Tom SSD

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Tom SSD

Inlägg av persika »

I denna video berättas det om förväntad livslängd på SSD-diskar:

Han säger att det är bra om det finns ett tomt område. Undrar om området ska vara i eller utanför en formaterad partition ?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Tom SSD

Inlägg av Icecap »

I grunden är det utan betydning. En formattering/partitionering har ingen betydning för en SSD, det är bara en dator-data grej.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Hur kan det funka?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Oftast ganska bra... :rofl

Nej, logikken i SSDn har ett antal minnesblock, det är ju dom som utgör hårddisken.

Men det finns reserv-block och en tabell över vilken block som är var.
När det sedan kan komma skrivfel pga. ålder/slit kan den - vid skrivfel - läsa den felaktiga blog o kopiera till en reserv-block och sedan ställa om i tabellen att reserv-blocken numera är den aktiva o skrivfelsblocken ligger i skrotbingan efter detta.

Sett utifrån kan en diskåtkomst ta en bit längare vid sånt byte, det är allt.

Men när disken har slut på goda block blir det svårt!
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Det är lite som Icecap säger, partition spelar ingen roll, men kanske partitionstabell gör det.

När du initierar ni hårddisk, då skapar du en partitionstabell på den. Och den partitionstabell oftast ligger i början av hårddisken i några första sektors, och den har information omvart andra partitioner ligger på disken. Så när dator kollar på disken, vilka partitioner finns och vart, den alltid kollar först partitionsstabell som säger att det finns den här partition av den här typen i den här storleken och den börjar på sektor X och slutar på sektor Y.

Efter det, dator ta med sig den information som den fick från partitionstabellen och försöker mounta eller öppna den filsystem som finns på den partition med hjälp av OS stöd hur ska den göra det. Om partitionen är korrumperad eller inte som den ska, då kan du få till exempel problem att du ser disken i utforskade men du kan inte öppna den utan det står typ att disken måste formateras och så vidare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Provisoning kallas, förutom felhanteringen, så kan nand-controllern använda denna yta för buffring, mm
https://www.techtarget.com/searchstorag ... ovisioning
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Förstår inte detta riktigt.

Första frågan är det nåt jag som användare ska bry mig om, att ha ett tomt område på SSD.
Andra frågan, ifall jag ska bry mig om det, ska det var i eller utanför partition ?
Ska hästen ha hö eller vatten ?
ASEA

Inlägg av ASEA »

Mer än 90% bör man inte fylla en SSD.
Är det en windowsdator så visar det rött i utforskaren när det går över den gränsen.
Man bör se det som en rekommendation på snurrdiskar också, men av annan anledning!

Man lämnar normalt inte tomt utrymme utanför partion/partioner av denna anledning, undvik att fylla dem till mer än 90% och skaffa fler eller en större SSD när du går förbi den datamängden!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

persika skrev: 16 februari 2026, 17:19:40 Förstår inte detta riktigt.

Första frågan är det nåt jag som användare ska bry mig om, att ha ett tomt område på SSD.
Andra frågan, ifall jag ska bry mig om det, ska det var i eller utanför partition ?
Ska hästen ha hö eller vatten ?
Var ser du det tomma området, och hur stort är det?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

5:40--> i videon har Samsung disken ett icke partitionerat område ca 10% av hela storleken.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

rvl: Tack för svar, jag hade missat det när jag kollade på videon.

Han säger också att en ssd kan hålla uppåt tio år.

Undrar hur länge en snurr-hårddisk kan hålla ?
Skriv svar