säter skrev: ↑22 augusti 2026, 12:52:46
Vi körde även ett annat program på denna dator.
Jag tror det hette Multiplan eller något sådant.
Det kanske kan ge en hint om vilket operativsystem det var?
Multiplan (Microsofts kalkylprogram före Excel) lär ha varit skrivit i nån slags internt interpreterande språk, som dels gjorde att det blev rätt långsamt, men också att det portades till mängder av olika maskiner. Dvs det är nog tyvärr sämsta "informationspunkten" för att avgöra vad för dator det var. Men DEC Rainbow verkar ju sannolikt.
grym skrev: ↑23 augusti 2026, 09:09:25
hittade pärmen till en dator jag fick
idag ångrar jag djupt att jag skrotade ut den, men då hadde jag ingen plats och jag hadde ingen aning om hur man kunde använda den, men fick massor av motorer, kullager plåt och en del elektronik
en ibm 3741 + skrivare, med fast kabel ...
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_3740
Jag har också fått och skrotat ungefär en såndär. Men jag är halvsäker på att den var L-formad.
När jag provkörde den så visade den nånting på skärmen, men inget hände när man tryckte på tangenterna förutom några få funktionstangenter.
När jag väl skruvat isär allt så insåg jag vad felet var. Helt otroligt, en drivrem hade gått av i tangentbordet. Det var alltså något motordrivet mekaniskt som kodade tangenttryckningar till antagligen EBCDIC...
Google sök AI-sammafattning berättar att jag är inte ensam om att upptäcka den hårda vägen att de tre hjulen inte har samma höjd som andra hjul, så minst ett hjul blev över om man försökte använda dem på något som har fyra hjul, eller så blev det vingligt...
Denna var ju ett enormt monster, så enda sättet jag hade kunnat spara den hade varit i en släktings fallfärdiga uthus, där det sannolikt hade regnat in på den, så den hade nog vart skrot senare ändå.
Skärmen scannade på "fel ledd" jämfört med vanliga skärmar, d.v.s. den körde typ 50Hz h-synk och 15-20kHz v-synk så att säga. Denna högre frekvens scannade dessutom en rätt liten del av skärmen. Det var ett vanligt 9"-rör om jag minns rätt, men en stor del av ytan var dold, så att det såg ut som en slags widescreen-skärm. Gissar att den kunde kanske visa 10 rader med 80 kolumner eller liknande. Lite synd att den var såpass "konstig" (och jag definitivt inget proffs på att modda skärmar), så den blev också skrot. På den tiden sålde MCE 9" monokroma monitorchassin för 40kr/st, så bruksvärdet hos denna IBM-del var väl nära noll.
Vad jag i efterhand ångrar däremot att jag skrotade var Ericsson/Alfaskop-terminalprylar. En del av de grejerna var smidiga nog att det hade gått att spara i rimligt klimat så att säga. Men då framstod det som extremt tråkigt.
pi314 skrev: ↑23 augusti 2026, 12:35:50
säter skrev: ↑23 augusti 2026, 10:15:55
När jag gick på gymnasiet fanns där en Nord-10 i drift.
Är det att klassa som en stordator?
IBM och stordatorer
IBM "ägde" i hög grad stordatormarknaden, genom att dominera den marknaden, globalt.
IBM/360-serien levererades ungefär 1965 till 1978.
IBM/370-serien levererades ungefär 1970 till 1990.
Minidatorer
Minidatorer introducerade lösningskoncept som kunde implementeras till betydligt lägre kostnad än lösningar baserade på stordatorer. Massproducerade integrerade kretsar på massproducerade kretskort bidrog till utvecklingen.
Norsk Data är väl på gränsen att räknas som typ "super-mini", alltså på gränsen mellan mini och stordator, kanske?
Brittiska ICL lär väl också varit stora. Om jag fattat så är det en egen arkitektur.
Östblocket hade en standard de kallade ESER som vad jag förstått i princip var kopior av IBM stordatorer. Både t.ex. Sovjetunionen och Östtyska Robotron tillverkade såna burkar.
DEC, Digital Equipment Corporation, introducerade den massproducerade PDP-8 1964. En 12-bitars maskin. DEC var stora på minidatormarknaden.
Några fler minidatorer och ungefär när dom kom in på "tidslinjen":
– Norsk Data: 1967.
– Data General, Nova: 1969.
– HP, 2100-serien: ca 1969.
– DEC, PDP-11/20: 1970.
16-bitars maskiner var det vanliga, efter PDP-8.
Glöm inte att Texas också gjorde TI 990.
PDP-10 var 36-bitars. DEC gjorde också 18-bitarsdatorer (PDP-1, -4, -9 och -15).
Intressant är att med 12 eller 18 bitar så går bitarna jämnt ut i sexbitars tecken. Detta lär vara anledningen till att filändelser fortfarande ofta är tre tecken.
CP/M inspirerades av olika DEC-OS, men utökade filnamnen till åtta tecken. Detta ärvde sen DOS.
PDP-10 lär väl också räknas mer eller mindre som en stordator.
Intressant är att PDP-10 kunde använda samma typer av HSC (kontroller för diskar och tror även bandstationer) och diskar som VAX, men man formaterade diskarna olika beroende på om man använde dem med 32-bitars VAX eller 36-bitars PDP-10. Om jag fattat rätt så lär det varit ovanligt om det alls förekom att man körde båda systemen mot samma HSC/diskar osv.
