Tjena Jeppson och alla andra intresserade.
Jodå, det går framåt men jag håller på med för många saker samtidigt.
Jag testade bara lite grann med min första version. Insåg att flera saker var för klena, efter att ha studerat trådarna på electronics lab forumet jag nämnt tidigare här.
Jag har nu fått mina OPA445 från Texas Instruments och behöver inte vara rädd för att dessa skall klara av matningsspänningen. Jag tog en bild på alla lösa delar i min version 2.0 idag men den blev kvar på jobbet.
Jag har det senaste också gjort två egenhändigt "tillsågade och hopknåpade" kylfläns-banker med 2 stycken 2n3055 i varje. De blev skitsnygga. Varje bank har fyra stycken to220 kylisar som sitter på en 5mm aluplåtförstärkt bakstycke till schroff-byggsatser. dessa är sedan monterade på var sin tillsågad kylfläns från ett gammalt skrotat philips nätaggregat. Ja, ja, en bild säger mer än mitt ordbajs. Återkommer med det snarast
Jag har en transformator som ger 5A 24V~ kontinuerligt. Skulle kunna ha en som ger mer spänning men man tar vad man har

. Vill inte lägga för mycket pengar utan försöker hålla mig till skrot och surplus när det gäller sånt som transformatorer, låda, rattar osv. Dessutom passar transformatorn, tillsammans med de båda kylflänspaketen och huvudkretskortet, strålande ihop med lådan jag tänkt använda.
Jag har idag sågat ut ett fint rektangulärt hål i fronten för en 20x4 raders LCD med backlight. Hade ju tänkt få jobba med lite PIC programmering också, ihop med detta projekt.
Det går bättre med den analoga elektroniken än detta med att räkna, omvandla och skala från binärt till att kunna presentera på LCD'n kan jag säga

Det är just det som tagit mycket av min tid det senaste.
Jag håller också på att färdigställa ett testbord som kopplas ihop med ett annat moderkort jag nyligen gjort. Alltihop för att få en bra utvecklingsmiljö så jag kan programmera och testa PIC kretsar. Koncentrerar mig på 16F877A och 16F88. Skriver lite om detta på min hemsida. Även den behöver jag uppdatera mer när det gäller elektronikbiten. Nu finns det i alla fall en liten sajt om bl.a. detta med Microchips microdatorer
För detta projekt blir det en 16F88. Den kommer att använda intern kristall på 8Mhz, använda tre analoga ingångar. Spänning innan effekttransistorer, spänning efter effekttransistorerna, vilket blir samma som utspänningen. Strömmen skall också mätas. Det kommer att ske indirekt genom spänningsfallet över motståndet R7 (Jag använder 3 stycken 1ohm 5w parallellt) Jag kommer att spänningsdela och använda OP förstärkare för att "konditionera" alla mätpunkter till 0-5V som max områden till mätningen på f88'an.
Sedan skall det räknas på bortbränd effekt i aggregatet och kanske också vilken effekt som går ut till förbrukaren. Ev. tempmätning senare som då automatiskt startar fläkten som redan finns. Ungefär där sätter jag stopp
Det finns RS232 uttag där bak så jag kan utveckla online. Jag har en fungerande bootloader för 16F877A och skall försöka få den att fungera med F88'an också. Det blir
ingen digital styrning av detta aggregat i denna vändan
Jag testade idag en längre stund med 24V 4,5 A (max spänning med den strömmen som jag kan ta ut med min trafo utan rippel) och 9V 5A (då blev kylflänsarna varmare men inte så mycket ändå

). Fungerar alltså mycket bra så långt.