Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Nästa gång nån som läser detta gör bromsrenovering:
Prova hemskt gärna att bara byta bromsvätskan först! Jag är riktigt nyfiken på resultatet.
Poängen är att dels på nån bil där jag fick laga läckande bromsvätska, och dels på nån bil där jag faktiskt avsiktligt bytt merparten av vätskan i rören/slangarna, så har all klassisk gammal-bil-svampiga-bromsar-känsla försvunnit.

Jag har svårt att se hur nya skivor/trummor, nya belägg och/eller nya ok faktiskt kan förbättra bromsverkan ifall de gamla skivorna/trummorna är fria från rost, och att ingen rost samlats på backarna/beläggen. Oken översätter ju bara det enormt höga hydrauliska trycket till rörelse, eventuellt krävande/rost påverkar i princip bara att släppa bromsen vad jag kan se.

Såklart om det är fullt av rost, eller om det varit rost som flyttats över till beläggen, så lär bromsarna ta klart sämre.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Har väl börjat hända litet smått här, tufft å komma igång den här vintern, men det brukar gå bättre då det blir lite ljusare om dagarna igen.

Jag plockade ut den gamla kylaren och den läckte ändå, det verkar bli värre efter jag spolade kylsystemet förra sommaren. Jag har haft den nya kylaren ett tag nu, väntat på denna operation så jag kan slå flera flugor i en smäll.

Bild

Bild

För primärbytet så måste motorn lyftas där framme så den kan hissas upp där framme, så jag kopplar loss avgasröret och andra delar.
Bild

Ena pinnbulten satt som f*n, den kom ut som en bult istället. Kanske borde byta alla tre vid återinstallation.

Kåpan behöver tvättas ordentligt innan jag tar loss den också.
Bild

Den främre motorkudden är slut, detta förklarar att växelspaken skakar ibland.
Bild

Nästa steg är att lyfta upp motorn där framme. Jag fick inte upp motorn så mycket innan det tog emot på flera ställen. Jag behövde släppa på konsolen som avgasröret vilade på, två bultar i sidan av växellådan som håller upp det. Men det räckte inte heller, kylledningen för turbon tog också emot så den ska bort också, den var en riktig pärs, två 19mm nycklar krävs för att få upp den och man fick ta i så man var rädd att runda muttrarna.

Bild

Inte i så snyggt skick så jag vet inte om jag lägger tillbaka den. Jag har fått tipset att byta den mot en flexibel ledning istället, gör det lättare att montera tillbaka.

Bild

Dags att ta av kåpan... men det finns inte rum att få kåpan av två stycken pinnbultar som de vilar på (en syns i bilden). Så pinnbultarna själva ska bort först. Väldigt litet rum, man behöver hissa och sänka motorn för att ens få ut pinnbulten skruvad tillräckligt, den som inte syns är den värsta boven.
Bild

Men fick av den till sist.
Bild

Locket:
Bild

Bild

Nu får jag börja demontera dreven. Har i satsen nya kedjor, nytt primärdrev, ny spännare och ny packning.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

"Content not viewable in your region" får jag på alla dina bilder :(
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Jag ser (och läser med intresse) bilderna och jag är lite norr om Göteborg
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

jon_kanon skrev: 2 februari 2026, 08:56:21 "Content not viewable in your region" får jag på alla dina bilder :(
Är du i england eller har VPN som gör att det ser ut som du kommer därifrån?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför laddar du inte upp bilderna här på forumet?
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

DennisCA skrev: 2 februari 2026, 12:02:09
jon_kanon skrev: 2 februari 2026, 08:56:21 "Content not viewable in your region" får jag på alla dina bilder :(
Är du i england eller har VPN som gör att det ser ut som du kommer därifrån?
Japp. Är nog VPN som gör det. Ser bra ut när jag kollar från annat nät :/
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det är England specifikt det reagerar på p.g.a. deras nätlagar, om man lägger den till nåt annat land så funkar det.

Säter, för att det är lättare för mig och mitt arbetsflöde att använda den bildhosten än att ladda upp bilder på flera ställen.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Har med en liten fil flyttat ut spåret 1.5mm, det tog länge det, jag tog det sakta för säkerhets skull.

Bild

Till sist passade det övre drevet med distansringen. Med den nya primären behöver allt komma ut 1,5mm

Bild

Nu är alla huvudsakliga komponenter på plats igen, muttern är dragen till 100nm, låst med loctite och sen med drivdorn.

Bild

Sen fräste jag bort 2mm från denna del av locket till primärhuset, för att eliminera risken att det kan ta i. Instruktionerna rekommenderade detta.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Snyggt. Jag ser fram emot fler bilder.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DennisCA skrev: 24 februari 2026, 20:39:05Nu är alla huvudsakliga komponenter på plats igen, muttern är dragen till 100nm, låst med loctite och sen med drivdorn.
Sidospår:
Nu har väl en bilmotor väl inga lager för att hålla axlar från att förskjutas i längsled, men allmänt: Hur dåligt är det för lager att slå på axlar (tänker på detta med drivdorn)? Typ om man skulle göra det på en hjulaxel, är det risk att man skadar lagren?

