Shuntregulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Shuntregulator?

Inlägg av MadModder »

Regulatorn sitter på DC-sidan.
Han köpte och provade en regulator för moped med manuell start, men den var avsedd för system med AC och utan batteri. Den liknar den där från rinab för snöskotrar. Den reglerade inget alls.
svanted

Inlägg av svanted »

med risk för upprepning, likrikta och en fet zener + effekttransistor som tål typ 100W med kylfläns, som jordar ner spänningen till mav 14.3V...
det finns schema, leta på "mc voltage regulator schematic"
men det är förutsatt att generatorn tål att få utspänningen nerjordad...
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Låter bra, men likrikta är väl överflödigt när det är DC färdigt som jag förstått det. Likriktning eller annat backströmsskydd mot batteriet är dock på sin plats, så såtillvida behövs det. Jag skulle dock sätta shunten före "dioden" och beakta spänningsfallet.

Min tyristoridé var inte genomtänkt i den här applikationen, utan lämpar sig för att brutalt skydda mot oförutsedd överspänning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det måste vara mycket lättare att köpa en regulator som är avsedd för ändamålet. Det är ju ingen udda pryl.

Generatorn tål definitivt att bli reglerad.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är ingen generator i vanlig mening. Det är tre statorlindningar som magneter far förbi. En för tändpulser vid lågvarv, en för tändpulser vid högvarv, och en för laddning av batteri.
Likriktarbryggan har en dedikerad plats på motorblocket där den sitter fastskruvad och är jordad. Det går sen ut en tåt som på vägen till batteriet ska ha ”regulatorn” som jordar all överspänning. Originalet går inte att köpa ny.
De som testats har inte gjort något åt överspänningen alls.
Det är väl ingen som är gjord för att kopplas in på en redan likriktad spänning.
Och han vill inte in och klippa i kablarna direkt från statorn då det sitter fina kontaktdon.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Då skulle jag nog köra på:
Mät spänningen efter likriktning.
Koppla in en/flera kondensator som klarar av spänningen, kapaciteten får någon annan gissa på.
Mät spänningen efter glättning vid maxvarv, skaffa en DC/DC stepdown som klarar max spänning och ger ut runt 14V så kommer batteriet att må bra.

Det var väl Grym som föreslog det först och delarna bör ju inte kosta många hundringar, kondensatorerna är väl dyrara än en buckdown från Kina. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur många anslutningar finns det? Är det bara en likriktad utgång?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja. En ledare ut som är oreglerad plus. Motorblocket är jord.

CPMS, det är bara det att all överspänning måste brännas bort. Tomgångsspänningen på statorspolen vid högre varv är över 100V och det tål den inte utan det blir överslag och den brinner upp.
Den är ökänd för det. Går likriktaren sönder i avbrott, går statorn också sönder...
De hade väl kunnat bygga laddningslindningen lika högspänningstålig som tändpulslindningarna. :doubt:

Hade det varit min hade jag byggt ihop något för länge sen med exempelvis zener och trissa.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Att regulatorn måste bränna bort överskottsenergin för att hålla rätt laddspänning köper jag.
Men jag är inte lika övertygad om att statorn brinner upp enbart för att tomgångsspänningen blir hög.
För en lindning är det normalt strömmen och värmeutvecklingen som är den stora fienden.

Har man belägg för att just den här motorn faktiskt får isolationsgenomslag på grund av hög tomgångsspänning?
Att statorfel förekommer verkar ju vara känt, men beror felen verkligen på hög spänning i en olastad lindning, eller beror de på exempelvis kortslutna dioder i likriktaren, överhettning, åldrad eller sprucken lackisolering, vibrationer, korrosion, fuktinträngning, dålig kylning eller helt enkelt materialutmattning efter många års drift?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Man skall iaf till 14.4V för bra laddning generellt , snabbare laddning så 14.8V men är det inte reglerat så gasar blyaccar och sabbar livslängd.

Främst om saken rullar långa sträckor mellan starterna så skall man hålla 14.4 istället.

Laddspänningar på runt 14 volt är för låga och är ungefär som underhållsladdning vilket är runt 13.6-13.8 - rinner inte mycket till batteriet.
Skriv svar