Hur förlänger man Bluetooth?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Per Lu

Re: Hur förlänger man Bluetooth?

Inlägg av Per Lu »

Haralt:
Bifogar ett bilder på undersidan av min växelriktare och instruktionens beskrivning av kommunikationen med växelriktaren

Kommunikationen med min router (och appen SolisCloud) tror jag är som följande (kabeldragningen är långa sträckor gömda i kabelkanaler):
- En RJ45-kabel går från en Solis datalogger S2-WL-ST (se länk i mitt föregående inlägg) under växelriktaren till en liten vit ”dosa” (Se bild. Står bara tp-link på den)
- Från den vita ”dosan” går en annan RJ45-kabel till liten svart ”dosa” (Se bild. Står tp-link Omada POE160S på den)
- Från den svarta ”dosan” går en RJ45-kabel till min router
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Per Lu

Inlägg av Per Lu »

I SolisCloud-appen ändras bara värdena var 5e minut (elproduktion, elförbrukning, köpt och såld el samt batteriets status). Genom att logga in mig direkt på Solis växelriktaren med Bluetooth får däremot jag ”sekundsnabba” ändringar av uppgifterna.
För att då slippa vara nära växelriktaren för att följa momentana ändringar av värdena håller jag på att testa följande lösning. Det är ingen jättebra lösning och får tills vidare ses som ett provisorium men det verkar i alla fall fungera.

Det bygger på att jag skärmspeglar mellan två gamla mobiltelefoner (SONY Xperia XZ2 och Samsung A51) och använder skärmspeglingsappen AirDroid Cast och appen Skärm PÅ som håller telefonens skärm påslagen hela tiden.

Mobiltelefonen vid växelriktaren:
AirDroid Cast och Skärm PÅ installerades och telefonen kopplades in mot husets WiFi-nät.
Telefonens skärm får inte slockna för då bryts uppkopplingen mellan telefonerna
Telefonen kopplas upp via SolisCloud mot växelriktaren mha Bluetooth.
Denna telefon måste ligga kvar nära växelriktaren inom dess bluetoothsignal och den skickar kopia på skärmen till....

Mobiltelefonen som tar emot skärmspeglingen:
AirDroid Cast installerades och telefonen kopplades in mot husets WiFi-nät.
Telefonen verkar vara låst till skärmspeglingen och går inte att användas till något annat när man skärmspeglar.
Denna telefon kan jag ta med mig vart som helst i mitt hus och se skärmspeglingen från den andra telefonen.
Senast redigerad av Per Lu 18 februari 2026, 20:03:44, redigerad totalt 1 gång.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Imponerande men komplicerat om du lyckas använda två mobiler som mellanlänk/gateways.
Det finns alternativt färdiga trådlösa bryggor att köpa från Modbus till något annat.
Dra serie-kabel hela eller del av vägen från Modbus/USB är bättre alternativ om trådlösa vägen har allt för hög dämpning av radiosignal.
Det är ju annars lite tanken med den typen av seriekommunikation att den kan hantera längre kabel-avstånd.

Antar att det inte gick att ändra antennplacering så att optiska hinder minskade?
Samma med bättre antenn att det inte var möjligt? Det hade ju annars varit rätt enkelt att testa när det visade sej finnas färdig SMA antenn-anslutning.
Bild som visade dipol-antennen gjorde det enkelt att bedöma max antenn-prestanda.
En sådan här antenn ger 4 ggr längre räckvidd (12 dB) jämfört med den befintliga antennen och det är troligen rätt anslutningskontakt, rp-sma : https://www.aliexpress.com/item/1005010764663323.html
Bättre och högre antennplacering kommer öka räckvidden ytterligare med tanke på nuvarande antennens placering.
Kabellängden i antennpaketet från AliX räcker för att kunna placera antennen betydligt bättre än nuvarande antenn och pekandes i önskad riktning.
Detta antenn-paket är hyggligt tåligt mot regn och sol(UV) som det är.
En nackdel är att riktantenn ökar räckvidden i en riktning på bekostnad av täckningen i andra riktningar.
Per Lu

Inlägg av Per Lu »

Nu har jag beställ den antenn som föreslås i inlägget här ovan!
Skall bli intressant att se hur det fungerar med den!
Per Lu

Inlägg av Per Lu »

Det blev ju rätt mycket bättre med den antennen jag fick tips om här ovan! Dock inte tillräckligt bra!

