Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Jag googlade lite och det verkar råda delade meningar, vissa använder järn, vissa använder just zink. ..Däremot verkar alla vara överens om att inte använda rostfritt.

Här är en artikel från classic motor där det används zink:

https://www.classicmotor.se/artiklar/ar ... lektrolys/

..Finns en del diskussioner i kommentarerna där man konstaterar att det går med järn med, det underlättar ju.

Jag tänkte ju göra samma övning på mina bromsok till våren..
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Hmm men om man gör som han gör... har han inte skapat ett halvtaskigt förzinkningsbad genom att använda en zinkanod.

Jo just, jag kommer ihåg att man kunde använda grafikanoder också. Då slipper man magnetitbeläggningen som brukar uppstå.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tog in det stora badet igår och provade med galvaniserad plåt, verkar ha funkat men ser ut att ha plätterat delen med en mörkgrå finish. Elektrolyten är också inte helt harmlös att slänga, jämfört med järn eller grafit.

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det biltemas propplösare i bakgrunden du använder ? vilken koncentration kör du då ?

Pläteringen med zink som ev uppstår är väl f.ö bara fördelaktig ? extra rostskydd menar jag ?

Värre om man inte bara kan hälla ut sörjan dock.

..Tror nästan jag ska göra lite försök med några skrotade bromsok först, måste bara hitta en lagom stor balja.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo, tyvärr hittar jag inte lut på biltema längre så jag var tvungen att ta denna. Koncentrationen är att jag höftar till på känn, ungefär som när jag lagar mat. Jag tror jag tog i för mycket. Man borde kunna se på ampere mätaren och man vill ha under en ampere.

Den där pläteringen som uppstår i ett sånt här bad med en smutsig del är inte pålitlig, kan vara super tunn och sitta löst. Man vill nog ha bort den så man kan göra det på riktigt sen, eller bara ha bort det så färgen inte sitter löst.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kaustiksoda slutade säljas åtminstone i Sverige med svepskälet att det skedde olyckor där barn lekte med den och skadade sig, i kombination med att nån myndighet (antar att det är kemikalieinspektionen eller nåt sånt?) sade sig ha frågat branschen som sagt att de aldrig använder propplösare.
Det sistnämda är ju "goddag yxskaft"-mässigt. Det är klart att rörmokare inte använder propplösare - dels vet de att det är en chansning att använda medan andra metoder är mer förutsägbara men kräver mer utrustning och mer faktiskt arbete (till skillnad från att hälla skållhett vatten ner i avloppet då och då). Däremot lär privatpersoner använda kaustiksoda för att lösa proppar i rör och aldrig rapportera in det till nån slags statistikinsamling.

Jag minns inte detaljerna men tror att man kan ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen och på så sätt kunna köpa kaustiksoda, men om jag minns rätt så är det en avgift på tillståndet och det lär ju knappast vara handläggningstid kort nog att det är rimligt att ansöka för nån som fått stopp i avloppet.

=======================

Angående bromsrör:
De där skarvdonen med klämringskoppling lär ju ha dåligt rykte. Typ de amerikanska bil-Youtube-folket brukar väl dra upp Scott Killmer som dåligt/farligt exempel. Personligen skulle jag inte använda en sån på framhjulen men bakhjulen är ju inte riktigt lika viktiga.

Finns det någon fördel att använda något annat än vanliga kopparrör för reparationer? Typ ser de hårdare rören snyggare ut eller håller de längre eller vad?

Jag har "bara" använt nåt billigt Biltema-koningsverktyg på kopparrör och tyckte det gick utmärkt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Har nog aldrig använt propplösare i mitt liv... Men lut är en bra kemikalie att ha tillgång till. Typiskt allt som kan vara det minsta farligt ska bort ur händerna på folk. Känns som det är meningen man ska inte kunna göra nåt hemma, man ska bara gå till jobb, få hem pengar, sen lägga pengarna på köpa alla tjänster som en god drönare och hålla ekonomin vid liv...

Kopparnickel har bättre typ alla relevanta egenskaper än koppar för bromsrör, starkare, tål saltslask mycket bättre, klarar vibrationer bättre osv. För prisskillnaden tyckte jag inte det var nåt att fundera på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 19 mars 2026, 00:36:31 Angående bromsrör:
De där skarvdonen med klämringskoppling lär ju ha dåligt rykte. Typ de amerikanska bil-Youtube-folket brukar väl dra upp Scott Killmer som dåligt/farligt exempel. Personligen skulle jag inte använda en sån på framhjulen men bakhjulen är ju inte riktigt lika viktiga.
Det är för att det krävs en viss kompetens för att använda dessa, gör man fel fungerar dom dåligt, och det är lätt att göra fel om man inte förstår hur det fungerar.

Det finns inte en chans att dessa skulle vara godkända i europa (inkl av svenska bilprovningar) om dom INTE var säkra att använda.

Finns det någon fördel att använda något annat än vanliga kopparrör för reparationer? Typ ser de hårdare rören snyggare ut eller håller de längre eller vad?
Folk hävdar att bilar med ABS/ESP utsätter rören för tryckstötar så koppar hårdnar och blir skör, men det verkar mest vara i teorin, har aldrig sett ett faktiskt exempel när det gått sönder på just bromsar.

Och samma sak där, hade det varit så dåligt så hade det inte godkänts av bilprovningen mfl.

Men kopparnickel är ju det bästa, det har de bra egenskaperna hos både kopparrör och stålrör, men kostar också mest.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag handlade f.ö lite propplösare av samma tuyp på biltema igår, det verkar vara det enklaste sättet att få tag i en elektrolyt som fungerar bra.

Har läst på ett par ställen att man ska hälla i tills amperemätaren inte rör sig längre, då är lösningen mättad.

Nu ska jag bara leta rätt på nån slags balja, samt lämplig strömkälla.
Senast redigerad av Glenn 19 mars 2026, 08:26:25, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

MiaM skrev: 19 mars 2026, 00:36:31 Kaustiksoda slutade säljas åtminstone i Sverige med svepskälet att det skedde olyckor där barn lekte med den och skadade sig, i kombination med att nån myndighet (antar att det är kemikalieinspektionen eller nåt sånt?) sade sig ha frågat branschen som sagt att de aldrig använder propplösare.
Det sistnämda är ju "goddag yxskaft"-mässigt. Det är klart att rörmokare inte använder propplösare - dels vet de att det är en chansning att använda medan andra metoder är mer förutsägbara men kräver mer utrustning och mer faktiskt arbete (till skillnad från att hälla skållhett vatten ner i avloppet då och då). Däremot lär privatpersoner använda kaustiksoda för att lösa proppar i rör och aldrig rapportera in det till nån slags statistikinsamling.

Jag minns inte detaljerna men tror att man kan ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen och på så sätt kunna köpa kaustiksoda, men om jag minns rätt så är det en avgift på tillståndet och det lär ju knappast vara handläggningstid kort nog att det är rimligt att ansöka för nån som fått stopp i avloppet.
Alltså MiaM, det finns MÄNGDER av ställen som säljer Kaustiksoda, två exempel nedan. Däremot får det inte säljas som propplösare, se https://www.kemi.se/lagar-och-regler/re ... -om-regler
https://www.bauhaus.se/kaustiksoda-nitor-750g
https://www.stuvbutiken.com/produkt/hem ... ksoda-750g
Skriv svar