Bygga en svepgenerator för trimning av MF på radioapparater

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ELTompa
Kontakt:

Re: Bygga en svepgenerator för trimning av MF på radioapparater

Inlägg av ELTompa »

Snyggt! En så vill jag också ha.. Följer med Högspänning.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Tackar.
Lite fler bilder. Vad som återstår är att skruva fast kretskortet i botten, borra ett hål för DC-pluggen och skruva fast fronten.

Misstag jag gjort i detta projekt:
1. Vänt på AD9850 på mönsterkortet. Gick bra ändå, som tur var :D
2. Vänt på anslutningarna för rotationsenkodrarna. Fixas med lite kabeldragning.
3. Satt motstånden fel på switcharna, som det sitter nu blir switcharna ”bakvända”, dvs, inaktiv upp och aktiv ner. Borde vara tvärtom.

Jag har använt Dupontkablar som jag klippt till lagom längd. Lött fast kablaget till display och rotationsenkodrarna på kretskortet. Resten av kablaget löddes fast på fronten.

Lite bilder:
IMG_7122.jpeg
IMG_7123.jpeg
IMG_7124.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen

Inlägg av opampen »

Snyggt bygge! Följer dettta...!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

3D-printat lite rattar, är inte nöjd med dom som sitter på rotationsenkodrarna, jag printar nog om dom.
Om allt går bra idag så kommer instrumentet att testas på en Marantz 2015 där jag upplever att FM-mottagningen är lite sisådär.
IMG_7127.jpeg
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Första testet på min Marantz 2015.
Det är tydliga instruktioner som är lätta att följa, men jag får inte en riktigt centerfrekvens, se bilden.
FM-trimningen går inte att göra med testern enligt instruktionerna, jag måste läsa på var jag ska koppla in mig för att trimma FM, precis som det görs på en rörbaserad FM radio.
IMG_7128.jpeg
IMG_7129.jpeg
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Gjorde om trimningen för AM i morse, tyvärr inga bilder då jag var så inne i trimningen.
Jag fokuserade på de tre dB-talen längst ner på displayen, tyvärr syns de inte i bilden jag postade. Jag fick en perfekt centertrimning, men obalans i kurvan, lugnt och metodiskt trimmade jag tills jag hade i stort sett samma dB-tal och då hade jag en perfekt kurva.

Jag är nöjd med instrumentet, det gör precis det jag vill det ska göra. I morgon kväll ska jag på vårt månatliga radiomöte där jag ska visa upp instrumentet och ev testa att trimma en rörbaserad radio.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Nice! :)
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Månatliga Radiomöten? Nu blev vi nyfikna. Träffas olika radiomottagare då? Radiosändare också kanske? Här är nått du inte berättat om :D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

:D
I över 15 år nu har ett gäng träffats andra tisdagen i månaden hos en av eldsjälarna (som har ett radiomuseum).
Träffen börjar kl 19:00 och varar fram till 24:00.
Agendan är:
Samling 19:00
Uppvisning av radioapparater (allt från tidigt 20-tal till 70-tal), bandspelare, föredrag om t.ex ESR och kondensatorer, (i morgon kväll blir det ett föredrag av mig om svepgeneratorn), amatörradio etc.
kl 21:00 samlas vi i köket där kaffe och te serveras med Pain riche, diverse ostar och marmelader. Här diskuteras allt mellan himmel och jord fram till 23:30-24:00.
Tyvärr har vi förlorat tre eldsjälar under dessa år, men vi är mellan 7-10 personer som träffas regelbundet.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Kul med sådan tradition. :tumupp:
Och lycka till med föredraget
opampen

Inlägg av opampen »

Mickecarlsson skrev: 13 april 2026, 17:01:36 :D
I över 15 år nu har ett gäng träffats andra tisdagen i månaden hos en av eldsjälarna (som har ett radiomuseum).
Träffen börjar kl 19:00 och varar fram till 24:00.
Agendan är:
Samling 19:00
Uppvisning av radioapparater (allt från tidigt 20-tal till 70-tal), bandspelare, föredrag om t.ex ESR och kondensatorer, (i morgon kväll blir det ett föredrag av mig om svepgeneratorn), amatörradio etc.
kl 21:00 samlas vi i köket där kaffe och te serveras med Pain riche, diverse ostar och marmelader. Här diskuteras allt mellan himmel och jord fram till 23:30-24:00.
Tyvärr har vi förlorat tre eldsjälar under dessa år, men vi är mellan 7-10 personer som träffas regelbundet.
Det verkar jättetrevligt! Sådana möten behövs verkligen! Tyvärr bor jag i Stockolm men lycka till med allt!
Skriv svar