Uppvärmda fönsterbrädor, tror ni på ide´n?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

tillverka en betongfönsterbräda med nedsänkningar för att sätta ner värmeljus i, 4-5st per fönster :)

sedan kan du ju lägga i värmeslinga när du ändå håller på, men ljusen är trevligare att ha vid morgonkaffet :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

...med elektrisk automatiserad tändning av värmeljusen :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lösa innerfönster. Då sparar du energi, inte tillför.
Såg på "Bygglov" igår, dom satte in skjutbara innerfönster.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

annars går det ju sätta upp skumplast/skumgummi/styrofoam/styrovadsomhelst/frigolit på fönstrena på vintern :lol:

hade det inte varit snyggt med ljusrosa antistatbubbelplast emellan glasen? :D
benring

Inlägg av benring »

Det e smått fantastiskt vilka ideér som kommer upp när man nämner nått man vill göra i hemmet :)

Fönsterbräda med ljushållare va ingen dum ide´ och visst har du rätt ang mysfaktorn :)
...med elektrisk automatiserad tändning av värmeljusen
Där kom väl första elektriska mojängen oxå :D
Kan du inte använda såna vinterglas, eller vad det heter. En extra ruta man skruvar fast när det är kallt? :D
Jag har faktiskt byggt "verandadörrsluckor" :) Blir som en vägg o det ser ut som jag har endast fönster. Hjälper jättemycket!

Fönsterluckor blir för mörkt :) Dock har jag träpersienner som jag drar ner o för på natten, hjälper oxå.

Skumplast o frigolit funkar men är inte fru-kompatibelt :)
Lösa innerfönster. Då sparar du energi, inte tillför.
Såg på "Bygglov" igår, dom satte in skjutbara innerfönster.
Jag är ett fan av att SPARA energi och vill helst inte tillföra, dock är det kostnad som styr just nu men med tiden så förbättras huset :)
Dock missade jag bygglov igår, kan du berätta mer om dessa innerfönster??

/B
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dom visade inte så mycket hur man sätter in innerfönster, men dom skulle få en altan att bli varmare. Det kommer i repris 27 januari 2007 15:15.

I Norge var det poppis med innerfönster när jag var liten. Antingen satte man fast dom med kardborrlister (?) eller med speciella fastsättningsskruvar, som ser ut som stora vingmuttrar. På fönstret fanns metallbeslag som var kilformade så att det låste mera desto mera man vred "vingmuttern".

Tror nog säkert det finns att köpa i Sverige också. Finns nog många hus kvar som inte ens har tvåglasfönster. Dom flesta någesånär gammla stugorna har nog det systemet. Annars kan du försöka Googla efter "innerfönster".

Inte alls dumt, man håller värmen inne mha den extra stillastående luften mellan fönstren. Samma princip som att ha många lager kläder på vintern isf ett tjockt. Det måste vara helt tätt mellan fönsterbågen och innerfönstret, annars funkar det dårligt.

På insidan av vår ytterdörr sitter det kardborrband fortfarande efter förra ägaren. Dom hade säkert nåt som dom knäppte på för att slippa kalldraget/kallraset från dörren. Den är ju bara ett tjockt trästycke i princip och kylan går lätt rätt igenom. Ska föresten öppna altandörrarna och isolera mellan ut och insidan under fönstren till sommaren. Där är det bara tomrum nu, och en tunn, tunn skiva på insidan.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

benring skrev:Jo det gjorde jag förra sommarn, så det är nytt (Stor skillnad dock), men detta är ju fönster från -75. Visserligen hela och fina men 2-glas bara.

Det går inte att undvika kallras med såna fönster :)
Edit: eller med såna bågar :)
3-glasfönster isolerar inte bättre termiskt än 2-glas av samma kvalité, har jag fått lära mig via studierna i termodynamik. Vi räknade och resonerade rätt mycket kring detta och kom fram till att den största anledningen till att ha trippelglas är isåfall för att isolera akustiskt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det som är är väl att man brukar kalla 3-glas de som har en dubbelruta som har oläckande luft/annan gas/vakuum i sig och sedan ett extra glas.

Om det bara är dubbelglas brukar inte vara ihopsatta utan går att ta isär.

Nog därför man säger att treglas har bättre isolerförmåga, det är alltså två olika generationer. Men jag håller med dig $tiff.

I min nya lägenhet, rustade kontor, har vi först gamla dubbelglas som läcker som såll. Sedan innanför sitter det 5mm skivor som tar bort allt ljud. Ganska coolt att slå i mitten på fönster som är 2x1m och det känns som att slå på solid betong.
benring

Inlägg av benring »

Jag känner till hur det funkar med fönster, men tack iaf. Jag håller med :)
Skriv svar