Hei,
Jeg har et Bosch KGN36VI32 kombiskap (kjøl / frys) som krangler. Flere ganger i døgnet så stiger temperaturen å kjøldelen så mye at alarmen går. Jeg trykker på knappen for å skru av alarmen, og så går temperaturen nedover igjen (jeg har trådløse temperatursensorer i både kjøle- og fryse-delen, som er koblet til Home Assistant.
Servicefolk fra Bosch har vært her, men de sier bare at det er en merkelig feil, og at det ikke går an å skaffe nytt kretskort ("ny elektronikk") til dette skapet. To stykker har vært her, og ikke en av dem plukket ut kretskortet for å se på det. Snodig.
Så jeg tenkte at jeg skulle gi det et forsøk selv. Men da er spørsmålet: hvor sitter kretskortet i dette skapet?
Det eneste jeg har funnet er et (ganske lite) kretskort som sitte bak betjeningspanelet øverst i skapet. Se bilder.
Er dette alt? Eller finnes det et kretskort til noe sted?
I frysedelen (nederst) så sitter det et kjøleaggregat og en termperatursensor (han ene fra Bosch sjekket den og sa den var i orden.
Bosch kjøl frys KGN36VI32 - hvor er kretskortet?
Bosch kjøl frys KGN36VI32 - hvor er kretskortet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bosch kjøl frys KGN36VI32 - hvor er kretskortet?
Ja, det brukar vara kretskort i den storlek.
Och OFTA är det en dålig X2-kondensator som ställer till det.
Och OFTA är det en dålig X2-kondensator som ställer till det.
Hmm, det ser ikke ut som om det er noen X2 kondensator på dette kortet. Og alle elektrolytt-kondensatorene ser hele ut. Bilder:
men det sitter en MOOV (varistor) der, den store blå lengst bort på bildet her
den ser også hel og pen ut. Men kan det være den som lager krøll?
Varistoren ser ut til å være MOV-14D431K ifølge digikey.
Varistoren ser ut til å være MOV-14D431K ifølge digikey.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Första steg kan vara att tvätta kortet och sedan gå över med lödpennan och smälta alla lödpunkter.
-
Prins Valiant
Jag har ett par äldre Bosch kyl/frys, som jag tycker fungerar bra. Vill bara nämna att ifall du ej får ordning på kretskortet är Bosch duktiga på att sälja reservdelar till sina produkter och de har fina hemsidor. Jag har köpt kretskort till båda minna kyl/frys. Visst, det kostar kanske 1500kr. Billigare än nytt och inga problem med att bygga om köksinredningen.