Vanliga electrolyt VS Tantal?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Virror
Kontakt:

Vanliga electrolyt VS Tantal?

Inlägg av Virror »

Vad är skillnaden på dessa två? Och framförallt vad har dom för användningsområden, tex såelar det någon roll vilken typ man använder i tex vanliga filter eller avkoppling?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I uppbyggnad så är normalt elektrolyt våt och tantal torr men det finns dock om jag inte missminner mig. Tantal har sedan en lägre läckström än vad aluminium har och används ibland till tidskretas pga av det, tantal är därmemot normalt dyrare vid motsvarande kapacitans hos en elektrolyt. Som avkoppling kan den ena vara bättre än den andra har jag för mig men kommer inte ihåg vad som avgör detta.

Finns säkert fler skillnader än dessa men som jag dock inte kan komma på just nu.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tantal luktar hemskt om de brinner...

De är oftast rätt små med tanke på kapacitansen.
Låg läckströmm
Tenderar att gå i kortslutning vid felbehandling
Tämligen hög ESR, men finns typer idag där detta är mycket bättre än gamla tiders tantal
Tämligen hög ESL, men finns typer idag där detta är mycket bättre än gamla tiders tantal

Förr rekomederades alltid ett externt seriemotstånd för att förhindra haveri på dessa, men idag skriver tillverkarna att det ökar tillförlitligheten om man har en kretsresistans på 3ohm/volt systemspänning.

Det är som med så många andra komponenter att utvecklingen har gått för att minska de negativa faktorer som vissa komponeter har/hadde att man det inte finns några eviga sanningar. Dock så är de high-end tantal kondingar som finns tämligen dyra. Allt beror på applikation vad som är lämpligt - glöm inte heller att det idag även finns våta aluelektrolyt kondesatorer med väldigt mycket bättre prestanda än de "vanliga".
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Dessutom så är Tantal ett mycket ovanligt grundämne med mycket miljöpåverkande framtagningsmetoder, och bör undvikas bara av den orsaken.

Numera så kan man nästan alltid ersätta dom med keramer eller organiska elektrolyter med lika eller betydligt bättre prestanda.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, och jag har lärt mig att misstro tatal kondingar.... Har sett ett antal kort där de har dött av okända orsaker - visst våta e-lytar dör också, men för det mesta mer civilicerat genom att få läbbigt hög ESR bara (och jo, efter lång tids lagring så brukar de få rejäla läckströmmar också....)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Oki, det är mests storleken jag är ute efter, vanliga elektrolyter tar så stor plats, framför allt på höjden.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det går ofta att använda Tantal, men behöver du inte så är våta alu-elytar billigare, miljövänligare och säkrare. Det finns som sagt även små (i förhållande till kapaciteten) våta e-lytar.

Bara du vet vad din krets/applikation har för krav... Självklart finns det tillfällen då det bara går rent praktiskt med tantal kondingar - annars hade inte produkten funnits ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall du ha största möjliga kapacitans på ett så litet område som möjligt så tycker jag att elektrolyt är det givna valet. Detta såvida du inte har några specifika parametrar du måste följa som gör att valet då måste läggas på tantal.
Skriv svar