0-30V stab.PSU med strömbegr. 0,002-3A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Tack rikkitikkitavi

Bra med mera tryck under en så elementär tråd som denna.

Ibland så känner man sig ensam :(

Fast det är klart, de kommentarer som kommer får ju världen att rulla.- :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jajjamensan. :)

För en tid sedan började jag på ett digitalt labbagg, men det fick pausa pga andra mer priorierade projekt, så det sitter fortfarande på labbplatta och exprimentkort...

Den här tråden har fått mig att fundera på om jag ska bygga ett likadant som ditt, men styra och mäta spänning och ström digitalt. Troligen blir det så.

Det här är en mycket intressant tråd! :tumupp:
Följer detta med stor spänning, trots att jag inte skrivit så mycket tidigare. :)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Radioman >> Hur har det gått med ditt kraftaggregat?
Kan du inte kasta upp lite bilder på det samt vilka komponenter som du kör med...

Fungera det bra har du hittat några begränsningar och liknande?

Är själv sugen på att bygga en likadan :)
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Tjena Jeppson och alla andra intresserade.

Jodå, det går framåt men jag håller på med för många saker samtidigt. :roll:
Jag testade bara lite grann med min första version. Insåg att flera saker var för klena, efter att ha studerat trådarna på electronics lab forumet jag nämnt tidigare här.

Jag har nu fått mina OPA445 från Texas Instruments och behöver inte vara rädd för att dessa skall klara av matningsspänningen. Jag tog en bild på alla lösa delar i min version 2.0 idag men den blev kvar på jobbet.

Jag har det senaste också gjort två egenhändigt "tillsågade och hopknåpade" kylfläns-banker med 2 stycken 2n3055 i varje. De blev skitsnygga. Varje bank har fyra stycken to220 kylisar som sitter på en 5mm aluplåtförstärkt bakstycke till schroff-byggsatser. dessa är sedan monterade på var sin tillsågad kylfläns från ett gammalt skrotat philips nätaggregat. Ja, ja, en bild säger mer än mitt ordbajs. Återkommer med det snarast :wink:
Jag har en transformator som ger 5A 24V~ kontinuerligt. Skulle kunna ha en som ger mer spänning men man tar vad man har :) . Vill inte lägga för mycket pengar utan försöker hålla mig till skrot och surplus när det gäller sånt som transformatorer, låda, rattar osv. Dessutom passar transformatorn, tillsammans med de båda kylflänspaketen och huvudkretskortet, strålande ihop med lådan jag tänkt använda. 8)
Jag har idag sågat ut ett fint rektangulärt hål i fronten för en 20x4 raders LCD med backlight. Hade ju tänkt få jobba med lite PIC programmering också, ihop med detta projekt. :)
Det går bättre med den analoga elektroniken än detta med att räkna, omvandla och skala från binärt till att kunna presentera på LCD'n kan jag säga :? Det är just det som tagit mycket av min tid det senaste.

Jag håller också på att färdigställa ett testbord som kopplas ihop med ett annat moderkort jag nyligen gjort. Alltihop för att få en bra utvecklingsmiljö så jag kan programmera och testa PIC kretsar. Koncentrerar mig på 16F877A och 16F88. Skriver lite om detta på min hemsida. Även den behöver jag uppdatera mer när det gäller elektronikbiten. Nu finns det i alla fall en liten sajt om bl.a. detta med Microchips microdatorer :)

För detta projekt blir det en 16F88. Den kommer att använda intern kristall på 8Mhz, använda tre analoga ingångar. Spänning innan effekttransistorer, spänning efter effekttransistorerna, vilket blir samma som utspänningen. Strömmen skall också mätas. Det kommer att ske indirekt genom spänningsfallet över motståndet R7 (Jag använder 3 stycken 1ohm 5w parallellt) Jag kommer att spänningsdela och använda OP förstärkare för att "konditionera" alla mätpunkter till 0-5V som max områden till mätningen på f88'an.

Sedan skall det räknas på bortbränd effekt i aggregatet och kanske också vilken effekt som går ut till förbrukaren. Ev. tempmätning senare som då automatiskt startar fläkten som redan finns. Ungefär där sätter jag stopp :)

Det finns RS232 uttag där bak så jag kan utveckla online. Jag har en fungerande bootloader för 16F877A och skall försöka få den att fungera med F88'an också. Det blir ingen digital styrning av detta aggregat i denna vändan :D

Jag testade idag en längre stund med 24V 4,5 A (max spänning med den strömmen som jag kan ta ut med min trafo utan rippel) och 9V 5A (då blev kylflänsarna varmare men inte så mycket ändå :) ). Fungerar alltså mycket bra så långt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bara som en upplysning. En 2N3055 kostar mellan 6:50 och 12:- på Kjell & Co.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Så, den där halvdåliga bilden som visar komponenterna. Ihopkoppling utanför lådan med test efter detta, igår.
Jag hade eventuellt också tänkt rita en front i Visio som jag sedan skriver ut på en speciell silverfärgad eller svart film och klistrar på lådan. Där kommer texter för rattar osv. att finnas. Sånt där brukar dock ta tid. Jag vill gärna att det blir skapligt bra och inget provisorium. När jag sedan är färdig vet jag med mig att jag troligen inte kommer att jobba mer med projektet. Fast det förstås.... Programvaran för PIC'en och hur saker skall presenteras på displyen kommer jag säkert att peta på fram till våren när muskelåket i garaget tar över. Då tar V8 mullret överhanden :)

Jag skall ta fler bilder, närbilder, när jag monterar ihop aggregatet. Det kan dröja ca. en vecka. Andra saker kallar på tid, tyvärr. Snö, bilreparationer och ungarnas olika idrottsaktiviteter, pannan krånglar, jourtjänst på jobbet osv....

