Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Inlägg av Glenn »

Jag kör numera nästan bara med caramba för rostlösning, och det är mest för att killen som gör Sweet16 hyllar det hela tiden, och jag köpte på mej ett gäng burkar för att testa.

https://www.sweet16.se/

Igår så fick jag min induktionsvärmare och försökte lossa på muttrarna till "batteribygeln" som hade rostat fast och var dränkta i caramba ett antal gånger utan resultat, efter att ha glödgat dom lossnade dom snällt.

Eftersom stängerna även var böjda bockade jag tillbaka dessa och gick över med ett gängsnitt, som nytt.. ja förutom att dom borde slipas rena och målas.

Jag har f.ö mötts av tiotal tystnad vad det gäller min reklamation av packningarna till bromsoken bak :/ tror inte jag orkar bråka om det utan beställer bara nya när jag beställer resten av prylarna (främst bromsdelar fram)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Igår var jag ute och fixade med lite andra bilar (min miserabla Fiero tex) men då passade jag på att försöka komma ner till tankarmaturen.

Otroligt dum lösning hur man lossar dynan på baksätet, men den lossnade tillslut, och jag kunde skruva bort locket till armaturen,
såg inte kul ut alls, väldigt ristigt, såväl armaturen i sej med dess stålrör, till kopplingen mot bränslematningen till de små små krysskruvarna som håller fast den i tanken.

Jag tror det blir nästintill omöjligt att lossa armaturen utan att ha tanken tom, vattenfylld och ta hjälp av en svets för att få loss dessa :(

Armaturen borde dessutom helst bytas eller i alla fall lagas, ska iofs skrapa lite på rören och se om det är lika illa som det ser ut.. Men den är "discontinued" och dom får som har kvar i lager tar väldigt mycket betalt för dessa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Går det inte att borra bort skruvskallarna?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo det går nog, men då ska man ju ha bort resterna från skruvarna med, det ser ut att vara typ 3-4mm skruvar :/

Tog en bild på eländet, ska försöka få upp den med.

Googlade lite på det och såg att vanligaste felet som gör att det läcker vid full tank som min gjorde är sönderrostat påfyllningsrör, detta är också dyrt och utgånget, där har dock
klokkerholm tillverkat en ersättare, som tyvärr också verkar restad just nu och halvdyr när den finns.

https://www.bildelar-online.se/oen-7720120490

Just det röret kan man väl dock antagligen laga själv utan större problem med hjälp av plåt och en svets, och river man tanken så kan man nog komma åt det ganska lätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu blir det ju lite dubbel info då jag skrivit om en del av detta i andra trådar, men jag har varit dålig på att uppdatera här..

För övrigt, en gång i forntiden så bytte jag till vinterhjul dagen innan besiktning, och då saknades en hjulmutter,
jag letade och letade, borta.. gick det att få tag i en ny på studs ? nej, så jag fick köpa biltemas billiga
fälglås och montera.. riktigt usla.

Och nu var det ju knappt så man fick loss hjulen pga dessa, så jag monterade bara tillbaka dom temporärt med 4 muttrar.

MEN.. ett par år efter att muttern försvann så hittade jag den av en slump på infarten när jag gjorde nåt annat,
jag mindes då inte var jag gjort av de andra tre muttrarna så jag kunde inte byta tillbaka, utan ställde den på
en eldosa, och där har dne stått tills nu. Nu när jag letade efter annat hittade jag ju originalmuttrarna och
tänkte använda dom, och då ser jag till min förvåning att det är fyra ? plus den jag har på eldosan ? hur i h-vete ?
nu har jag alltså en för mycket ? och det är tveklöst toyotas lite halvt speciella muttrar också ?

Jaja..

