Släpkontakt för roterande TV

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
erik.s

Släpkontakt för roterande TV

Inlägg av erik.s »

Hej, jag försöker bygga en TV som står på en platform och snurrar. Problemet är att jag inte vet hur jag ska få upp ström i TVn när den roterar. Känner någon till en roterande släpkontakt som fixar 230v? Antar att det finns sådant för tex roterande neonskyltar och större klockor m.m. Men jag vet inte vart jag ska börja leta. Några tips?

Tack! // erik
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Personligen hade jag valt o göra en egen släpring med 2st lager ett stort och ett litet. Dock hade jag nog valt att köra typ 24v eller liknande då. Men då skall man ha en TV eller en bildskärm kanske som kör DC.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Eller transformera upop den efteråt tillbaka till 220V :)

De enklaste lösningarna jag sett är väl i princip två kopparbanor med varsin fjädrande kopparbleck som ligger emot.
(skulle dock även rekommendera en tredje för jord!)

Tror det går fint om det hela är ordentligt inkapslat i sockeln så att delarna ej går att oavsiktligt komma åt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan man inte ta typ en tvättmaskinsmotor och sätta en platta på(där man ställer tvn). Där har du finfina släpringar klara.

Gör man egna och kör 220v genom _TROR_ jag de snabbt kan brinna upp.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det som farbrorlarry skriver funkar bra. Varje fas går i varsitt lager. Man kan även ha tre lager om man vill ha med jorden.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Och se till att TV:n drar mycket ström så har du löst rotationen med! :lol:
http://www.electricstuff.co.uk/bbmotor.html
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Sparkz:
"The high currents involved mean that the motor and wires can get VERY HOT (glowing!), so ensure there are no flammable materials nearby, and avoid touching any part of the set-up until it has cooled. The plastic on insulated wire can generate very unpleasant fumes when it melts, and in this application, it probably WILL melt. Lead-acid batteries vent hydrogen when heavily discharged, which could present an explosion hazard (you WILL get sparks when running the motor) - ensure there is sufficient ventilation. The motor can achieve substantial speeds, up to a few thousand RPM, so due care should be taken to protect against this mechanical hazard."

Låter inte som något man vill ha i vardagsrummet :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

230V över släpringar borde väl ge en del gnistor när kontaktelementen snurrar?

En idé är att kolla på Elfa efter runda kontakter med ungefär samma uppbyggnad som RCA/phono-kontakter eller telekontakter. Fast de ska förstås klara mer ström och spänning än rca och tele. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag hade använt kol och lagt dessa mot säg en stång uppdelad i 3 segment och som är blank som en spegel så blir det väldigt lite gnistbildning, om ens något. Dessutom drar inte heller en TV så mycket ström som tex en dammsugare så av bara den anledningen så blir det ännu mindre om man gör det hela rätt. Sådana kol tror jag sedan kommer att hålla väldigt länge.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Limen: Det är därför den här: :lol: var med. Kom bara att tänka på den där motorn när det var prat om att leda ström genom kullager.

Släpringar går nog fint, det är ju en helt annan sak än kommutatorn i en motor som ska koppla till och från induktanser hela tiden.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kanske kan du skrota någon gammal dammsugare med sladdvinda, eller hur funkar överföringen på en sådan? Hm, nästan så jag skruvar isär min egen för att kika, fast bara nästan...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du menar sladdvindan i sig så är det släpkontakter till denna. Men då denna normalt inte rörs runt när dammsugaren är igång så går det.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Sparkz skrev:Och se till att TV:n drar mycket ström så har du löst rotationen med! :lol:
http://www.electricstuff.co.uk/bbmotor.html
Tyvärr så skall det vara låg spänning och MYCKET ström för det där, och dessutom helst likspänning. Men om man skulle testa med den där lösningen där man transformerar ner och likriktar och sedan växelriktar och transformerar upp så skulle det kanske funka... :D
sol

Inlägg av sol »

Kolla om de på denna site kan ge lite info: http://www.kao.nu/KAO_Web/Product2.aspx?ProductId=3723

Annars är det väl inte egentligen så värst avancerat om det inte ska rotera så snabbt, ett par kopparbleck alt. kol typ till en startmotor/bilgenerator som glider mot en kopparskena borde väl fungera, dock skulle jag se till att ha flera bleck för en och samma pol för att eliminera glapp.
erik.s

Inlägg av erik.s »

hmm, jag tror jag försöker hitta en 12v tv och gör en släpring som den här: http://maybevideodoes.de/howto/slipring.html

behöver dessutom fyra ledare eftersom jag även måste få upp videosignalen oxå...

annars hittade jag dessa: http://www.mercotac.com/ om man vill köra 230v, de är dock lite dyra. börjar runt 1200kr + moms.

det verkar lite meckigt och i längden ostabilt att göra en egen släpring, vet någon vart man kan få tag i färdiga släpringar till rimiligt pris?
Skriv svar