Renovering och uppgradering av Kyosho Rocky, nu även en Turbo Rocky

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Renovering och uppgradering av Kyosho Rocky, nu även en Turbo Rocky

Inlägg av Glenn »

Oj, dom måste målat med usel färg om den släppte helt med bara isopropanol ? ..Iåsfall var det nog bra att du fick bort den av den anledningen med.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kyoshos Polyca-färg, så nej faktiskt inte. Har läst att flera av acrylfärgerna går att få bort så. Till och med varmvatten gjorde lite skillnad. Hade ju varit värre med nån icke vattenburen färg gissar jag
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Idag var det så dags att dra skyddsplasten och börja monterad dekalerna:
Image_20260117_161015_855.jpeg
Image_20260117_161015_912.jpeg
Image_20260117_161015_962.jpeg
Och efter vingen var det resten av bilens tur. Väldigt pilligt att skära ut alla dekaler och svårt att få dem symmetriska osv, speciellt eftersom inte karossen är helt symmetrisk heller visade det sig.
Image_20260117_161015_718.jpeg
Image_20260117_161015_654.jpeg
Image_20260117_161015_790.jpeg
Jag kom ändå ganska nära "box art", men det visar sig att bilderna på kartongen är av en lite annan version av karossen och dekalset (eller om den är målad) så helt lika går inte att få det med reprokarossen och reprodekalerna.
Image_20260117_161015_751.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu när den vanliga Rockyn är färdig var det dags att ta tag i Turbon. Den är i ett enastående skick, men hundra procent nyskick är det inte om man letar. Den verkar ha körts nån gång i väldigt fin sand, så det finns ÖVERALLT, men är ju lätt att ta bort. Beställde kullager till hela bilen också. En väldigt udda grej är att det sitter 17-kugg på motorn, trodde inte det fick plats men gick tydligen att klämma dit, det borde röra på sig hyfsat även med standardmotorn.

Växellådan före rengöring och fettning, bakre diffen var också enormt "kuggig" så den plockades isär och fick nytt fett samt lite väl avvägd ihopskruvning:
Image_20260123_142527_297.jpeg
Den här bilden på bakre låda och bakvagn talar sitt tydliga språk, det är ett otroligt fint skick på den, däcken ser okörda ut, fälgarna likaså. Stötdämparna innehöll fortfarande resonabla mängder olja även om det nog läckt ut litegrann under alla år den förvarats, men det var skönt, då behöver inte de renoveras iaf.
Image_20260122_173500_880.jpeg
Bottenplatta och framvagn är även de i fint skick, men skall plockas isär och göras rent.
Image_20260123_143100_553.jpeg
Jag har även testat mig fram lite till en lösning för airbrush-målningen av karossen. Det visar sig att det går bra att köra BittyDesign Liquid Mask ovanpå maskeringstejp utan att man river med sig tejpen sen. Väldigt praktiskt och gör jobbet mycket lättare för mig som är darrhänt och otålig.

Maskerat och ett fält avmaskerat:
Image_20260123_143620_560.jpeg
Målat:
Image_20260123_143620_482.jpeg
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu är Turbo Rockyns chassie genomgånget och rengjort, det är i extremt bra skick men det fanns mycket fin fin sand som hade letat sig in överallt. Passade på att byta till kullager överallt också.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tyvärr gick inte målningen lika bra som provbiten, slogs med alla möjliga problem längs vägen. Dels fegade jag lite på färgtjockleken på alla färger utom svart egentligen, då det varit lite av ett problem med för tjock färg tidigare, dels var maskeringen ett litet helvete, och därmed blev en del kanter väldigt fula. Ganska sugen på att köpa en ny kaross från Marwan och göra om det. Samtidigt kommer det nog bli mindre tydligt med dekalerna på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har två bilar med nya karosser (tamiya GT-Four ST205 med originalkaross, en Tamiya Manta Ray med TBG-reprokaross) som jag fortfarande inte vågat måla :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Haha, nej så är det väl, men nu tyckte jag att jag hade kött på benen för att få det bra. Men likförbannat... Nå det är nu beställt en repro-kaross från Kuwait, så får vi se om den får samma målning eller nåt annat. Jag har sett på originalkartongen att de faktiskt tejpat de gula linjerna utanpå karossen. Troligen med Kyosho Micron Fine Line Tape, den verkar i dagsläget bara finnas i svart dock, och är svindyr jämfört med maskeringstejp.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu dekaltrimmad, jag ville även här göra box art, men precis som för den andra Rockyn så innehåller inte dekalarket alla dekaler de använt på kartongen.

Att lite dekaler kan göra sån skillnad.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är väl det klassiska problemet som även tamiya har, när dee begav sig använde japanerna glatt diverse logotyper från diverse företag hur som helst, nu får dom inte göra det så alla dekaler med loggor som tillhör någon annan tas bort eller byts ut.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja fast detta var alltså originalarket från när bilen såldes. Det var likadant med Rockyn, man ser också att det är en lite annorlunda kaross på kartongen än vad man fick med. De har väl helt enkelt använt en prototyp för bilderna. De dekaler som saknades för Turbon var inte varumärken andra än Kyosho själva, snarare mer loggor för modellen.

Jag beställde ju en kaross från Kuwait igår, men tyckte dekalcombon som följde med stämde dåligt med vad jag precis hade satt på bilen. Skrev till Marwan och undrade om jag kunde få byta till dekalerna han har för Burns 4WD istället:

Vad jag beställde: https://marwanrc.com/shop/ols/products/ ... combo-rk36
Vad jag hellre ville ha för dekalark, istället för Javelin-arket: https://marwanrc.com/shop/ols/products/ ... cals-burns

Med den kombon tror jag att jag kommer närmre alla dekaler som fanns på kartongen, än vad som var möjligt med Kyoshos eget originalark:
Skriv svar