Men jag började med att Försöka få alla hjulen att rotera, fram var det relativt enkelt, bara att vålda loss
bromsoken, plocka bort beläggen, rensa på rost, pressa tillbaka kolvarna och återmontera.
2.jpg
Höger bak likaså, men vänster bak satt handbromsen stenfast, denna har alltid traslat pga skadad wire dock,
men jag fick ge upp där, i värsta fall får jag kapa skivan och plocka den i delar, sånt har gjorts förr ;)

Ser ju rätt rostigt ut bak..
11.jpg
12.jpg
och fram..
3.jpg
Beläggen på vänstersidan fram var nästan helt slut också..
4.jpg
Här har jag nya belägg som inte passar, det finns ett antal olika bromsar på denna bilen, och uppenbarligen har bilar med superstrut annorlunda belägg, jag TROR jag har beställt passande nu..

Skivorna är dock såpass bra att jag egentligen skulle kunna använda dom, men när man tänker byta typ allt
känns det dumsnålt att utelämna skivorna när dom är såpass billiga (250:- styck för Meyle original).. så jag beställer nya.

Jag noterade även en annan sak här, min "nya" damask på vänstersidan (nya som i att jag monterade den för typ 12-13 år sedan) har ett hål,
det spelar iofs mindre roll eftersom knuten är sopslut, men även damasken på höger sida (troligen original) hade en massa torrsprickor,
det ser inte ut att ha läckt nåt så troligen har den torkat sönder när bilen stått i 10 år.

Denna måste ju också bytas INNAN knuten pajar, så jag beställer en ny dyr (Spidan) damask till den och nåt billigt skit temporärt till vänstersidan.

Jag har även beställt en drivknutsavdragare i förhoppningen om att kunna byta dom utan att lossa drivaxeln.. vi får väl se..

När jag ändå hade bilen uppe så.. här är bucklan undertill tanken :(
5.jpg
Man kan ju även se att tankbanden ser rätt risiga ut, och eftersom dom verkar svåra att köpa i sverige (utgått hos toyota dessutom) så kanske jag gör egna och byter med, vi får se skicket när dom är nere.

Här är en bakaxelvy.. ser inte så kul ut, men jag har hackat med hammare och det verkar mest vara ytrost.
6.jpg
Vad värre är.. är att tankpåfyllningen ser RIKTIGT kexig ut, avluftningen var helt loss och tankröret gick i bitar när jag rörde det,
detta har förstås utgått hos toyota, men finns som eftermarknad från klokkerholm, dock restat på många ställen och ganska dyrt,
jag försöker nog laga det själv, vi får se..
7.jpg
8.jpg
..Sen lessnade jag på att bilen såg förjäkligt ut invändigt och tog ut mattor, dammsög, tvättade bort påväxt och torkade lite allmänt..

före:
9.jpg
Efter
10.jpg
Rostfläcken i fråga är efter att det tyvärr låg skruvar just där som verkar ha rostat extremt :(

Men det går nog att få bort, om inte annat täcks det nog av stol/gummimatta.

..Gummimatta ja, båda mattorna fram är riktigt dåliga, förarmattan oanvändbar, bak "okej".

Vete sjutton om jag ska köpa universalmattor eller beställa specifikt för bilen, verkar kosta typ 700 spänn, det är oavsett en mycket senare fråga.

..Min förhoppning att slippa laga tröskeln/balken på högesidan som jag lagade för 10+ år sedan
gick ju åt helsike dock.. det SÅG bra ut tills jag började knacka och då verkar det som att i princip
det enda hela är plåtbitarna jag svetsade dit.. det blev mycket värre efter att jag tog denna bilden..
14.jpg
Dock är ju detta relativt lättlagad rost, balkarna under bilen känns väldigt gedigna, och bakaxeln känns ju bra den med.

Så långt kom jag den helgen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skickade även in en beställning på mer delar igår..

bromsskivor fram
skrikstag bak
bromsbelägg fram
bromsslangar bak
ett helt gäng avgaspackningar
bultar för avgassystem
mutter och pinnbult för grenrör
spidan drivknutsdamask (höger)
noname drivknutsdamask (vänster)
komplett renoveringskit för bromsok fram inkl fyra kolvar
renoveringskit för bromsarna bak (fick fel packningar sist)
bränslefilter
luftfilter
en uppsättning med nya lampor, hel och halv (HB3 resp HB4)
länkarmsbussningar av två typer
100A generatorsäkring (som jag råkade ha sönder plasten på förut)
flexrör (55x200mm) i rostfritt stål.