Nu får jag med nöd och näppe en användbar signal en våning upp och ca 12 meter bort genom ett plåtbeklätt balkonggolv och en tegelvägg. Skall prova hur det blir med en 3 meter lång skarvkabel mellan växelriktaren och antennen. Då får jag upp antennen på samma våning som jag skall ta emot signalen och den behöver då bara gå genom en tegelvägg. Om det inte blir för stor signalförlust i skarvkabeln borde det bli ännu bättre.

Ser att det finns skarvkablar med olika signalförluster så jag får väl köpa en "bra" (och dyr) kabel så att det blir så bra förutsättningar som möjligt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bra att det fungerar bättre. Hur verkar det med riktningskänsligheten på den där antennen?

Plåttak är inte lätt att ta sig igenom. En bra kabel känns som en bra ide, så du kan ta dig förbi plåten. Vinkeln genom vägg och/eller golv är också att tänka på. Går du i rak vinkel mot har signalen bara tjockleken att ta sig igenom. En ofördelaktig vinkel kan ge flera meter vägg/golv att ta sig igenom.
Per Lu

Inlägg av Per Lu »

Antennens placering
Som antennen sitter idag har signalen en mycket ogynnsam vinkel genom balkonggolvet medan en bra vinkel (i stort sett rät) genom tegelväggen. Flyttar jag upp antennen på balkongen (krävs då ca 2-3 m skarvkabel) har signalen bara tegelväggen att gå igenom i rät vinkel.

Antennens riktningskänslighet
Min känsla är att antennen är mycket riktningskänslig!
För att få bättre hum om det har jag försökt mäta signalstyrkan. Jag använde appen Bluetooth Signal Meter ( https://play.google.com/store/apps/deta ... ooth&hl=sv ) men jag förstår mig inte på den. Jag hittar bluetoothsignalen från växelriktaren men får inga vettiga värden. Den visar ofta ”Good” men det är ändå inte säkert att SolisCloud klarar av att koppla upp sig till växelriktaren.
Jag får testa vidare tills jag förstår vad det är frågan om.

Vad är en bra Bluetooth-skarvkabel?
Söker jag på nätet hittar jag massor av olika ”standarder” och jag kan inte avgöra vilka som är bättre och sämre vad gäller signalförluster! Tex kan det stå RG316, HDF400, CFD400, HDF600, RF-240, RG174, RFC-400 mm

Jag har också läst någonstans att tjockare koaxialkablar är bättre (lägre signalförluster) än tunnare. Betyder det att denna kabel är bra? Där är kabeln ca 1 cm i diameter!
https://www.digitaltvexperten.se/forsta ... iegqFwxxlW
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Balkonggolvet var ju ett spektakel hur som helst eftersom plåten bara får signalen att studsa. Att få upp antennen och få den vinkelrätt mot tegelvägen må vara det bästa du kan åstadkomma. Om du inte har ett fönster i närheten.

Tjocklecken på en koaxkabel är viktig. Tjockare är bättre. Sedan kan andra saker påverka också. Isoleringen t.ex. Den du visade verkar bra. 0,22dB /m innebär 0,66dB på 3m. Nu var det rätt länge sedan jag höll på med lågförlust koaxkabel så jag har inga siffror i huvudet. Se till att du får kontakter som passar i båda ändarna. Kontakterna kostar en del också så att jag tycker priset verkar bra monterat och klart.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Bluetoothsignal-styrkan kan variera flera gånger i sekunden medans appar som visar signalen ofta visar typ ett medel per sekund.
Detta är en radiosignal som lätt påverkas av småsaker som att du dämpar signalen lite olika beroende på hir du vänder på dej och när du andas.
Om din app kan visa signalstyrka som dBm, gärna även som rullande diagram, är det ett bra verktyg för att söka problemkällor och få vetskap i förväg vad resultatet blir om man byter antenn eller hur kabelförluster påverkar förbindelsen, liksom olika antennplaceringar, hinder emellan mm.

Det som är intressant är signalstyrka som visas som siffervärde i enheten dBm där 0 dBm är 1 mW. Mottagen signalnivå är oftast mindre än så och det blir då negativa värden -30 dBm är mycket bra signal och signal sämre än -90 dBm är på gränsen till duglig för vanlig Bluetooth-förbindelse.
Generella dämpningar eller förstärkningar har ingen enhet, mäts ofta i dB utan "m". Det är relativa värden som kan dras ifrån eller läggas till på ett dBm-värde.

