Fiber vs cat6 mellan 2 byggnader?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
l2t

Fiber vs cat6 mellan 2 byggnader?

Inlägg av l2t »

Har en granne som tänkte dra en cat6 kabel 50 mtr i marken mellan 2 byggnader.
jag började fundera om det inte skulle vara bättre att dra en fiber och en konverter i varje byggnad istället?

Något högre kostnad men mycket bättre.
Tankar om det? 2 fiberomvandlare + 50 mtr fiber kostar ju inga stora summor.
guckrum

Re: Fiber vs cat6 mellan 2 byggnader?

Inlägg av guckrum »

Ja det är bättre :) Elektrisk isolering, okänsligt för störningar, och möjlighet till högre datatakter.

Men dra minst två fibrer när ni ändå håller på, eller bättre: se till att man enkelt kan dra nytt vid behov. Man vet aldrig.

Det händer att råttor knaprar på fibrer, förresten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är precis på gränsen att det går att köra 10Gbit på 50 meter med CAT6.
Nu räcker det väl dock oftast med 1Gbit...

Men jag skulle överväga fiber.
Vill man uppgradera i framtiden behöver ingen kabel bytas ut. Bara convertrarna.
Dessutom blir det ju galvaniskt avskiljt. :)

Appropå gnagare så borde det väl skydda hyfsat om man drar i PEM-slang hela vägen under mark, genom husgrunderna, utan skarvar, och ser till att täta båda ändar ordentligt. :humm:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle nog förespråka fiber främst med tanke på åskkänslighet.

Mellan två byggnader på det viset kan det nog rätt lätt gå sönder vid ett närliggande åsknedslag, skulle jag tro.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Ok, låter bra. Pratade lite mer med grannen och hon har fiber indraget i första huset och där är ett extra fiberuttag i inkommande dosa.
Så då räcker det med en omvandlare i andra huset.

Tp-link har ju en hel del olika omvandlare men frågan vilken man ska välja?
Har kollat på Amazon lite. Sen så finns det ju färdiga kablage med kontakter oxå.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Lade ner skyddsslang för fiber med aluminium-skärm. Den fick åskan tag i...
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jag har cat6 mellan två byggnader, legat där i nästan 20 år, kabeln har klarat sig men mindre skador på switchar etc i båda ändar i samband med åska, så hade jag grävt idag så hade det blivit fiber.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Grannen hade visst Bahnhof som leverantör.
Ska kolla vilken kontakt som uttaget har, var visst fyrkantig enligt grannen men ska själv kolla.

Fiins ju lite olika typer av ingång på convertrarna oxå.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med övriga om att fiber är en bra.

Men det går ju att köra vanlig kabel mellan byggnaderna och ha en PoE-driven fiberkonverterare i ena änden av kabeln, som matas från den andra byggnaden, och sen några meter fiber inne i ena byggnaden, för att få hygglig isolering mot åska.

Den här frågan känns bekant. Det finns säkert många som har exakt samma fundering, men jag minns nån som frågade om exakt samma sak (reservation för exakt avstånd osv) i "Elfel" (eller liknande) på fejjan. :)

Kabel är ju annars såpass billig (typ fritt ur minnet mindre än en femhundring för en 100m-rulle Cat6 (visserligen billig kopparklädd aluminiumkabel (CCA), men ändå) på Biltema, så ifall man gör jobbet att gräva över huvud taget så verkar det dumt att inte också lägga ner en eller två Cat6-kablar. Om inte annat så kan de t.ex. ihop med några kontaktorer användas för att fjärrstyra ytterbelysning på byggnaderna från varandra korsvis så att säga, och/eller andra saker som är rätt okänsliga mot åska.

Annars så med avseende på åska så är det bäst att dra nätverkskabeln exakt samma väg som elkabel mellan byggnaderna. Åsknedslag och andra störningar får då väldigt snarlik potentialskillnad mellan byggnadera. T.ex. om åskan slår ner så att det blir 500V högre jordpotential i byggnad A än B så kommer det få en common mode-spänning på 500V över elkabeln, och denna kommer inducera nära 500V common mode över nätverkskabeln, varpå potentialskillnaden mellan elnätets skyddsjord och nätverkskabel i varje ända av kabeln blir rätt låg, sannolikt låg nog att tåla åsksmällen.

Bra åskskydd är såklart också en bra idé. Värt att komma ihåg där är att ifall man av nån anledning skulle ha analoga telefoner så vill de ha högre spänning på åskskydd än cirka all annan "kommunikation". Fritt ur minnet kör man 350V gasurladdningsrör för analog telefoni, medan man kör klart lägre spänningar för annat (tror t.ex. 90V för basstationer till Ericssons DCT trådlösa telefoner till kontorsväxel, för att dra ett random exempel som jag har minimal erfarenhet av).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

bruka skrev: 25 mars 2026, 21:04:00 Jag har cat6 mellan två byggnader, legat där i nästan 20 år, kabeln har klarat sig men mindre skador på switchar etc i båda ändar i samband med åska, så hade jag grävt idag så hade det blivit fiber.
Det låter som om den klarat sig väldigt bra. Annars är det mesta i datakabelväg dålig att använda utomhus eller väldigt dyr.
Vad är det för kvalitet på den då har lagt ner och hur är den förlagd?

Som svar på ts fråga så skulle jag välja opto. Vil man ha en lösning som fungerar länge så är opto vägen att gå. Som Madmodder sa lägg den i slang.
Slang bör man använda oavsett opto eller koppar.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Fick bli en Cat6, grannens beslut.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Chlas olsson har en Cat6 som inte är CCA utan ren koppar, dock så är den inte skärmad.
Skulle helst ha både ren koppar och skärmad?
Skriv svar