Vivaldi webläsare

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
4kTRB

Vivaldi webläsare

Inlägg av 4kTRB »

https://vivaldi.com/sv/company/

De påstår att den blockerar massa skräp och reklam.
Någon som testat?
Användarvisningsbild
rvl

Re: Vivaldi webläsare

Inlägg av rvl »

Har inte testat och inte brave heller.
Brave blir nog vad jag kommer att testa som nästa den vägen. Vet faktisk inte varför jag inte gjort det än. Bara att den förutom mycket annat skräp lär kunna blockera youtube shorts låter ju hur fantastiskt som helst.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Jag har kört Vivaldi nåt halvår och kommer inte ihåg, men jag är långt ifrån spammad med reklam så det funkar nog.
Den har dock mycket irriterande sponsorsvar från sin sökmotor som inte verkar gå att stänga av.

Men Vivaldi har många fördelar och bra funktionalitet. Chrome och Firefox ligger långt efter.
danwi

Inlägg av danwi »

Jag har kört Vivaldi hyfsat länge och tycker den sköter sig bra.

Bo.Siltberg: Vivaldi har väl ingen egen sökmotor? Du kan välja vilken du vill använda, så ställ om till t.ex. Duckduckgo i inställningarna. Vilken använder du nu?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

rvl skrev: 18 februari 2026, 19:51:23 Har inte testat och inte brave heller.
Brave blir nog vad jag kommer att testa som nästa den vägen. Vet faktisk inte varför jag inte gjort det än. Bara att den förutom mycket annat skräp lär kunna blockera youtube shorts låter ju hur fantastiskt som helst.
När vill man blockera youtube shorts? så att de inte kommer upp i förslagna videos?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

De dyker upp i prenumerationslistan också. Vilken för övrigt YT har förstört genom att ta bort listläget och enbart ha rutnätsläge. Men det är ett ämne för den griniga tråden...
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

danwi skrev: 18 februari 2026, 22:41:26 Vivaldi har väl ingen egen sökmotor? Du kan välja vilken du vill använda, så ställ om till t.ex. Duckduckgo i inställningarna. Vilken använder du nu?
Jag använder Startpage, och den kommer med ett antal sponsorsvar på de flesta sökningar.
danwi

Inlägg av danwi »

Startpage är inte Vivaldis egen sida. Vill du använda en annan så kan du gå in i inställningarna för att byta:
vivaldisearch.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bo.Siltberg skrev: 18 februari 2026, 22:03:54
Men Vivaldi har många fördelar och bra funktionalitet. Chrome och Firefox ligger långt efter.
Har du nåt exempel på saker den är bättre på ?
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Oj, massor, det jag kommer ihåg jämfört med Chrome och Firefox så har Vivaldi
- det är inte Chrome...den är från Norge även om den har Chrome i botten vilket syns t.ex i den usla pdf-läsaren.
- inbyggd adblock som funkar.
- Page Down fungerar, dvs scrollar inte riktigt en full sida i motsats till Chrome som scrollar lite mer än en sida.
- Shift-piltangenter för navigering mellan länkar istället för musen
- Den går under radarn på stora företag som lägger in spionprogramvara
- Flera webbsidor (flikar) i samma fönster.
- Workspaces för att hantera olika grupper av öppna länkar.
- Chrome dribblade bort tbgfokus när man växlade mellan olika flikar, det sker inte här.
- Reading list - "läs senare"
- VPN om man vill ha det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast det mesta av det där har du ju i chrome också ?

Att adblock läggs in som et plugin ser jag tex inte som ett problem, och..
Bo.Siltberg skrev: 26 februari 2026, 20:06:00 - Page Down fungerar, dvs scrollar inte riktigt en full sida i motsats till Chrome som scrollar lite mer än en sida.
- Flera webbsidor (flikar) i samma fönster.
- Workspaces för att hantera olika grupper av öppna länkar.
- Reading list - "läs senare"
Finns väl i chrome också ? jag scrollar exemeplvis alltid sidvis med mellanslag (en standard som fungerade redan i mosaic om jag minns rätt) och då scrollar den typ 90% av en sida.

Flera andra där har jag inte koll på då det inte är nåt jag använder, tex tangentbordsgrejerna.

Jag gillar f.ö Seamonkey bäst, men har fått överge den gradvis på senare tid då vissa sidor börjat fungera dåligt i den.. kanske kommer rätta till sej men..
Skriv svar