Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Inlägg av Glenn »

Jag kör numera nästan bara med caramba för rostlösning, och det är mest för att killen som gör Sweet16 hyllar det hela tiden, och jag köpte på mej ett gäng burkar för att testa.

https://www.sweet16.se/

Igår så fick jag min induktionsvärmare och försökte lossa på muttrarna till "batteribygeln" som hade rostat fast och var dränkta i caramba ett antal gånger utan resultat, efter att ha glödgat dom lossnade dom snällt.

Eftersom stängerna även var böjda bockade jag tillbaka dessa och gick över med ett gängsnitt, som nytt.. ja förutom att dom borde slipas rena och målas.

Jag har f.ö mötts av tiotal tystnad vad det gäller min reklamation av packningarna till bromsoken bak :/ tror inte jag orkar bråka om det utan beställer bara nya när jag beställer resten av prylarna (främst bromsdelar fram)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Igår var jag ute och fixade med lite andra bilar (min miserabla Fiero tex) men då passade jag på att försöka komma ner till tankarmaturen.

Otroligt dum lösning hur man lossar dynan på baksätet, men den lossnade tillslut, och jag kunde skruva bort locket till armaturen,
såg inte kul ut alls, väldigt ristigt, såväl armaturen i sej med dess stålrör, till kopplingen mot bränslematningen till de små små krysskruvarna som håller fast den i tanken.

Jag tror det blir nästintill omöjligt att lossa armaturen utan att ha tanken tom, vattenfylld och ta hjälp av en svets för att få loss dessa :(

Armaturen borde dessutom helst bytas eller i alla fall lagas, ska iofs skrapa lite på rören och se om det är lika illa som det ser ut.. Men den är "discontinued" och dom får som har kvar i lager tar väldigt mycket betalt för dessa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Går det inte att borra bort skruvskallarna?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo det går nog, men då ska man ju ha bort resterna från skruvarna med, det ser ut att vara typ 3-4mm skruvar :/

Tog en bild på eländet, ska försöka få upp den med.

Googlade lite på det och såg att vanligaste felet som gör att det läcker vid full tank som min gjorde är sönderrostat påfyllningsrör, detta är också dyrt och utgånget, där har dock
klokkerholm tillverkat en ersättare, som tyvärr också verkar restad just nu och halvdyr när den finns.

https://www.bildelar-online.se/oen-7720120490

Just det röret kan man väl dock antagligen laga själv utan större problem med hjälp av plåt och en svets, och river man tanken så kan man nog komma åt det ganska lätt.
Skriv svar