Tänk om man kunde stanna tiden runtomkring någon dag och få ägna sig till 100% åt det man brinner för ... Det hade varit balsam för själen 8)

Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad är det för silver / svart film tro?

Vad använder du som skal runt V8'an?
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Jag skall ta reda på vad filmen heter. Vi använder det till vår laserskrivare på jobbet.

Angående V8'an så är det en 351 Cleveland som sitter i en Mercury Cougar från 1970 :)
http://www.binatech.se/hem/Cougar/index.html

Offtopic men ändå .. en liten filmsnutt från sommarens motorrenovering.
http://www.binatech.se/hem/Cougar/Cougar_1.wmv
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:drool: Hälsa gosekatten.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Beställde ett 10-pack 2N3055 nu för 59:- från Kjell & Co.

Förut i veckan beställde jag 5 st "Switchat nätaggregat 20V/3,2A" för 100:-/st. (Ord. 379:-) Gratis frakt, vid beställning av min 5 st.
http://www.kjell.com/?item=44540&path=10000,40000

Köpte några liknande förut. Funkar ypperligt till mina fräsar.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Angående utskrifter på plastfilmsetiketter för layout så finns det här: http://www.silverdalen.se/d/s/__silverd ... rtsida.htm

Sedan har jag sett att de har en del layout-pyssel på Conrad.
Kolla under kategorier Elektronik/mönsterkortslaminat/tillbehör. Eller sök på etiketter på deras site:
http://www.conrad.se/

Programvaran är nu i stort sett färdig för den 4 radiga LCD displayen med tillhörande PIC16F88. Nu måste jag dock bygga ett litet kretskort för anpassning av spänningarna som skall mätas och för PIC'en. Det blir ett "piggyback" kort som jag monterar bakom displayen.

Allting tar sin rundliga tid :? Det värsta är ju att jag gått ut med det här i forumet. Man sätter liksom press på sig att leverera något inom överskådlig tid. Det har varit några tröttande programmeringskvällar .... :sick: som dock gett genombrott.

Jag har nu färdigställt programmet så att det presenterar spänning och ström med autorange för mV till Volt och mA till Ampere vid 1 volt resp. 1 Ampere. Upplösningen blir 30mV respektive 5mA/bit. Max skalning är då 30,69 volt och 5,11Ampere.
Displayen kommer också att presentera bränd effekt över utgångstransistorerna och förbrukad effekt över lasten som är ansluten.

I'll be back :)
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Lite ytterligare framsteg.

Jag har nu vågat sätta ihop alla delar så att aggregatet går att använda som det är tills jag hunnit göra kretskortet till u-processorn. Jag hoppas jag inte förbisett något så att jag måste isär med delar igen när jag skall koppla in display och processor. :roll:

Har filat lite mer på programvaran i min simulator. Det kommer också att finnas en analog stapel till höger om varje mätvärde. En så kallad bargraph. :)

Slutligen lite bilder från ihopsättandet. Jag återkommer när jag är klar med display och processordelen också.

Bild

Bild

Här är lite lösa röd/svarta tejpade sladdar som är de mätpunkter som A/D -omvandlaren på PIC'en sedan skall mäta. RS232 kabel är också förberedd. Skall i första hand användas för bootloading men kanske kan projektet utvecklas till att styra spänning och ström digitalt, i ett senare skede. :)

Bild

Tyvärr så limmade inte den hemgjorda front-ettiketten perfekt i överkant där det böjer av. Skall försöka att fixa det senare.

Bild

Bild

Bild

Ettiketten (en stor sådan :) ) Tillverkad i Visio och utskriven på en bra färglaser.

Hoppas detta inspirerar någon. Det är ju egentligen inte värt tiden och mödan med alla billiga färdiga aggregat. Fast det är roligt att göra själv :whoho:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket snyggt!! :) :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser bra ut. :) Personligen hade jag nog dock satt effekttrissorna direkt på dom stora svarta kylflänsarna för ökad termisk överföring. Fast då du verkar ha en fläkt till det och luftströmmen kommer rätt så kan det nog räcka. Fast det hade nog möjligen också kunnat räcka med passiv kylning på dom stora flänsarna om trissorna suttit fast direkt på dom skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Tack skall ni ha :)

Förstår vad du menar Henry. Nu fanns det ju inga "uttag" i de stora flänsarna och jag hade ingen lust att vända dem in och sätta trissorna på utsidan. Sedan var det platsutrymmet som inte räckte till. Som jag gjorde nu så tycker jag att jag disponerade utrymmet riktigt bra :)

Jag har också borrat hål i botten på lådan, en rad med hål under varje kylflänsbank. Där kan sval luft strömma in när den varma stiger uppåt där trissorna sitter. Fläkten tar sedan hand om resten och suger ut det varma.
Körde idag en längre stund utan lock med kortslutning och max strömgräns, som jag valt att lägga på 4,5 ampere. Kylflänsarna gick fortfarande att hålla på med handen.
Värmen sprider sig ganska väl ut till de stora yttre flänsarna.

Vid 24 Volt 4,5 A hade jag 0.35mV rippel. Lägre uttag ger mellan 0,1 till 0,2 mV. :D
Skriv svar