Sprufts CNC [omplanering]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Chribbe76 skrev:Du tar det på fel sätt Spruft.

Jag ser nu att du redan har fixat vridstyvheten i din senaste bild så den biten ser mycket bra ut.
(det är lätt att man missar detaljer när man forumar och jobbar samtidigt)

Är du helt säker på att maskinen du länkade till inte har dubbla vagnar?
Jag tror den har dubbla (eller betydligt längre än 100mm).

Den vridkraft jag pratar om är i X/Y led och handlar inte om hur stor linjär kraft vagnarna tål.
(Kulbanan i vagnen är mycket kortare än vagnen så det är det måttet man ska utgå ifrån).

Jag hoppas du förstår hur jag menar, hoppas även att du kommer tillbaka när ilskan lagt sig.
:tumupp:

Jaha.... nu blev bilderna stoppade av det här jävla filtret, man kan gå in på nya adresser några minuter innan det stoppas. :evil:
Jag har köpt nya jeans med tjejkompisen så mitt humör är väl ok :)

Nej enligt spec. har den två vagnar. Såg att någon använt tre vagnar vilket ju är smart, två uppe och en nere. Ska göra en ritning på det och se hur det blir. Då kan jag ha två räls till Z också.

Byrolådseffekten gäller väl främst dom där runda stängerna vad jag erfarit. Så jag förstår fortfarande inte hur du menar, visserligen tänker jag kanske lite väl teoretiskt nu och du har helt rätt i att kulbanorna ju är kortare.
men men.. från och med nu är det tre vagnar som gäller :)

Och Greensilver det är just vad jag har gjort senaste åren på diverse forum. Att min första ritning inte är ultimat är väl ganska väntat och om någon tycker jag är uppstudsig som argumenterar för hur jag har tänkt när jag gjort ritningen är väl bara att beklaga. Man brukar nämligen lära sig mer om man diskuterar problemen istället för att blint följa. Sen tyckte jag jojjes inlägg var rätt degraderande.. men det kan o andra sidan vara jag som beter mig som en tjej.

Sarkasm ganska onödigt. Du tillför verkligen ingenting.
Senast redigerad av Spruft 30 augusti 2006, 00:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Adis skrev:
Spruft skrev:Adis tack! Du vet en del om Mach3? Har bekantat mig med det men skulle vilja ha ett script för att ställa in Z-höjden. Tror det är en rätt vanlig grejj att man låter feeda ner tills verktyget får kontakt mot nånting :)
Jodå har filat på progget väldigt mycket och det du behöver är en sak som fagge här på forumet också har byggt. En signal från LPTn mellan fräsen och bordet, så fort fräsen nuddar bordet så jordas denna och Zan stannar och du ser värdet och kan nollställa då.
Vet att jag har sprungit förbi en tråd om det på Mach3 yahoo group. Nån som gjort script till både det o en hel del annat. En läcker grejj var till o styra knivens riktning när man skär vinyl.

Får se om Fagge hittar hit nån gång :) kommer nog dröja en månad innan det blir dags för sådant finlir
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Spruft skrev:
Chribbe76 skrev:Du tar det på fel sätt Spruft.

......

Sen tyckte jag jojjes inlägg var rätt degraderande.. men det kan o andra sidan vara jag som beter mig som en tjej.

Sarkasm ganska onödigt. Du tillför verkligen ingenting.
Om du bara ville ha positiv feedback, så skulle du ha sagt det från början.

Det jag har skrivit är inte bara till dig. Det finns andra också som vill läsa och lära sig, men om du vill ha din tråd för dig själv, då ska du få det.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Positiv feedback är alltid trevligt men jag skapade tråden för konstruktiv feedback. Om du vill tipsa om något som alla borde tänka över så dua mig inte då.
Nu tänker ja inte tjaffsa mer.

EDIT:
råkade skriva över bilden >_>
Senast redigerad av Spruft 7 september 2006, 13:10:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

jojje: bra inlägg, synd att Spruft inte vill ta till sig det du säger. Tack för tipset att bygga modell först, det ska jag göra, så kanske jag äntligen kommer igång med mitt fräsbygge igen! Alla ritningar bara ligger och väntar... Hmm, det gäller att hitta något bra modell-material som har skalenlig tjocklek.

Spruft: aluminium flexar mer än du kanske tror. Jag tänkte också att aluminium var "styvt", men testade lite och kom fram till att det flexar mycket mer än jag hade trott. Det är inte alltför svårt att räkna på heller: du behöver materialets elasticitetsmodul och profilens yttröghetsmoment (se denna tråd). Tänk på att även små böjningar kan leda till vibrationer som inte alls är trevliga.

Nu ser det ju ut som om du har fixat flexet i Y-balken. Men titta lite extra på balkens "ben" (de vertikala alu-skivor som håller upp den).

Arvid
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag backar ett steg med det jag har sagt, jag har dels inte uppfattat proportionerna på din maskin rätt och dels underskattat styrningarnas förmåga.

Nu har jag testat mina egna linjär-styrningar som är av samma typ som dina men med andra mått, rälsen är 15mm bred och 16mm hög, vagnen är 45mm lång.
Jag behövde inte göra något test vad gäller friktion vid vridmoment för det är knappt en faktor alls.

Jag provade med ett vridmoment på 0.5Kg på en arm som är 300mm lång.
Resultatet blev att vagnen vrider sig(utan att rälsen rubbas) 0.14mm på en radie av 300mm (eller 0.0267 grader) alltså glider vagnen längs med rälsen 0.14mm vid denna belastning om kulskruven håller fast i mitten av bordet.
Denna kraft uppstår på Y-axel-rälsen när man fräser i utkanten av X-axeln.
Måttet 300mm symboliserar avståndet från Y-kulskruven till den X-position där man bearbetar.