..Fick inte uppdatera det gamla inlägget förstås..
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det är kul när man kommer igång och kör på med projekt som levt länge! :)

Finns det planer på att gå djupare in i renoveringen?
Jag tänker plocka ner och rostlaga kaross, renovera upphängningar och motor mm?

Det kräver förvisso både plats och tid, under lång tid.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vi får väl se om jag ror iland det jag har tagit tag i nu, när den är besiktad och körklar vore det ju kul att laga övrig rost (framförallt förardörr, höger bakskärm och runt vindrutan) och sen lacka.

Sen blir det väl grejer när man väl river också, tex tänkte jag ju försöka byta bussningar/lager i bakvagnen när jag ändå håller på.

Dom tvärgårende länkarmarna (skymtas på nån bild ovan) är lite märkliga, om jag förstår det rätt sitter dte original gummibussningar på "insidan" och sådana där sfäriska lager i yttersidan (vid hjulet),
jag har ju bytt en sådan förut så där vet jag att det är så, men tittar man på innersidan ser den ut att vara massivt gummi.

Men kollar man hos tex febest så säger dom att man kan montera de sfäriska lagren även på innerdelen, det borde ju vara bättre, men kanske för över mer ljud ?

Å andra sidan är gummibussningarna billiga, så jag har beställt sådana (35 spänn styck tror jag) ifall jag ändå river ner det där.

Som jag nog skrev är det ju minst en av de inre som kärvar och knarrar när bilen fjädrar bak, och för att få loss dessa måste man ju ta ner tanken, vilket jag ändå vill göra.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nästa tillfälle så tänkte jag rikta in mej på saker som gjorde att jag sedan kunde beställa mer delar.

Det gjorde att jag plockade loss bromsklossar och mätte dessa samt kolvarna, jag mätte dessutom avgassystemet för att klura ut vilken
flexslang och V-bandskopplingar jag skulle behöva.

Sen försökte jag få bort bromsokshållaren vänmster bak för att försöka få loss skivan som sitter fast, det gick lätt med den övre skruven,
som f.ö är en fingängad (såklart, det är ju japanskt) M10 med 14mm skalle..

Den satt satan, jag testade det gamla knepet att banka på skallen med tryckluftshammare men det hjälpte icke, jag runddrog den snabbt med 14mm sexkantshylsa..
1.jpg
Det är förjäkla trångt att svetsa där men..
2.jpg
..Hjälpte det ? ICKE.. anledningen till så mycket svetsbös på skruven är att jag drog loss den och svetsade om den flertalet gånger,
och orkade inte slipa rent varje gång.. men den sitter där den sitter. Jag har kört mutterknack jag vet inte hur länge,
och till sist tog jag ett låååångt rör och förlängde med, då drog jag sönder M10-bulten.. suck..

I värsta fall får jag kapa bromsskivan och försöka värma från andra hållet, en gassvets hade varit fint, men jag har ingen acetylen..

En lustig sak är ju att med allt bankande (mest från mutterknacken) så lossade till min förvåning handbromsen så nu kan man snurra hjulet :)

..Nåt inte lika lustigt är att tankarmaturröret också föll i bitar, nu betyder det ju bara att det var skitdåligt innan men..

Jag kikade en hel del där, och det är klart att hela nedre delen av röret måste bytas, och en stor del av avluftningen, OCH avluftningsflänsen på tanken
(utgått från toyota), det gfjorde att jag började försöka få loss den så jag kunde mäta och beställa rör..

Det gick väl bra först, alla skruvar lossnade uppe vid luckan, och även de nedertill med lite övertalning, men sen tog det stopp,
omöjligt att komma åt slangklämman mellan gummiröret (som går mellan tankeanslutningen coh påfyllningsröret), den måste vara monterad
där innan bakaxlbalken ? ..och den mot tanken kommer man åt, och den verkar vara gjord i rostfritt stål, men jag har ingen hylsa som
passar, 9 roterar och 8 går inte på ? tum ? ..ska se vad jag kan göra där.. helt oavsett är nog det där röret mer bakelit än gummi idag.

