Haralt:
Bifogar ett bilder på undersidan av min växelriktare och instruktionens beskrivning av kommunikationen med växelriktaren
Kommunikationen med min router (och appen SolisCloud) tror jag är som följande (kabeldragningen är långa sträckor gömda i kabelkanaler):
- En RJ45-kabel går från en Solis datalogger S2-WL-ST (se länk i mitt föregående inlägg) under växelriktaren till en liten vit ”dosa” (Se bild. Står bara tp-link på den)
- Från den vita ”dosan” går en annan RJ45-kabel till liten svart ”dosa” (Se bild. Står tp-link Omada POE160S på den)
- Från den svarta ”dosan” går en RJ45-kabel till min router
Hur förlänger man Bluetooth?
Re: Hur förlänger man Bluetooth?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I SolisCloud-appen ändras bara värdena var 5e minut (elproduktion, elförbrukning, köpt och såld el samt batteriets status). Genom att logga in mig direkt på Solis växelriktaren med Bluetooth får däremot jag ”sekundsnabba” ändringar av uppgifterna.
För att då slippa vara nära växelriktaren för att följa momentana ändringar av värdena håller jag på att testa följande lösning. Det är ingen jättebra lösning och får tills vidare ses som ett provisorium men det verkar i alla fall fungera.
Det bygger på att jag skärmspeglar mellan två gamla mobiltelefoner (SONY Xperia XZ2 och Samsung A51) och använder skärmspeglingsappen AirDroid Cast och appen Skärm PÅ som håller telefonens skärm påslagen hela tiden.
Mobiltelefonen vid växelriktaren:
AirDroid Cast och Skärm PÅ installerades och telefonen kopplades in mot husets WiFi-nät.
Telefonens skärm får inte slockna för då bryts uppkopplingen mellan telefonerna
Telefonen kopplas upp via SolisCloud mot växelriktaren mha Bluetooth.
Denna telefon måste ligga kvar nära växelriktaren inom dess bluetoothsignal och den skickar kopia på skärmen till....
Mobiltelefonen som tar emot skärmspeglingen:
AirDroid Cast installerades och telefonen kopplades in mot husets WiFi-nät.
Telefonen verkar vara låst till skärmspeglingen och går inte att användas till något annat när man skärmspeglar.
Denna telefon kan jag ta med mig vart som helst i mitt hus och se skärmspeglingen från den andra telefonen.
För att då slippa vara nära växelriktaren för att följa momentana ändringar av värdena håller jag på att testa följande lösning. Det är ingen jättebra lösning och får tills vidare ses som ett provisorium men det verkar i alla fall fungera.
Det bygger på att jag skärmspeglar mellan två gamla mobiltelefoner (SONY Xperia XZ2 och Samsung A51) och använder skärmspeglingsappen AirDroid Cast och appen Skärm PÅ som håller telefonens skärm påslagen hela tiden.
Mobiltelefonen vid växelriktaren:
AirDroid Cast och Skärm PÅ installerades och telefonen kopplades in mot husets WiFi-nät.
Telefonens skärm får inte slockna för då bryts uppkopplingen mellan telefonerna
Telefonen kopplas upp via SolisCloud mot växelriktaren mha Bluetooth.
Denna telefon måste ligga kvar nära växelriktaren inom dess bluetoothsignal och den skickar kopia på skärmen till....
Mobiltelefonen som tar emot skärmspeglingen:
AirDroid Cast installerades och telefonen kopplades in mot husets WiFi-nät.
Telefonen verkar vara låst till skärmspeglingen och går inte att användas till något annat när man skärmspeglar.
Denna telefon kan jag ta med mig vart som helst i mitt hus och se skärmspeglingen från den andra telefonen.
Senast redigerad av Per Lu 18 februari 2026, 20:03:44, redigerad totalt 1 gång.
Imponerande men komplicerat om du lyckas använda två mobiler som mellanlänk/gateways.
Det finns alternativt färdiga trådlösa bryggor att köpa från Modbus till något annat.
Dra serie-kabel hela eller del av vägen från Modbus/USB är bättre alternativ om trådlösa vägen har allt för hög dämpning av radiosignal.
Det är ju annars lite tanken med den typen av seriekommunikation att den kan hantera längre kabel-avstånd.
Antar att det inte gick att ändra antennplacering så att optiska hinder minskade?
Samma med bättre antenn att det inte var möjligt? Det hade ju annars varit rätt enkelt att testa när det visade sej finnas färdig SMA antenn-anslutning.
Bild som visade dipol-antennen gjorde det enkelt att bedöma max antenn-prestanda.
En sådan här antenn ger 4 ggr längre räckvidd (12 dB) jämfört med den befintliga antennen och det är troligen rätt anslutningskontakt, rp-sma : https://www.aliexpress.com/item/1005010764663323.html
Bättre och högre antennplacering kommer öka räckvidden ytterligare med tanke på nuvarande antennens placering.
Kabellängden i antennpaketet från AliX räcker för att kunna placera antennen betydligt bättre än nuvarande antenn och pekandes i önskad riktning.
Detta antenn-paket är hyggligt tåligt mot regn och sol(UV) som det är.
En nackdel är att riktantenn ökar räckvidden i en riktning på bekostnad av täckningen i andra riktningar.
Det finns alternativt färdiga trådlösa bryggor att köpa från Modbus till något annat.
Dra serie-kabel hela eller del av vägen från Modbus/USB är bättre alternativ om trådlösa vägen har allt för hög dämpning av radiosignal.
Det är ju annars lite tanken med den typen av seriekommunikation att den kan hantera längre kabel-avstånd.
Antar att det inte gick att ändra antennplacering så att optiska hinder minskade?
Samma med bättre antenn att det inte var möjligt? Det hade ju annars varit rätt enkelt att testa när det visade sej finnas färdig SMA antenn-anslutning.
Bild som visade dipol-antennen gjorde det enkelt att bedöma max antenn-prestanda.
En sådan här antenn ger 4 ggr längre räckvidd (12 dB) jämfört med den befintliga antennen och det är troligen rätt anslutningskontakt, rp-sma : https://www.aliexpress.com/item/1005010764663323.html
Bättre och högre antennplacering kommer öka räckvidden ytterligare med tanke på nuvarande antennens placering.
Kabellängden i antennpaketet från AliX räcker för att kunna placera antennen betydligt bättre än nuvarande antenn och pekandes i önskad riktning.
Detta antenn-paket är hyggligt tåligt mot regn och sol(UV) som det är.
En nackdel är att riktantenn ökar räckvidden i en riktning på bekostnad av täckningen i andra riktningar.
Nu har jag beställ den antenn som föreslås i inlägget här ovan!
Skall bli intressant att se hur det fungerar med den!
Skall bli intressant att se hur det fungerar med den!