Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Jag googlade lite och det verkar råda delade meningar, vissa använder järn, vissa använder just zink. ..Däremot verkar alla vara överens om att inte använda rostfritt.

Här är en artikel från classic motor där det används zink:

https://www.classicmotor.se/artiklar/ar ... lektrolys/

..Finns en del diskussioner i kommentarerna där man konstaterar att det går med järn med, det underlättar ju.

Jag tänkte ju göra samma övning på mina bromsok till våren..
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Hmm men om man gör som han gör... har han inte skapat ett halvtaskigt förzinkningsbad genom att använda en zinkanod.

Jo just, jag kommer ihåg att man kunde använda grafikanoder också. Då slipper man magnetitbeläggningen som brukar uppstå.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tog in det stora badet igår och provade med galvaniserad plåt, verkar ha funkat men ser ut att ha plätterat delen med en mörkgrå finish. Elektrolyten är också inte helt harmlös att slänga, jämfört med järn eller grafit.

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det biltemas propplösare i bakgrunden du använder ? vilken koncentration kör du då ?

Pläteringen med zink som ev uppstår är väl f.ö bara fördelaktig ? extra rostskydd menar jag ?

Värre om man inte bara kan hälla ut sörjan dock.

..Tror nästan jag ska göra lite försök med några skrotade bromsok först, måste bara hitta en lagom stor balja.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo, tyvärr hittar jag inte lut på biltema längre så jag var tvungen att ta denna. Koncentrationen är att jag höftar till på känn, ungefär som när jag lagar mat. Jag tror jag tog i för mycket. Man borde kunna se på ampere mätaren och man vill ha under en ampere.

Den där pläteringen som uppstår i ett sånt här bad med en smutsig del är inte pålitlig, kan vara super tunn och sitta löst. Man vill nog ha bort den så man kan göra det på riktigt sen, eller bara ha bort det så färgen inte sitter löst.
Skriv svar