Dessa dB-siffror är användbara för att göra beräkningar om hur olika saker påverkar förbindelsen.
Du kan själv testa genom att t.ex. variera avståndet mellan enheterna för att finna vilken din sämsta signal är som du fortfarande betraktar som stabil och säker trots att hunden går över golvet och telefonen vrids i olika riktningar och med hand som täcker telefonens antenn.

Antag att du kommer fram till att -75 dBm är stabilt och när signalen går neråt -85dBm, ja då är data kanske lite för sporadisk för dina krav. Det är upp till dej att bestämma ett riktvärde för vad som är tillräckligt bra samt med lite marginal så det fungerar även när katten sätter sej i signalriktningen.
Kalkyler vad förändringar av olika slag kan medföra är nu enklare att göra.
Läs av ditt nuvarande värde. Om riktantennen är väl installerad ska det förbättrat signalen med 7-10 dB relativt tidigare antenn, jämfört i antennens optimala riktning.
Om den gör det så är vet man att installationen fungerade och rikt-antennen gjorde utlovade skillnaden.
Om inte siffrorna stämmer får man felsöka.

Om signalen med tidigare antenn var -90 ska nu signalen vara -80.
Lägg till en kabel som enligt dess datablad kostar 3dB för 5 meter, ja då drar du bara ifrån 3 från från nuvarande dBm-värde för att få en känsla för var du hamnar. Hamnar du då under den signalnivå du vill uppnå får du fundera på bättre kabel eller annan förändring.

Kabeln avser att ge en förbättring genom att undvika en plåt. Du kan redan idag göra mätning hur mycket det skulle påverka och få en siffra i dB som kan läggas in i kalkylen.
Det finns alltid hinder och reflexer som påverkar signalen. Tänk dej att sändaren är ett fjärrljus. En plåtvägg vid sidan om kan ge en extra reflex så att signalen ökar på mottagningsplatsen. En plåtvägg som täcker direkta signalvägen, ja då blir det som för fjärrljuset, inga signaler kommer igenom, Stora hela plåtar i signalvägen är fullständigt blockerande. Att det ändå kan bli signaler längre bort, bortanför plåten beror på att delar av signalen strålat vid sidan av plåten och hittat något att reflektera emot sp ätt det studsar in lite signal bakom plåten.

Metaller är nära totala reflektorer. De förhindrar inte blåtands-signalen men ger den en ny riktning på samma sätt som om man med fjärrljus skulle lysa mot en spegelvägg.
De flesta andra fasta material och gaser är både reflekterande och absorberande i varierande grad. Tegelväggar, träväggar trädgrenar har alla sina egenskaper. Har trädgrenen fuktiga löv eller snö på grenarna så påverkar det.
Om något är absorberande, ja då ssuger den åt sej signalen och släpper inte ut den igen som vid reflektion. Den absorberande signalen omvandlas till värme. I detta fallet är sändeffekten obetydlig så det är svårt att mäta någon temperaturhöjning.
Högre effekt, såsom mikrovågsugn som arbetar på nära samma frekvens, där kan temperaturhöjningen blir stor i absorberande material.

Frekvensen på radiovågorna påverkar och graden av absorption eller reflektion. Vill man tränga igenom absorbenter och rent av runda reflektorer bör man välja låga frekvenser.

Bra tumregel när man ska bedöma hur långt man når med en signal är att det inte finns några hinder eller reflexer ii signalens utbredningsriktning kan man grovt räkna med att en fördubbling av avståndet mellan antennerna kostar 6 dB.

Det gör det enkelt att räkna på dB för andra faktorerna för att se om man håller tänkt budget för att få tillräckligt bra signal vid mottagaren.
Samma förbättringar och försämringar man gör vid sändaren kan man också göra vid mottagaren. Man kan t.ex. ha riktantenn även vid mottagaren och vinna ytterligare ett antal dB,

Kabelstandarder såsom RG316 har alla ett diagram kopplat till den kabel-beteckningen som vanligen visar hur många dB den dämpar vid 100 meter.
Då dämpningen ökar med frekvensen så är det frekvensskala på diagrammet. För BT läser man av i närheten av 2400-2400 MHz.
Om längden är 100 meter i diagrammet och du vill ha 5 meter så delas avläst värde med 20.
Du har redan app där du själv experimentellt kan testa fram hur stark signal du behöver och sedan räkna på vad kabel kostar respektive vad plåten kostar i signalförlust vid dina experiment med denna app.

