Hur mycket ström drar en 230V mig-svets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hawkan

Re: Hur mycket ström drar en 230V mig-svets?

Inlägg av hawkan »

Trådmatningen verkar vara konstant. Skulle haft ett öga på displayen, men behövde svetsa samtidigt.
Varierade utsticket flera gånger mellan för kort och alldeles för långt och den skötte det väldigt bra.

Länk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

H.O skrev: 10 maj 2026, 17:23:16 @alexandersson, hur defineras intermittensfaktorn för diazed-säkringar, vad är "cykeltiden"?
För en svets räknas intermittensen för en 10 minutersperiod.
En D-säkring eller knivsäkring kan förmodligen användas med samma tidsperiod.

youtube finns en test av 5 olika fabrikat av 16A dvärgbrytare med en ström av 23A. De löste ut enligt följande minuter.sekunder
*ETI 2.15
*ABB 3.23
*Hager 3.39
*SE 4.04
*CHINT 8.28
För den som svetsar har fabrikatet på dvärgbrytaren stor betydelse.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så här ser det ut
hawkan

Inlägg av hawkan »

Satte strömtången på nollan. Nu så, inget gissande längre.
21 V 200 A är nog där jag ska ligga. 0.8mm tråd.

Länk
Skulle säga att maxa en 200 A mig går utan problem, inkluderande resonemanget om dvärgbrytares strömtålighet.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Har tydligen valt bort synergic, vilket var synd, riktigt synd. Fick mig puls istället.
Nu har jag testat mig puls lite och vilken grej alltså. Toppenbra ju.
Automatisk spray transfer mode. Det slutar stänka, det bara brummar om svetsen och bågen
och det blir riktigt varmt. Svetssträngen blir mjuk och fin, som en avlång kudde.
Så det råkar nog ha blivit ett ganska bra val med mig puls isf synergic.
Inställningen är ström i första hand och man får automatiskt en spänning,
precis som med synergic fast inte exakt samma. Plus en offset, jag har
plus 15 poäng för att det ska bli riktigt bra.
I videoarna jag lagt upp är det short circuit mode, jag litar på att någon kommer med
det svenska ordet för det. Det är iofs inte fel men som enkelt argument emot så stänker det massor.
Sedan har spray transfer mode problem med allt annat än horisontellt läge. Det är tänkt att
med mig puls så kan man svetsa även vertikalt och upponer. Det har jag inte provat, men säger de det så.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hittade denna intressanta artikel
https://www.megmeet-welding.com/en/news ... nd-voltage

Skulle själv vilja byta till en ny bättre MIG, har en gammal LUNA-Mig från tidigt 90-tal gissar jag.
Dock vill ha en som tar från 0,6mm massiv tråd, vill också ha en intervallsvetsfunktion, vilket jag har på Lunan, vilket jag kommit underfund med är rätt användbart.
Jag kan då ställa svetstid och intervall, perfekt för punktsvetsning av bilplåt och liknande.
H.O

Inlägg av H.O »

Short circuit mode är nog vad som på svenska brukar benämnas kortbåge, dvs tråden gör fysisk/elektrisk kontakt med grundmaterialet, det blir kortslutningen och tråden brinner av likt en säkring. Det tar en stund (10-tals ms) innan ny tråd matats fram, ny kortslutning och processen upprepas.

Vid spraybåge så blir det ingen regelrätt kortslutning utan tråden matas in i den etablerade ljusbågen. Har man då pulsfunktion så kan då strömkällan "trycka på" för att enklare få en "droppe" av smält tråd att "hoppa" till grundmaterialet samtidigt som genomsnittlig heat input hålls nere.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det låter som min gamla mig men tidsfunktionen gick sönder för mer än 10 år sedan.
Har inte sett att de billiga 200-250A mig svetsarna har detta. Man får väl gå på känn.
Den nya har stöd för 0.8 och 1.0 mm tråd, den gamla 0.6 och 0.8 mm tråd. Svetsade egentligen
allt med 0.6 mm tråd, bytte nyligen till 0.8 mm och svetsar nu allt med det. Kan se behov av 0.6 mm tråd
för riktigt tunn plåt. Ska testa lite med 0.8 mm, många säger att det går till allt utom möjligen den
allra tunnaste plåten, får se hur det är med det. Det finns trådmatarhjul för 0.6 mm att köpa
och jag köper ett sånt om inte annat så för att svetsa upp 0.6 mm tråden jag har.

