FormerMazda bygger väderstation!
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: FormerMazda bygger väderstation!
Här är min lösning:
Tror jag skrev om det här på forumet. Det är en LoLin-modul med skärm (som jag inte använder). Tar emot fådata från min Bresser 7-in_one och skickar MQTT till Domoticz
EDIT: Hittade inlägget: viewtopic.php?p=1862241#p1862241
EDIT: Hittade inlägget: viewtopic.php?p=1862241#p1862241
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Jag å andra sidan vill ju ta in data och skicka ut den via modbus till mitt SCADA.
Men det är kul att se att just bresser inte är ett helt okänt märke i sammanhangen.
Men det är kul att se att just bresser inte är ett helt okänt märke i sammanhangen.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
jag skrev om koden då exemplet inte innehöll alla sensorer. Kan för lite om modbus för att se om det går att koda in. Finns det modbus till arduino? Koden jag länkade till är rätt "enkel", man samlar in data via radion till en payload, sen anropar man en function client.publish(MQTT_PUB_DOMO, domo_payload.c_str(), false, 0); i detta fall är det MQTT_PUB_DOMO som är mottagaren, den kan du skriva en modbusdriver MODBUS_PUB_SCALA som du kan använda.
Jag körde innan på en Raspberry Pi med en RTLSDR, men det kändes overkill med det, därav bytet till denna.
Jag körde innan på en Raspberry Pi med en RTLSDR, men det kändes overkill med det, därav bytet till denna.
- FormerMazda
Jag kommer börja med det jag har hemma och är bekväm med, som beskrivet i början så är det ESP32 och slutligen göra det tillgängligt via modbus.
Så att bygga om bibliotek och liknande får bli ett senare steg.
Efter en del probande hittade jag faktiskt en dataström som går till en IC precis vid sändaren!
Denna kan jag fånga upp med USB-TTL omvandlare och få lite skräptecken i valfri terminal.
Men det måste såklart vara nåt enligt nåt protokoll som sänds på 868MHz-grejen.
Har kikat som hastigast på bresser-biblioteket som finns, men det verkar förutsätta en 868MHz modul som man kommunicerar med.
Högst rimligt, men inte vad jag hoppades på.
Så .. jag vet inte, känns som jag trippar runt djupa hål.
Det lockar lite att försöka prata I2C med vind & riktning bara, ljus och temp med mera har jag ju redan tilltänka sensorer till.
Så att bygga om bibliotek och liknande får bli ett senare steg.
Efter en del probande hittade jag faktiskt en dataström som går till en IC precis vid sändaren!
Denna kan jag fånga upp med USB-TTL omvandlare och få lite skräptecken i valfri terminal.
Men det måste såklart vara nåt enligt nåt protokoll som sänds på 868MHz-grejen.
Har kikat som hastigast på bresser-biblioteket som finns, men det verkar förutsätta en 868MHz modul som man kommunicerar med.
Högst rimligt, men inte vad jag hoppades på.
Så .. jag vet inte, känns som jag trippar runt djupa hål.
Det lockar lite att försöka prata I2C med vind & riktning bara, ljus och temp med mera har jag ju redan tilltänka sensorer till.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Modulen jag använder innehåller allt du behöver, 868MHz-radio och WiFi.
- FormerMazda
Efter att ha grävt och lekt och labbat lite mer så kommer jag nog själv inte fram till att jag kan nyttja gressers egna kommunikation annat än med mer moduler och färdiga bibliotek.
Det hade varit den enkla vägen, men faktiskt bygger jag ju denna stationen för jag vill bygga den. Och planen var alltid att skrota en station främst för regn och vind. Dessa sensorer separat verkade bli dyrare än en komplett station ändå.
Sen är det väl synd på ett sätt att skrota en ny gresser, men jag har gjort dummare saker.
Så jag är mer inne på spår 3 igen, använda sensorerna.
Temp och fukt är via en sensor som är märkt med TH03:
https://www.bresser.com/p/replaceable-t ... sors-15368
Denna hittar jag inte mycket info om, annat än att den sannolikt är I2C med tanke på anslutna kablar. Så att hitta adress och annat känns som en tung uppgift.
På samma bus ansluten ljus och UV, och den saknar märkning helt.
Men nu har jag ju dessa sensorer sen innan, så det är ingen förlust att inte kunna interfacea bressers.
Regn är enkelt, det är ju en vippa med tunglement. Bara att räkna vipp.
Vind och riktning däremot, först blev jag lurad då dessa ansluter på "moderkortet" med SCL/SDA. Men i hopp om att hitta nån märkning på nån IC så ser jag att det inte alls är nåt I2C, utan även där tunglement för vind och två hall-effekt i 45° vinkel mot varandra för vinnkel.
I en annan modell kanske dom har en annan sensor för vind och riktning.
Så, jag ska låta detta landa lite, men sannolikt blir det slakt av stationen.
Man kan ju teoretiskt spara på temp och ljus så har man en mer eller mindre meningslös trådlös termometer till nåt..
Det hade varit den enkla vägen, men faktiskt bygger jag ju denna stationen för jag vill bygga den. Och planen var alltid att skrota en station främst för regn och vind. Dessa sensorer separat verkade bli dyrare än en komplett station ändå.
Sen är det väl synd på ett sätt att skrota en ny gresser, men jag har gjort dummare saker.
Så jag är mer inne på spår 3 igen, använda sensorerna.
Temp och fukt är via en sensor som är märkt med TH03:
https://www.bresser.com/p/replaceable-t ... sors-15368
Denna hittar jag inte mycket info om, annat än att den sannolikt är I2C med tanke på anslutna kablar. Så att hitta adress och annat känns som en tung uppgift.
På samma bus ansluten ljus och UV, och den saknar märkning helt.
Men nu har jag ju dessa sensorer sen innan, så det är ingen förlust att inte kunna interfacea bressers.
Regn är enkelt, det är ju en vippa med tunglement. Bara att räkna vipp.
Vind och riktning däremot, först blev jag lurad då dessa ansluter på "moderkortet" med SCL/SDA. Men i hopp om att hitta nån märkning på nån IC så ser jag att det inte alls är nåt I2C, utan även där tunglement för vind och två hall-effekt i 45° vinkel mot varandra för vinnkel.
I en annan modell kanske dom har en annan sensor för vind och riktning.
Så, jag ska låta detta landa lite, men sannolikt blir det slakt av stationen.
Man kan ju teoretiskt spara på temp och ljus så har man en mer eller mindre meningslös trådlös termometer till nåt..
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vill du inte slakta den kan du få min "trasiga" mot fraktkostnad. Det är en Bresser 7-in-1 med trasig temperatur/fuktgivare. jag fick bytt den på garanti och de skickade en helt ny utomhusenhet.
Kan ta ett foto senare med modellnummer på kretskortet.
Kan ta ett foto senare med modellnummer på kretskortet.
- FormerMazda
Det kan jag vara intresserad av absolut! 
Är den bara hel mekaniskt så är det allt jag behöver.
Är den bara hel mekaniskt så är det allt jag behöver.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Här är min utedel:
- FormerMazda
Spännande, den är byggd på samma princip i mångt och mycket, men ändå inte likadant byggd.
Din har vindhastighet inbyggt på moderkortet liksom. Och kanske hall-effekt istället för reed på vippan.
Mäter den vindriktning? Ser inte var den flöjeln skulle sitta?
Din har vindhastighet inbyggt på moderkortet liksom. Och kanske hall-effekt istället för reed på vippan.
Mäter den vindriktning? Ser inte var den flöjeln skulle sitta?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Sitter ovanpå vindmätaren