Hej!
Jag håller på med ett hemmaprojekt där jag ska använda ett Eelectron IO44D01KNX tryckknappsgränssnitt till styrning av elbilsladdaren.
Tanken är att jag ska använda mig av tryckknappar med LED-indikering typ Schneider XB4BW33B5 och 24V dc alternativt någon ljusstarkare LED-indikering av annat slag.
Jag söker lämpliga idéer på hur jag kan göra detta och utnyttja indikeringsfunktionen på tryckknappsgränssnittet. Har testat att driva led direkt från gränssnittet men de blir väldigt ljussvaga.
https://www.eelectron.com/wp-content/up ... eet_A5.pdf
https://www.se.com/rempdfbucket-prd/pdf ... 1773107352
driva led från KNX tryckknappsgränssnitt IO44D01KNX
-
Mindmapper
Re: driva led från KNX tryckknappsgränssnitt IO44D01KNX
Ser i databladet i första länken
Current / voltage for LEDs 0.5mA/3.3V
Vilket innebär att det behövs LED som drivs på låg ström.
Men ledströmmen kan driva en transistorswitch som i sin tur driver LED från 24V.
KNX använder låga strömmar för att förmågan att leverera stora strömmar i busanslutningarna är begränsad. Begränsas av bustrådarnas diameter och antal enheter som ska drivas.
I busen används bara två av de fyra trådarna. Två är alltså lediga för att driva ström till lite mer effektkrävande saker.
Men ledströmmen kan driva en transistorswitch som i sin tur driver LED från 24V.
KNX använder låga strömmar för att förmågan att leverera stora strömmar i busanslutningarna är begränsad. Begränsas av bustrådarnas diameter och antal enheter som ska drivas.
I busen används bara två av de fyra trådarna. Två är alltså lediga för att driva ström till lite mer effektkrävande saker.
Funderar på hur man lämpligast kan utföra en sådan koppling för att driva LED med 24V. Har tänkt att använda mig av ett 24V spänningsaggregat.
0,5mA är onekligen lite, men med rätt LED så..Mindmapper skrev: ↑10 mars 2026, 03:59:51 Ser i databladet i första länken
Mja, njae, så är det OFTAST, men i äldre installationer kan det dels vara tvåledare (röd/svart), men i nya installationer är all KNX-kabel fyrledare, med ett par som gul/vit som normalt inte används.Men ledströmmen kan driva en transistorswitch som i sin tur driver LED från 24V.
Men man kan använda det paret för olika saker, tex strömförsörjning som ovan, men även som reservpar och för diverse annat, så det är inte säkert att det paret är ledigt.
Normalt är f.ö KNX begränsat till 10mA per enhet (går att komma runt dock), det är säkert därför man har begränsat utgångarna så kraftigt för att klara att hela enheten går under 10mA. (Eller 5mA verkar det som det är i detta fallet enl databladet)
Använder du flera utgångar ? annars borde man kunna paralellkoppla dessa och "tända" alla samtidigt och då få en högre ström tillgänglig.
Låta utgången driva en optokopplare som i sin tur driver en LED ? ..eller nån form av halvledarrelä som klarar så klen inström.
Använder du flera utgångar ? annars borde man kunna paralellkoppla dessa och "tända" alla samtidigt och då få en högre ström tillgänglig.
[/quote]
Tanken är att använda alla fyra utgångarna till att indikera olika driftfall.
[/quote]
Tanken är att använda alla fyra utgångarna till att indikera olika driftfall.
Mina elektronikkunskaper är väldigt rostiga känner jag. Funderar på om det finns någon färdig lösning eller någon lämplig konstruktion som man kan åstadkomma själv med lite lödning