Resultatet med mina styrningar är inte bra alls men dina har dels lite fetare räls och ganska mycket längre vagn så min gissade slutstats är att det inte blir några problem med rälsen för dig.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Intressanta inlägg arvidb o Chribbe76.
Man kan väl säga att vibrationer indirekt är flexande och brist på massa? Fin formel det där. Fram med min gamla texas :)

Jag har tänkt lite på en grejj som skulle kunna fungera för att öka massan och styvheten. Nämligen kraftiga fyrkantsprofiler som sätts fast på sidan och som sedan fylles med sand. Har sett liknande lösningar på gravyrmaskiner där man tex fyllt bordet med rivna bildäck.

Bild
Med tre block så måste jag ju göra Y-balken runt 10cm längre men jag vinner nog på det ändå.

Ska se om jag lyckas simulera nått med COSMOS :) jag är helt färsk på det.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Det här ser bra ut, fortsätt så! Jag måste även säga att jag beundrar hur mycket tid och noggranhet du lägger på dina ritningar, själv skissar jag ett par veckor på papper och funderaropch sedan börjar jag prova mig fram. Dock har jag aldrig byggt nåt med så små toleranser som en CNC-fräs, men iaf. Keep up the good work, jag följer det med spänning! :D
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jag har faktiskt skissat en hel del på millimeterpapper för att skapa mig en ungefärlig bild. Svårast blir det ofta när man har för mycket att välja mellan :)

Här är min senaste som jag arbetat på senaste kvällarna. Jag har satt sidorna snett så att spindeln kommer över arbetsbordet. Nått jag helt missat! hahaha

Jag kommer att gjuta in åtta M16 bultar i ett betongfundament. Det kommer bli lätt att ställa in allt rätt då. Med ett nytt bra vattenpass får jag en bra grund sen får fininställningarna göras när rälsen sätts fast. När jag sen är nöjd med resultatet så fyller jag upp med betong under dom där plattorna fram och bak. Visar det sig ändå vara fel kan man alltid göra om fundamentet. Med en sån bra micrometer borde ja kunna få allt inom 1/10 mm. Sen en T-not bord på o det är bara att köra förhoppningsvis.
Bild
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det ser jätte bra ut om du har en stabiliseringsbalk bakom plattan där X-rälsen är monterad, vilket du säkert oxå har. :)

En liten detalj bara, om du flyttar X-skruven till under X-rälsen får du den närmare bearbetningen vilket man alltid ska sträva efter i den mån det är möjligt.
Går det inte eller om du är rädd att spån ska attakera skruven då, så är konstruktionen bra som den är.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jo den är kvar. Den är 100*15mm och den fram är 50*15 så det är främst bakplattan som kommer ta upp flex. Kanske inte är nödvändigt eftersom ja ska fixera med bultarna men det underlättar väl fastsättningen av styrning o sånt. Tror det är viktigt att man gör saker i rätt ordning och placerar bultarna med omsorg. Har börjat skriva ner när ja kommer på nått "smart".

Fast då kommer o andra sidan skruven längre från den där plattan som går under sidorna som muttern ska sitta på? Jag tänkte lite på att kulskruven ju får en längre momentarm om den är en bit under rälsen men det kanske är fel sätt att tänka på. Känns lite som pest eller kolera..
Som det är nu är den väl ca. 50mm från rälsen o kanske 100-150 från arbetsstycket.

Funderat på att lägga till ett stag längs med portalbenen om jag inte skulle vara nöjd med stummheten

Sen har jag funderat mer kring om ja vill köra utan eller med utväxlingen. Jag har trots allt köpt det och tycker det är läckert. Kanske man skulle köpa ett par större stegmotorer med 0.9 stegvinkel istället. Är lite orolig för resonanser om ja kör 1:1 med 20mm leaden.. Fast o andra sidan har jag ju 8 microsteg på styrkorten. Nån kanske vill köra en sambeställning på Gecko? Dom har ju sån midband resonance grejj. Får se hur det blir med det där. Prövar det jag har såklart.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Har inte läst allt men på sista bilden så ser jag att du satt z-ans stommar snätt. Jag tror inte på det där riktigt :humm: , förläng den istället så den kommer längre bak.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Såhär ser det alltså ut. Att förlänga allt gör den mindre stum och mer material kommer gå åt. Se det som ett L istället. :razz:

Som ni ser har jag inte stabiliserat plattan som Z-skruven sitter i än. Den sitter ju bara i Y-balken och Y-skruven. Ingen bra ide att låta kulskruven ta några andra krafter än dom linjära.
Bild
Förresten är det ett HRW27CA ni skymtar där bakom fräsen.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hur går det, har fräsen lämnat planeringsstadiet än?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

haha ja.. den har faktiskt mycket lätt lämnat planeringsstadiet! Fast det är en ny desig/idé nu som jag är mycket nöjd med.
Bild
Det är armerad betong denna gång. Tyngre, billigare och stummare. Lite knep med det eftersom jag måste bygga en gjutform. Ungefär det som görs nu men jag har mycket lite tid. Blir nog till sommaren :]

Designen är mer åt skisshållet just nu men det där är väl idén. Fast portal alltså. Eller säger man fast travers? Kan en travers kallas travers om den är fast? Förvirrande.

Blev lite generad när jag läste igenom tråden och det hela tiden verkar som om jag är på gång och nästa månad/vecka hit o dit. Jag har verkligen inget perspektiv när det gäller planering och tidsåtgång what so ever :lol:
Men man lär sig!
Skriv svar