Det är ett trevligt material, har sett folk skriva ut insug plenum för turbo-motorer. Kanske lite overkill för just din applikation.
Själv har jag roat mig med att rita och skriva ut en hållare för bränslefilter och lite beslag för att få plats med flera bränsleledningar under bilen.
Filterhållaren är printad i PA6-GF,
Beslagen är printade i ASA
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ni menar PPA-CF när ni skriver PPA, eller?
Även om det finns ren PPA verkar det vanligaste vara PPA-CF.
Skrev ut lite igår och idag med Siraya Tech PPA-CF Core.
Hög temp men annars oproblematiskt.
Inget avancerat så ingen bild på det.
Det är lite för dyrt för min smak också, det var därför jag föreslog de lite mer prisvärda alternativen ABS-GF eller ASA-GF.
Givetvis med lägre prestanda än värstingarna men ändå ett snäpp upp från pla/petg inom många områden.
Det finns en del som påstår det, men de delar jag skrivit ut med både glasfiber och kolfibrer har inte gett de problemen. Och jag har inspekterat delarna noga, inga fibrer sticker ut, de är helt inbäddade i plasten.
Men kanske olika fabrikat eller temperaturer kan ge "vassa" resultat?
Filamentet är en "Core" filament meningen är att fibrerna ska vara mitten och omgivas av PPA.
Tycker inte den aspekten fungerar så bra.
Några fibrer sticker ut verkar det som.
Skärmbild 2026-10-03 104529.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Core typen ger väl mindre slitage på matarslangar och hjul, men efter att ett 1,75mm filament pressats ut genom ett 0,4mm munstycke så borde det väl bli lite omblandat.
Ja det hjälper nog mest för hantering av tråden.
Inte så lätt att plåta helt svarta saker. Man ser i alla fall
de fyra varven, det är rätt bra förstoring på det.
Hanterade bitarna idag igen. Pirrar åter. Gissar immunförsvaret
tar hand om det. Pirret avtar med tiden, efter två dagar är det borta.
Ska ha handskar på mej i fortsättningen.
Garanterat glasfiberrna. Inte garanterat att ytan är helt ren från ev lösa fibrer som kommit loss och dylikt i tillverkningen och så. Sticker sedan någon ut kan den säkert lätt brytas av och gå in i huden då de är så extremt tunna, och framförallt om man skulle dra fingrarna eller handen över filamentet om än bara lite. Hade själv absolut tagit på handskar redan efter första symptomen.