Intressant är att se vilka av alla dessa som överlevt. IBM finns såklart kvar, men finns det nåt annat stordatorföretag kvar?
DEC finns inte, och både VAX och Alpha är sen länge nedlagt. Men OpenVMS lever fortfarande, idag avknoppad som VSI (VMS Systems Inc). Pga juridiska skäl så får de inte skeppa licenser för produkter de inte levererar själva, och pga hur knölig källkoden lär vara så är det för mycket jobb för dem att kompilera en egen version av VMS för VAX, så därför så finns tyvärr hobbyistlicensprogrammet inte kvar för VAX, men man lär kunna få hobbyistlicenser för Alpha, IA64 och x86("AMD64"). Det finns dock workarounds. Ungefär när det började strula med licenser osv så skapade nån dels programmet pakgen.c och dels så släpptes det ut evighetslicenser som pirat-skapats...
Det lär väl säkert finnas några gamla system i drift, och också emulerade system i drift, men vad jag förstått så lär det endast vara VMS som faktiskt aktivt utvecklas/supportas än idag.
LSI (Large Scale Integration) kom in på minidatormarknaden ungefär 1973.
En kort tidslinje för LSI-baserade minidatorer:
– Computer Automation Alpha LSI: 1973
– Data General Nova 3: 1975
– DEC LSI-11: 1975
VAX! VAX VAX VAX!
Minidatorer och geografi
Lite koppling mellan minidatorer och geografi. Här drogs minidatortillverkning igång.
– DEC: Maynard, Massachusetts.
– Data General: Hudson, Massachusetts.
– HP: Palo Alto, Kalifornien.
– Computer Automation: Newport Beach, Kalifornien.
– ND fanns i Oslo under hela sin livstid (1967–1992).
Jag tycker det är lite intressant att notera att fokus när det gäller minidatortillverkningen flyttade från runt route 128, nära Boston och MIT till Silicon Valley.
IBM utvecklade series/1 i Boca Raton i Florida.
Vet inte om system/3 räknas som mini eller stordator, tror mini. Rochester/Minnesota. Dessa blev sen AS/400 och senare "IBM i". Det finns mig veterligen tyvärr inga emulatorer för dessa, åtminstone inte för AS/400 och nyare. Lite synd för jag skulle vilja prova på att labba lite med dessa.
En intressant grej är att före nån gång på 80-talet så var lagen i USA utformad så att alla som publicerade något var tvungna att tydligt markera att verket omfattas av copyright. Bland annat IBM lär inte ha gjort detta med mjukvara på 60-talet och kanske en bit in på 70-talet, varpå det är fritt fram att lagligt använda OS osv för deras IBM 360 stordatorer.
Vilket år som helst i en avlägsen framtid så har jag tänkt lära mig en bit om IBM SNA och labba med det på nån slags vis... SNA är deras nätverk-nånting-jox för stordatormiljöer.
Persondatorer är en helt annan historia. Även om IBM, med IBM PC, var en huvudaktör när persondatorer introducerades, så var det mycket utveckling som skedde i dalen söder om San Fransisco. Seattle har också varit ett centra, bl.a. genom att Microsoft etablerade sig där.
MOS Technology, som Commodore köpte upp, låg i Norristown, Pennsylvania. Det var också där det mesta av deras datorer designades. Specifikt så designades PET, VIC 20, C64, C128, Amiga 500 med flera där. Designen av Amiga 1000 och industrialiseringen lades intressant och märkligt nog ut på tror det var Sanyo, och Amiga 2000 lär ha från början designats i Västtyskland medan en nyare revision designades nog i USA. (Den första Amiga 2000 som designades i Västtyskland använde samma kretsar som Amiga 1000 medan de nyare använde samma som Amiga 500).
Motorola 6800 designades i Phoenix, Arizona.
Intel däremot låg i Silicon Valley (Santa Clara county, Kalifornien).
Intressant är att Microsoft grundades i Albuquerque, New Mexico, men flyttade till invid Seattle 1979 pga att grundarna saknade sina släkt och vänner som fanns där
petertub skrev: ↑31 augusti 2026, 21:21:03
TomasL skrev: ↑31 augusti 2026, 19:20:40
Nej, det var 20mA strömslinga till CRT och TTYer
Det varierade. Lokala beslut styrde ofta även om V.24 var dominerande. Strömslinga som ex. teletype(Tm) använde
var beroende att man hade motsvarande strömslinga i datordelen men blev allt ovanligare redan på -70 talet.
Strömslinga ver mer motståndskraftigt mot jordströmmar och störningar, s.k. korthållsmodem använde
strömslinga emellan modemen.
Ett sidopår: Nån av åttiotalets hifiblaskor, tror det var AudioVideo, hade en byggbeskrivning på krets som skickar line-ljud med strömdrivning istället för spänningsdrivning, och det sades att signalen hade utmärkt kvalitet även med lång kabel av billig typ. Kretsen använde fyrledare plus skärm för stereo om jag minns rätt, och man avråddes från att ha kontaktdon inom denna krets pga det lär väl ha blivit enorma DC-spikar om man kopplade i/ur med spänning påslagen.