En stor fördel med en industri-PLC är att man ofta kan komma tillbaka efter 20 år, koppla upp datorn, gå online och i många fall ladda ner programmet (ibland utan kommentarer), och sedan felsöka eller göra ändringar utan att behöva originalfilen.
Det låter som att OpenPLC verkar ha behållit någon del av den funktionaliteten via sin runtime.
Om samma sak byggs på en mikrokontroller, t.ex. ESP32, måste väl motsvarande funktioner för diagnostik och online-monitorering vara inprogrammerade från början?
OpenPLC
Re: OpenPLC
Vad jag förstår så går monitorering över Modbus, och det är inbyggd i programmet som laddas ner.
Inget jag speciellt gjort något för mer än att klicka Enable Modbus.
AI säger att OpenPLC inte stöder att läsa tillbaka ett program från enheten.
Inget jag speciellt gjort något för mer än att klicka Enable Modbus.
AI säger att OpenPLC inte stöder att läsa tillbaka ett program från enheten.
Så då fungerar det mao ungefär som ett Aurdino program i en Aurdion med seriell monitor. 
Därför tycker jag att en PLC är mycket bättre när det gäller stabil styrning, övervakning och felsökning.
Men visst har OpenPLC ändå en plats att fylla, på samma sätt som ESPHome m.m.
Därför tycker jag att en PLC är mycket bättre när det gäller stabil styrning, övervakning och felsökning.
Ja så blir det väl. Inte helt säker på att att OpenPLC lagret betalar sej så att säga,
med det man måste lära sej nytt och göra fel några gånger.
Kommersiella PLCer kommer med funktioner man, iaf jag, inte behöver och med en prislapp därefter.
Här i mina maskiner behöver det inte vara så märkligt.
En esp32 med expansionskort och i låda på din-skena, egentligen har man det man behöver.
En sån här t ex, 360 spänn. Fri programmering i Arduino. Alt. OpenPLC om man gillar sånt bättre.
Eller en sån här, FX1N-kopia. Icke-fri programmering.
med det man måste lära sej nytt och göra fel några gånger.
Kommersiella PLCer kommer med funktioner man, iaf jag, inte behöver och med en prislapp därefter.
Här i mina maskiner behöver det inte vara så märkligt.
En esp32 med expansionskort och i låda på din-skena, egentligen har man det man behöver.
En sån här t ex, 360 spänn. Fri programmering i Arduino. Alt. OpenPLC om man gillar sånt bättre.
Eller en sån här, FX1N-kopia. Icke-fri programmering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nämde den tidigare i tråden men gillar man ESP baserade styrningar så gör bla. Waveshare en fin liten låda, lite dyrare men också lite mer finesser.
https://www.amazon.se/Waveshare-ESP32-S ... B0F93SRZKV
https://www.amazon.se/Waveshare-ESP32-S ... B0F93SRZKV
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Mindmapper
Jag tror nog att open plc har en bättre monitorfunktion än arduino med seriel monitor. Fast jag är inte säker. Ett PLC har ju den funktionen inbyggd i PLC mjukvaran. Det har inte ESP eller någon annan mcu. Jag gissar så eftersom monitorfunktionen är en så viktig funktion i ett PLC för att få ett effektivt underhåll. Därför tror jag att open plc har en sådan funktion som de laddar ner samtidigt som ditt programmet de laddar ner till mcu. Annars ska du när du skriver ditt program sitta och tala om vilka signaler som ska skickas till monitorn. Med PLC talar du ju bara om ifall du vill aktivera monitorfunktionen så har du alla signaler på skärmen. Fast visst kunde man vilja att PLC hade snabbare uppdatering av signalerna. Ofta missar man snabba signaler.CPMS skrev: ↑2 april 2026, 13:14:20 Så då fungerar det mao ungefär som ett Aurdino program i en Aurdion med seriell monitor.
Men visst finns det många frågetecken? Och detta är min gissning, och de kan ha utelämnat den funktionen när de implementerat stöd för icke PLC.
Jag håller med dig att PLC är utvecklade för att vara tillförlitliga och underlätta felsökning. De har också en lång tid av utveckling. Kom ihåg när de talade om att Siemens S5 skulle gå ur tiden. Det var på tiden eftersom S5 kom någon gång på 60-talet. På 90-talet någon gång gick de ut och sa att allt stöd för S5 skulle avslutas 2015. (Nu kan jag ha fel på åren lite hit och dit) För ett antal år sedan vet jag stora företag som fortfarande använder S5 i vissa maskiner/processer. Inte så många men de fanns kvar på vissa ställen. Det fanns då företag i Tyskland och UK som sålde reservdelar och moduler till de gamla systemen.
Kom också ihåg en historia om en kille som kom från en högskoleutbildning och blev så förvånad när det fortfarande var serieportar på en stor laserskärmaskin. Va sa han, "kostar ett antal 10-tal miljoner och har inte ens USB". Det är inte precis samma prioritet på en industri och hemmamiljö.
Har för mig att det var du som skrev om X-logik. Det var nog 2011 eller 2012 som jag köpte in några system av dessa. Programmeringen var lite buggig på dessa tidiga system men de fungerad bra i övrigt.
Vi är ju lite OT nu men om det är OK för Hawkan så kan vi öka på "bruset" lite.
Det hoppas jag också, men det låter ju som att monitoreringen i OpenPLC är inbyggd via Modbus.
Vet man säkert var flaskhalsen i uppdateringen ligger? PLC jobbar ju hela tiden med snabbaste möjliga cykeltid (förhoppningsvis), så det kanske lika gärna kan vara pollingintervallet i kommunikationen, uppdateringen i PC eller helt enkelt ögats/hjärnans hastighet som sätter gränsen?
Har jobbat med att hjälpa olika företag med automatiserings-problem, både felsökning och nykonstruktion/proggramering och du kan inte gissa vilka reliker som fortfarande tuffar på utan problem.
Just det, RS232 duger gott till mycket. Och USB är ju i grunden också en seriell buss, även om protokollet och hanteringen ovanpå är betydligt mer avancerad.
Första gången jag tittade på Xlogic var nog runt 2001 när jag sökte en billig mini-PLC till min kopierade pelletsbrännare men det blev en Mitsubishi Alpha XL istället pga bra rabatt hos företaget jag jobbade åt då.
Det hoppas jag också, men det låter ju som att monitoreringen i OpenPLC är inbyggd via Modbus.
Vet man säkert var flaskhalsen i uppdateringen ligger? PLC jobbar ju hela tiden med snabbaste möjliga cykeltid (förhoppningsvis), så det kanske lika gärna kan vara pollingintervallet i kommunikationen, uppdateringen i PC eller helt enkelt ögats/hjärnans hastighet som sätter gränsen?
Har jobbat med att hjälpa olika företag med automatiserings-problem, både felsökning och nykonstruktion/proggramering och du kan inte gissa vilka reliker som fortfarande tuffar på utan problem.
Just det, RS232 duger gott till mycket. Och USB är ju i grunden också en seriell buss, även om protokollet och hanteringen ovanpå är betydligt mer avancerad.
Första gången jag tittade på Xlogic var nog runt 2001 när jag sökte en billig mini-PLC till min kopierade pelletsbrännare men det blev en Mitsubishi Alpha XL istället pga bra rabatt hos företaget jag jobbade åt då.