Finns det någon mer detaljerad manual som beskriver "dålda" finesser som den med att växla mellan ström och matning på displayen?
Verkar som att man kan göra något genom att trycka på vreden också, det hade jag missat igår. Men enligt manualen är det ingen skillnad om man trycker på högra eller vänstra vredet om jag förstår rätt. Får väl testa ikväll. Men det hade ju varit bra om manualen beskrev produktens alla finesser, inte bara ett urval.
Hur mycket ström drar en 230V mig-svets?
Re: Hur mycket ström drar en 230V mig-svets?
Nej och jag bara råkade springa på det med ström/hastighet i en video jag såg.
Hur han fått reda på det vet jag inte.
Hur han fått reda på det vet jag inte.
Jag har frågat AI och har fått en hel massa "gömda" funktioner beskrivna. Men saken är den att AI verkar ha mixat ihop allt som gäller svetsar från VEVOR, inte bara just den serien som är aktuell för oss. Men en del av det jag fick stämmer säkert. AI verkar ha tagit en hel del info från kommentarsfält till Youtube-videos. Får försöka testa mig fram ikväll och se vad som kan stämma.
Intressant att se om du hittar något. Jag har tryckt på allt men tycker inte jag hittat något.
Funktionen du beskrev, att växla mellan ström och matning, funkade. Men ingenting annat funkade. Inte ens det som är beskrivet i manualen:
"The welding voltage adjustment knob, click it enter a loop option:
Pre-gas/inductance/Post-gas/peak current setting"
Man kan fysiskt klicka det vredet (båda vreden är klickbara), men ingenting händer på displayen (iaf inte i MIG).
Även Q/A innehåller info om att vredens knappar ska ha en funktion:
Q: "Dear Vevor! Both encoders can be pressed like a button. Do they have any function? Mig-200 AU Thank you!"
A: "Left encoder: Press to toggle between main menu options (Welding process, Material type, Wire diameter, 2T/4T). Turn to adjust current/wire speed. Right encoder: Press to toggle between submenu options (Voltage control, Inductance, Burnback). Turn to fine-tune the selected value."
Känns som att maskinen har blivit begränsad i mjukvaran från någon mer kapabel modell, men begränsad för mycket. Den kan inte ens kan göra vad manualen beskriver. Jag ville testa inställningen för induktans, tror det kan göra ganska stor skillnad.
"The welding voltage adjustment knob, click it enter a loop option:
Pre-gas/inductance/Post-gas/peak current setting"
Man kan fysiskt klicka det vredet (båda vreden är klickbara), men ingenting händer på displayen (iaf inte i MIG).
Även Q/A innehåller info om att vredens knappar ska ha en funktion:
Q: "Dear Vevor! Both encoders can be pressed like a button. Do they have any function? Mig-200 AU Thank you!"
A: "Left encoder: Press to toggle between main menu options (Welding process, Material type, Wire diameter, 2T/4T). Turn to adjust current/wire speed. Right encoder: Press to toggle between submenu options (Voltage control, Inductance, Burnback). Turn to fine-tune the selected value."
Känns som att maskinen har blivit begränsad i mjukvaran från någon mer kapabel modell, men begränsad för mycket. Den kan inte ens kan göra vad manualen beskriver. Jag ville testa inställningen för induktans, tror det kan göra ganska stor skillnad.
Jag lyckades dock svetsa i pulse synergetic med 0.6mm tråd genom att använda en offset på ca -2,5V. Kändes inte klockrent, men gick att svetsa iaf. Ska nog köpa en rulle 0.8 idag, därför att gårdagen slutade med att tråden korvade sig igen.
En sak som hände igår gjorde mig konfunderad. Det verkade som att gashylsan blev strömförande. Blev som en punktsvets i arbetsstycket när jag nuddade med gashylsan.
En sak som hände igår gjorde mig konfunderad. Det verkade som att gashylsan blev strömförande. Blev som en punktsvets i arbetsstycket när jag nuddade med gashylsan.