En till Volvo, denna gång en 740

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: En till Volvo, denna gång en 740

Inlägg av 4kTRB »

Original Volvo stiften har inbyggd RFI-dämpare, ett motstånd kort och gott.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Färdmätaren dog igår... Hastighetsmätaren hade också den tiden fastnat på 80 fast bilen stod stilla. Ja det blir nog att ta isär igen, ska man behöva avlöda IC kretsarna och kolla under också? Lite rädd jag skadar dom.

Funderar på bättre fälgar, Volvo Draco ser rätt ut, men skulle önska 16" fälgar som Hydras eller liknande. Kanske kunde funka som vinterdäck.

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

ASEA skrev: ↑28 september 2026, 13:03:10 Jag gillar denna;
https://www.banggood.com/sv/FNIRSI-2C23 ... rrency=SEK

Finns i en version med bandbredd på 50MHz också, men med sämre funktionsgenerator. Och lite dyrare...

Mina plus;
Smidigt format
Tillräckliga prestanda för det jag mäter på och behöver en bärbar till.
Bra balans mellan multimeter, oscilloskop och funktionsgenerator egenskaper.
Logisk gränssnitt, smidig hantering(jämfört med andra handhållna osc jag haft innan).
Prisvärd

Kolla in lite tester på youtube, då får man en uppfattning av både enhet och vad man bör tänka på som viktigt.
Jag fick också detta tips, 50mhz han som rekommenderade det säger hans fluke och oscilloskop bara samlar damm nu
https://www.amazon.com/dp/B08VRDG94N

Fast dyrare, men det är ju jättebra om det kan dubblera som en multimeter, vilket det du länkade också kan göra. Men en funktionsgenerator låter ju som det kan vara användbart om man vill testa hastighetsmätaren på bänken t.ex.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

4kTRB skrev: ↑29 september 2026, 18:34:53 Original Volvo stiften har inbyggd RFI-dämpare, ett motstånd kort och gott.
Det har ju NGK-stift också om dom har ett R i beteckningen, vilket iofs inte BCP6E som TS köpte har, då skulle dom ha hetat BCPR6E
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

fnirsi 2c53t har 50 Mhz, multimeter och signalgenerator
ASEA

Inlägg av ASEA »

Fnirsi 2C53T är efterföljaren till 2C23T(som jag länkade till) och har förutom ökad bandbredd från 10MHz till 50MHz också några andra förbättringar( cursor, x/y, fler counts på DMM m.m).
Tyvärr så har efterträdaren en betydligt sämre funktions-generator, 50kHz mot 2MHz på den gamla(2C23T).

Så det beror lite på vilka egenskaper man prioriterar eller behöver där!

Till saken hör också att 2C23T är nästan ett par hundralappar billigare, 615kr på banggood just nu, så rätt prisvärt.

Multimetern funkar också rätt bra på denna modell, jag använder min 2C23T minst lika ofta för multimeterfunktionerna som för oscilloskop/funktionsgenerator.
Det är grymt smidigt att ha alla dessa funktioner samlat i ett enda litet smidigt portabelt instrument.

Oscilloskop och funktionsgenerator kan användas samtidigt, dvs man kan både mata med signal och mäta samtidigt, vilket kan vara bra att veta!
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

2C23T låter ändå som den kan vara mera användbar för pengarna för mina ändamål.

Igår körde jag i stan och då fick jag höra ljud när jag svänger, tror det är antingen spindel eller styrleder som är trötta, eller fjädertornet.

Det slamrade till också när jag startar motorn, som om växellådan tar i undersidan, det har hänt nån gång förut men gick över. Tyder väl på att motorfästena och växellådsfästena kan vara dåliga. Jag trodde denna bil skulle ha hydrauliska fästen, men enligt vissa ska manuellt växlade bilar har gummifästen, jag hade börjat gå och tro att de var utbytta och kanske inte hörda hemma där.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Tillbaks till hastighetsmätaren, ifall du inte får ordning på den. Ser i Sverige att det finns inga begagnade att köpa. Det är väl därför följande produkt finns, en digital mätare som verkar passa din bil och godkänd av besiktning.
https://bjarntech.com/shop/volvo-940-74 ... 1991-1992/
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Finns ett företag som renoverar dessa i Finland, tar mellan 199-299€ - om möjligt har jag hellre en analog mätare.

Den funkar intermittent, men aldrig över 80. Har inte haft tid att kolla så noga på den nu, i helg borde jag fokusera på att fixa min altan och 850n
Skriv svar