(Om det finns spel i lagren så kan man nog i viss mån undvika skador genom att flytta axeln så att den är maximalt ifrån läget där den slår emot lagren om man slår på axeln. Exempel jag sett är folk som typ lyfter svänghjulet på gräsklipparmotor någon millimeter med typ kofot/skruvmejsel och sen drämmer till axeln med hammare (med typ mässing emellan axeln och hammaren) så släpper axeln från svänghjulet utan att man behöver använda avdragare. Vet inte hur bra/dåligt detta är - den enda gång jag försökt meka gräsklipparmotorer så körde jag fast på att jag inte har alla tum-hylsor man behöver. Tycker det är halvdåligt av Biltema att inte ha färdiga paket med just de storlekar man behöver för Briggs&Strattons gamla gräsklipparmotorer - det lär ju vara enda tumstorlekar de flesta kan behöva för de som inte mekar amerikanska bilar. En sån förenklad sats utan alla storlekar skulle kunna vara vad som gör det lönsamt att laga en gammal gräsklippare. Liksom en uppsättning med hylsor med alla tum-storlekar är ju inte lönsamt att köpa för att kanske kunna laga en eller rent av ett par gräsklippare när en ny i Julas retur-avdelning i Skara kostar 900:- (tror det var för fem år sen, kan minnas fel).
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det beror väl på lagren och hur det är byggt tänker jag. Detta var ett koniskt rullager så det är självstödjande i den riktningen. Ett vanligt kullager, kanske inte, beror på konstruktionen om det ger stöd åt lagret medan man stukar. Om designen är gjord för att den ska ha en stukat mutter skulle jag nu anta att det kommer funka.

Igår monterade jag tillbaka kåpan. Innan jag gjorde detta hällde jag lite växellådsolja i kedjespännaren och masserade den in och ut, kedjorna är väldigt tajta så det var inte så lätt men fick ut luften tryckt. Spännaren använder oljan som del av funktionen, en sorts hydraulisk dämpning, så det är inte bara en fjäder som håller ut kedjorna.

Bild

Nytt motorfäste också delvist monterat. Men nu kommer jag inte mycket längre här. Jag måste vänta på beställningen från Taiwan så jag får denna slang som ska ersätta röret jag plockade bort. Detta är returen för kylvattnet från turbon till kylaren.
Bild

Idag ska jag tömma växellådan på olja. Den har haft helsyntetisk växellådsolja (75W-90) i 60,000km nu om inte längre, vet inte om det var originalolja hela vägen först. Men jag tror ju inte alls på att lägga motorolja dit som Saab gjorde förr i tiden. Inte heller förra ägaren och inte tillverkaren av den nya primären heller. Jag har tre liter 75W-80 av en GL-4 olja.

Efter jag bytt olja och satt på luftningslocket på kåpan kan jag börja ta mig an rosten som finns här framme, gå på med roterande stålborste och rostomvandlare och kanske måla om.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 26 februari 2026, 11:39:53
DennisCA skrev: 24 februari 2026, 20:39:05Nu är alla huvudsakliga komponenter på plats igen, muttern är dragen till 100nm, låst med loctite och sen med drivdorn.
Sidospår:
Nu har väl en bilmotor väl inga lager för att hålla axlar från att förskjutas i längsled,
Vevaxeln har det, men i övrigt är det väl sällan sådana lager.
men allmänt: Hur dåligt är det för lager att slå på axlar (tänker på detta med drivdorn)? Typ om man skulle göra det på en hjulaxel, är det risk att man skadar lagren?
Menar du att slå på "fel" del av lagret ? altlså ytterdelen om det ska på en axel, eller innerdelen om det ska ner i ett hål ?

Det är absolut no no, så får man inte göra.

(Men alla moppemekar har väl gjort det ändå..)

Och just hjullager är ju lite speciella, dom tål mycket kraft åt sidorna så..

den enda gång jag försökt meka gräsklipparmotorer så körde jag fast på att jag inte har alla tum-hylsor man behöver. Tycker det är halvdåligt av Biltema att inte ha färdiga paket med just de storlekar man behöver för Briggs&Strattons gamla gräsklipparmotorer - det lär ju vara enda tumstorlekar de flesta kan behöva för de som inte mekar amerikanska bilar. En sån förenklad sats utan alla storlekar skulle kunna vara vad som gör det lönsamt att laga en gammal gräsklippare. Liksom en uppsättning med hylsor med alla tum-storlekar är ju inte lönsamt att köpa för att kanske kunna laga en eller rent av ett par gräsklippare när en ny i Julas retur-avdelning i Skara kostar 900:- (tror det var för fem år sen, kan minnas fel).
En "komplett" uppsättning tumhylsor kostar väl typ max 200 spänn iofs ? så det är ingen jättekostnad.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag stött på problem, först hade jag inte en 12mm insexnyckel så det blev biltemaresa. Men den här skruven för tömningen sitter som djävulen
Bild

Tagit i med förlängare och insidan börjar rundas av. Vette fasiken vad tidigare ägare gjort. Nu funderar jag mellan att svetsa en mutter på, eller att låta det vara och dränera växeln genom att ta av locket där bak.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Prova med Screwgrab om insexhålet börjar bli runt.
Skriv svar