordentlig stöt det första du blir.
Dessutom vill inte forumet förlora nån medlem
Lycka till!
Vill bara höja ett varningens finger.. låt TV-apparaten stå med urdragen sladd i åtminstone några dagar. Det finns nämligen ganska stora kondensatorer som håller höga(dvs farliga) spänningar(Volt).
Inte kul om du blir avskräckt av en riktigt ordentlig stöt det första du blir.
Dessutom vill inte forumet förlora nån medlem

Lycka till!
Är det det som gör att lysdioder bruka lysa ett litet tag efter att man stängt av strömmen på t ex en TV?DeVille skrev:Bra att du har kommit igång med elektroniken.