Så, påfyllningsröret sitter där det sitter, men jag vet iaf att det är 35mm och avluftninsgröret är 14mm.

Eftersom jag var FRUKTANSVÄRT less på bromshelvetet så börjar jag istället försöka lossa avgasröret, och för att göra det får jag lossa all plast
under motorn, det var inte så kul, kanske 15 skruvar, och jag tror 3 lossnade, resten gick av :/ ..Kanske ska strunta i att montera dessa ?
fast hmm, jag får se,

Sen skulle jag lossa downpipen från grenröret, eftersom det är på den flexröret sitter som jag måste byta.

DP sitter med tre M8-muttrar, två lättåtkomliga en lite värre, jag kör förlängare och spärrskaft, en lossnar snällt,
de andra sitter fast, jag kör mutterknack, då lossnar en till, och självklar är den som sitter mest dumt till fastnad..

Jag inviger då min nya induktionsvärmare och bockar den så man kommer åt uppifrån, glödgar muttern till ljusröd och smiter under och kör mutterknack,
JA den lossnar.. ..för att sedan skära och ha av pinnskruven, suuuck..
3.jpg
4.jpg
Hur fanken ska jag få loss den där då ? ..och jag vet inte riktigt hur det fungerar, ser ut som att pinnskruvarna bara är ingängade, men
den sitter ju uppenbarligen VÄLDIGT fast så att få loss den på plats blir inte kul.

Antar jag får försöka svetsa fast en typ M10-mutter på plats och hoppas på att pinnskruven blir så varm att den släpper från grenröret.

Men främre delen är iaf loss..
5.jpg
Den bakre sitter ju fast mot katalysatorn, och jag misstänker nästan att nån har svetsat ihop dom, sen har jag tätat med mängder med gungum
så det är svårt atts e, ska knacka/borsta loss all bös och se hur det ser ut, den kopplingen tänkte jag ändå byta mot V-band
så grejerna går atrt få isär den, flänskopplingar är inte kul, dessutom är det rostigt och läcker..

Dessutom måste jag få loss lambdakabeln, lyckades inte sist.. ska kolla på en annan likadan kontakt hur man gör.

Katalysatorn ja, planen är att byta den mot en som flödar bättre, jag noterade ju att bilen gick MYCKET bättre när det var hål
i flexröret, kanske 10hk mer på topp ? ..och katten är nog inte original utan nån billig universal..

Men sätter man dit en V-bandkoppling är det ju lätt att byta katten efteråt. I synnerhet om jag sätter en i varje ända av den, den bakre
har ju nån svetsat fast i hela bakre avgasöret, suck.

Jaja, nu har jag iaf beställt flexröet, dock inte v-bandskopplingar då det är lite oklart med storlek, mäter jag på rören där så är det 52mm
som sedan går upp till 60mm precis innan katten, så 60mm då, men sådana verkar inte finnas, utan det är antingen 2,25" (57mm) eller 2,5" (63,5mm), vet inte riktigt vad som blir bäst, ska fundera på det, behöver ju få dit vbandskopplingar på båda sidorna dessutom.

vbandskopplingar verkar f.ö alltid vara gjorda av rostfritt..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Just ja, när jag ändå var under bilen kollade jag ju på det mystiska problemet med kylaren som trillat ner 5-10cm.. jag hade ju tittat på
sprängskissen och sett att den står på gummituttar, och tänkte att det nog var dessa som disintegrerat, men icke, dom sitter kvar,
men dom har ingenting att stå på ? jag fattar inte hur det ska sitta fast, visst, fästena kan ha rostat bort men jag ser inga rester ?

Ska se om jag kan hitta bilder på hur det ska se ut, i värsta fall får jag improvisera dit egenslöjdade fästen..

..Men kamremsbyte och kylarbyte ligger långt in i framtiden.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 13 maj 2026, 20:19:30 vbandskopplingar
Hur ser sådana ut?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Typ såhär

V.jpg
Skriv svar