Småhandlare har inte alltid direkt länk till kabelstandard för kabeln de säljer och tänker inte alltid på att det är viktig konsumentinformation att få veta vilken typ av kabel de säljer. Om de varit mataffär och sålt korv hade man förväntat sej att få veta sort och innehåll på korven. Att köpa korv och inte få veta om det är prinskorv eller isterband handlaren erbjuder på sin hemsida skulle inte fungera.
Däremot har nästan alla större onlinehandlare såsom Mouser och liknande datablad direkt länkade. Man söker efter kabeltypen så brukar det gå lätt att hitta data.

En klassisk kabel för låga förluster utan att vara allt för otymplig heter LMR-200. Mouser säljer den här: https://www.mouser.se/ProductDetail/Amp ... ms/LMR-200
Där hittar du databladet som du öppnar och letar upp att 100 meter kabel vid 2500 MHz dämpar 55dB. Det blir då 3dB man räkna med i kalkylen för 5 meter kabel och lite småförluster,
Kablar med riktigt låga förluster är ofta tjockare. Det är som elkablar, ska de kunna överföra ström utan så stora förluster krävs tjockare kabel och metall-ledare med låga förluster.

Kalkylera alltid med lite extra kabellängd. Fri sikt är inte detsamma som att man har en skottlinje utan fri skikt ska var minst ett antal våglängder vid, här typ 50 cm så om antennhöjden ska se över plåten, lägg på en halvmeter på den höjden.

Utomhus-skarvar är ofta bekymmersamma då fukt gärna tränger in. Som minst och simplast, när en kontakt är väl ihopskruvad utomhus, Ge den ett rejält lager vulktejp.

Alla vettiga kablar är stämplade på sidan vilken standard de uppfyller. Kabel utan märkning är omärkt då dess prestanda är allt för dålig för att uppfylla någon standard.
Även kabeln kontaktdon och övergång kostar några 10-dels dB om allt är ok. Dålig kontakt, otät så att fukt går in i kabeln, och dämpningen blir snabbt 10 dB eller mer.

Man kan runda den hindrande plåten för att få bättre mottagning. Bilar är mycket reflekterande. Ställ en bil vid sidan om huset, vinklad spå att dess reflexer leder signalen dit du vill ha den, vid sidan av balkongplåten. Du kan inte flytta bilen sedan utan att förlora signal.

När mark-TV fortfarande var analogt var det en realitet att grannens plåttak gav en skugga på TV-bilden och man kunde även se om bilar körde förbi och gav nya reflexer.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Mindmapper skrev: 12 mars 2026, 02:49:19 Bra att det fungerar bättre. Hur verkar det med riktningskänsligheten på den där antennen?

Plåttak är inte lätt att ta sig igenom. En bra kabel känns som en bra ide, så du kan ta dig förbi plåten. Vinkeln genom vägg och/eller golv är också att tänka på. Går du i rak vinkel mot har signalen bara tjockleken att ta sig igenom. En ofördelaktig vinkel kan ge flera meter vägg/golv att ta sig igenom.
Plåt är helt gonatt för radiovågor men på 2400 Mhz så funkar dom som spegel , så man kan planera in det i länkbudgeten i en omgivning som hus med massa sådana ytor

2400MHz absorberas dock av väggar men med felkorrigering och diversietet för massa studs är det ok.

Lägre frekvenser ger jämnare fördelning i rummet och mindre döda zoner men man har mindre bandbredd(fart) tillgängligt men man måste ha högre effekter p.g.a sämre antenneffekt i små enhetee
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Per Lu

Inlägg av Per Lu »

Tack E Kafeman för din utmärkta beskrivning! Nu kanske jag tom börjar förstå vad jag håller på med! Din beskrivning kommer jag ha stor nytta av när jag nu skall börja systematisera mitt arbete mer än jag gjort hittills!
Jag skall nu börja med att koncentrera mig på att försöka få en användbar Bluetoothsignal dit jag vill mha den riktantenn jag köpt och en förlängningskabel så att jag kan placera antennen på ett så optimalt ställe som möjligt.

Tack även ni andra som kommit med förslag. Dom kommer jag försöka tränga in i sedan.
Skriv svar