Apropå köpa så måste jag köpa en svetskärra så jag får upp svetsen och får lite bakåtlutning på den.
"Kepsen" över displayen gör att man inte ser halva displayen, definitivt inte om den står på golvet.

Jag har redan gjort en ström-spänning graf genom att lyssna hur det låter. Här är jämförelse med
artikelns formel, plus värden för 1.0 mm tråd jag snappat upp i videos och så.
Skärmbild 2026-05-13 084951.png
Rätt lika på 1.0 mm. Stämmer inte så väl med 0.8 mm vilket är väntat.
Apropå 1.0 mm tråd så undrar jag varför de pushar för det, finns knappt att köpa ju.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Min svets har två spår i matarhjulet, för 0,6 och 0,8, men jag kör allt på 0,8.

Dock, på den nya jag beställde står det att med gas kan den bara köra 0,8, och med fluss både 0,8 och 1,0 ? skumt.

Blir intressant att se om det är någon skillnad att svetsa med, min nuvarande är ju som sagt en enkel modell och troligen från 90-talet.
bearing

Inlägg av bearing »

Dum fråga kanske men kan det handla om 1mm alumiumtråd?

Vilka pushar för det?

Intressant svets du hittat. Jag kanske köper en själv. Ingick det kablar och munstycken och sådant?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om frågan var till mej så ingick allt utom TIG-fackla, vilket jag inte tänkte köpa då jag ju har en AC-TIG redan, men MIG/MAG-handtag och jordkabel osv ingår, plus lite munstycken.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Och om frågan var till mej så har svetsarna jag tittat på inställning för 0.8 mm och 1.0 solid järntråd. Inte 0.6 mm. Finns trådmatningshjul 0.6 mm och flera olika U, V och K varianter, allt man kan önska men får köpas till och finns inte på skärmen. Går ju att ställa spänningen manuellt.
Aluminium 1.0 och 1.2 mm, Flusstråd 0.8 och 1.0 mm.
Jag har den 200 Pro Pluse, ville haft en 250 Pro Pluse men den var slut när jag tittade, nu finns den igen.
Tveksam nytta med 250A med tanke på mätningarna av ström.
Allt ingår utom tig-brännare och gasregulator och flaska. Ingår en rulle flusstråd, kort jordledare, mig-brännare, pinnhållare/brännare.
Flera trådmatningshjul, några extra mig-munstycken.
Man kommer direkt igång att svetsa med flusstråden. Pinnsvetsning går direkt, skaffa pinnar bara. För mig måste gasflaska och regulator skaffas. För tig behövs handtag, argon + regulator.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Vet inte om du har detta lokalt men när jag köpte min Mig och skulla skaffa gas pratade jag med mitt lokala brandsläckarserviceföretag och
då byggde dom om en frd koldioxidsläckare till svetstub med rätt anslutningar. Det blev betydligt billigare än att köpa en färdig tub.
Nackdelen blir att det kan bli svårare att få den fylld, AGA och andra fyller ju inte utan dom byter ut tuber.
Brandkåren (i min kommun) har slutat fylla koldioxid till privatpersoner.
Så det är ju bara typ gasdepåer och brandsläckarföretag som fyller.

Har inte behövt fylla ännu så vem vet, jag kanske blivit helblåst och det är bara att kasta tuben eller betala väldigt mycket för att få den fylld. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Åker alltid till min lokala brandsläckarfirma för påfyllning
hawkan

Inlägg av hawkan »

Är inte så förtjust i ren CO2, tycker mix är bäst.
Köper på ebay eller amazon senast.
När jag höll på med öl så hjälpte brandsläckarfirman att fylla en omgjord tub.
Nu köper jag CO2 billigare än så på byggmax, sodastream.
Skriv svar