En till Volvo, denna gång en 740

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: En till Volvo, denna gång en 740

Inlägg av DennisCA »

Kom tyvärr ingenstans med 3-1-1 felet så jag började på 1-4-3 felet, uppenbarligen är det bara det som ger uppskov till fellampans lysande. Jag måste säga jag hittade inget uppenbart fel. Jag kollade med multimeter att kontakten mellan EZK modulen och knacksensorn var i skick, jag tog t.om. ut knacksensorn och testade den med AC volt mätningsläget på multimetern, den genererar signal då man knackar på den.

Satte tillbaka allt och det funkar. Fast jag fick inte in min momentnyckel dit... För trångt. Fick bli en nära uppskattning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev: ↑26 september 2026, 13:33:55 D24 ? ..som mycket riktigt är en sällsynt dålig dieselmotor.
Ja, det är den motorn jag menar.
Nu är det OT, då TS inte verkar vara intresserad av dieselmotorer.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ni som gillar D24 kan ju kolla denna jänkare då, som sätter en sådan i en höjd 745a

Själv har jag installerat en voltmätare som jag monterade i en hållare på A-balken, så nu kan jag ha koll på generatorn gör det som den ska. Splicade in den i +12V för instrumentbrädan och belysningen till samma tråd som styrs av dimmern.

Nej diesel intresserar inte, ej heller höjda bilar, eller sänkta, men den här videoserien startade nog intresset för 740 litet hos mig...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag noterar att jag borde ha kört kanske 34-35km sedan jag nollade tripmätaren, men den registrerar 45km... Jag tror jag klantade mig litet då jag bytte den där 6.8uf kondensatorn till en 10uf. Förmodligen har det ändrade värdet gjort så den börjat kasta.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Oscilloskop har blivit ganska billiga, FNIRSI DSO-153 kollar jag på, tror detta är precis användbart för 90 tals bilar och tidigt 00 tal också.
https://www.fnirsi.com/products/dso-153

Nån som provat?
ASEA

Inlägg av ASEA »

Jag gillar denna;
https://www.banggood.com/sv/FNIRSI-2C23 ... rrency=SEK

Finns i en version med bandbredd på 50MHz också, men med sämre funktionsgenerator. Och lite dyrare...

Mina plus;
Smidigt format
Tillräckliga prestanda för det jag mäter på och behöver en bärbar till.
Bra balans mellan multimeter, oscilloskop och funktionsgenerator egenskaper.
Logisk gränssnitt, smidig hantering(jämfört med andra handhållna osc jag haft innan).
Prisvärd

Kolla in lite tester på youtube, då får man en uppfattning av både enhet och vad man bör tänka på som viktigt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fel visning på trippmätaren låter nästan som något mekaniskt fel i kugghjulen såvida det inte är glapp i elektroniken förstås.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag tror inte på nåt mekaniskt, den rullar på fint och visade rätt innan. Den styrs av en motor, som i sin tur styrs av kortet. Att jag ändrade en kondensators värde känns som det mest sannolika tycker jag.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att värdet på kondensatorn skulle påverka tycker jag låter långsökt.
Toleransen på kondensatorer är ju ganska grov.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag har en FNIRSI 2C53T som fungerat bra
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ja att trippmätarens felvisning skulle bero på om det är en 4,7uF eller 6,8uF verkar för udda. Testa med en 555:a kopplad som lämplig oscillator. Testa att samtidigt böja och bända i kretskortet så upptäcker du dåliga lödningar eller annat.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Får väl avskriva det hela som dumheter, jag nollade innan jag åkte från jobbet och mätte igen, nu visar den väldigt nära korrekt, 30,8km mot 32km enligt google maps.

Måste ha kört längre än jag trott, borde bara varit en tripp på max 4-5km innan.... Får fortsätta hålla koll på den...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Bytte tändstift i morse, ingen aning när dom bytts senast. Volvo märkta stift, det ena gick sönder då jag skruvade ur det. Bytta mot NGK V-line BCP6E stift, som jag köpt fel till saaben då jag fick den så bra jag fick de nyttjade. Bilen går lite mjukare nu tycker jag.

Åsikter om motorkuddarna annars, ser de OK ut, vet inte om de ska puta ut åt sidorna sådär eller om de bör vara cylindriska.

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ny list från Mamma Scan...dix:

Bild

Bild

Bild
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

DennisCA skrev: ↑29 september 2026, 10:20:40 Bytte tändstift i morse, ingen aning när dom bytts senast. Volvo märkta stift, det ena gick sönder då jag skruvade ur det. Bytta mot NGK V-line BCP6E stift, som jag köpt fel till saaben då jag fick den så bra jag fick de nyttjade. Bilen går lite mjukare nu tycker jag.
Volvo i 740 serien gick aldrig optimalt med dess egna tändstift. En Volvo skall ha NGK. Kommer ihåg att jag efter många mil bytte ut mina gamla NGK mot nya Volvo-stift, de var ju billigare. Dessa nya stift åkte ut efter 10 mil. In med nya NGK, och den gick rent och fint igen. Volvostiften var även kända för att de kunde gå sönder och även tappa skräpet in i cylindern.
Skriv svar