Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg

Re: Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

Mickecarlsson skrev: 8 augusti 2026, 09:09:53 Elsäkerhetsverkets svar till mig är att jag kan byta ut sladden från ojordad till europakontakt, sen om jag känner för det så är det en god idé att isolera alla sladdar och kontakter på 230V-sidan inuti apparaten.
Det är ledsamt att du gör denna tolkning efter allt vi gått igenom här i tråden.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, det är ledsamt, men….
Att byta sladden till en med europakontakt och sedan isolera alla punkter med 230V inne i apparaten är en god idé. Så apparaten kan användas menar jag. Då endast jag ska använda den är det i min lilla värld helt OK.

Kommer den att säljas kommer jag att klippa kabeln. Då är det upp till köparen att fixa till det.

Jag respekterar din kunskap, jag har lärt mig en hel del som jag inte visste innan jag läste dina inlägg.

Jag har stor respekt för starkström, och det kröp i kroppen när jag öppnade en gammal förstärkare och ser att någon före mig har helt plockat bort säkringen för primärlindningen på trafon. Den har jag inte startat än, har beställt säkringshållare så jag kan återställa det innan jag startar upp den.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Jag skulle inte kalla det en god ide, utan ett krav eftersom en europastickpropp innebär att apparaten är dubbelisolerad. Sitter det en sådan stickpropp på sladden så ska man kunna lita på att apparaten är dubbelisolerad enligt definition. En gammal TV är inte dubbelisolerad som någon skrev bara för att den inte har några berörbara utsatta delar. Det är högst olyckligt med fel typ av stickpropp, även om man endast avser att använda apparaten själv, för det kan nog ingen garantera.

Nä nu var jag feg. Olyckligt är det inte, det är allvarligt fel.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Det är bättre att fixa till det ordentligt än att kapa av en ojordad kontakt och görs slits för jorden så kontakten passar i ett jordat uttag 8) som jag har på två gamla förstärkare jag köpt in. En är Marantzen jag renoverade, får väl ta tag i den så småningom….
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En gammal TV är inte dubbelisolerad som någon skrev bara för att den inte har några berörbara utsatta delar
Jo, om den är märkt med dubbelkvadrat.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Ojordade stickkontakter
Gamla, runda, ojordade stickproppar får bara användas i ojordade uttag inomhus. De passar helt enkelt inte i jordade uttag och ska heller inte göra det. Att byta ut dessa mot en jordad stickpropp eller att fila ner kanterna på dem för att få dem att passa är livsfarligt.

Om du flyttar in i en modernare bostad, med enbart jordade uttag, kan du inte ansluta gamla elprodukter med runda ojordade stickproppar. Det är heller inte tillåtet att lösa problemet genom att göra en adapter med jordad stickpropp och ojordad uttag. Om du vill behålla dina gamla elprodukter måste du lämna in dem till en fackman för ombyggnad.
Källa: https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... dre-dagar/

Jag hade gärna sett regelverket de grundar förbudet på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kanske litye trådstöld, men jag har flera gånger råkat ut för att dubbelisolerade verktyg, typ en borrmaskin eller en oscillerande slipmaskin får skador på antingen kontakten eller kabeln så den måste bytas ut.

Det är ju vanligen runda kontakter med uttag så dom passar även jordat, men sådana har man ju inte tillgång till, och man vill ju inte sätta dit en ojordad kontakt eftersom då passar den ju inte i garaget och liknande där man brukar använda den.

Då sätter jag helt enkelt dit en jordad kontakt eller ett jordat sladdställ där jag klipper eller bara viker undan jordledaren.

Jag antar att det egentligen är fel då apparaten SER jordad ut utan att vara det, men jag känner att det trots allt är bästa lösningen, och rent säkerhetsmässigt är det ju lika säkert som innan.
Skriv svar