Jag började ta tag i min gamla Rocky som jag haft sen början på nittiotalet eller slutet på åttiotalet. Delar är väldigt svåra att få tag i och hittills har jag köpt från Kanada, Spanien, Australien, Tyskland och Kina(inga originaldelar såklart). Jag tänkte att den här tråden kunde få bli lite dokumentation av vad jag har gjort och kommer att göra framöver.
Renovering och uppgradering av Kyosho Rocky
Som en del av er vet så håller jag på med en del RC nu igen, rejält återfall vid 46-årsdagen 
Jag började ta tag i min gamla Rocky som jag haft sen början på nittiotalet eller slutet på åttiotalet. Delar är väldigt svåra att få tag i och hittills har jag köpt från Kanada, Spanien, Australien, Tyskland och Kina(inga originaldelar såklart). Jag tänkte att den här tråden kunde få bli lite dokumentation av vad jag har gjort och kommer att göra framöver.
Senast redigerad av X-IL 1 januari 2026, 21:18:14, redigerad totalt 1 gång.
Re: Renovering och uppgradering av Kyosho Rocky
Jag började med att plocka isär bilen i molekyler, och köra nästan allt i ultraljudstvätten.
Efter tvätt och montering så såg den betydligt trevligare ut.
En svag punkt på Kyosho Rocky 4WD är stötdämparna, dels finns inga delar, dels är de väldigt udda uppbyggda kontra andra RC-dämpare. Det finns folk som byter ut innehållet till delar från Optima, men jag ville inte gå den vägen så jag gjorde ett mellanting av det receptet. Jag behöll allt, bytte o-ringarna och rätade ut en av axlarna som var rejält böjd. Sen svarvade jag små "backer"-brickor till O-ringarna som tätar runt axlarna och polerade den axel som var värst däran (samma som var böjd).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Efter rengöring och genomgång av bilen inklusive lite fett på drev osv så var det dags för lite uppgraderingar av drivlinan, förutom att jag bytte till en vassare motor så ville jag även ha hjul som jag törs köra med och som har lite bättre grepp än de fyrtio år gamla däcken som sitter på. Tyvärr har Rockyn väldigt udda hjul, 50mm fälgar som nästan inte finns idag (förutom re-releasefälgar till Optima), och däcken är samma sak. Det gick tills nyligen att beställa "hemmagjorda" däck för typ 300kr/st. För att lägga lök på laxen har fälgarna också ett udda offset vilket gör att det är svårt med andra 1/10 fälgar i rätt stil som funkar med chassi och kaross. Jag lade många timmar på AliExpress för att hitta några hjul som hade ungefär samma ytterdiameter, inte var för breda, och som jag gillade. Till slut hittade jag dessa:
För att de skulle funka ordentligt med bilen så behövde jag flytta ut dem, och som tur var så är de nya hjulens nav mycket tunnare, så med 5mm offset-adapter så når muttern fortfarande tillräckligt långt in på hjulaxlarna. SMV fick printa adaptrarna, men jag tror jag ska försöka fräsa ut dem själv senare.
När hjul som har lite grepp var fixade blev jag sugen på att byta ut kedjedriften mot remdrift. Troligen ger det inte mycket vinning i varken effektivitet eller ljud, men det skaver mindre på batteriet i alla fall. GT2-rem och hjul beställdes från Kina, receptet hittade jag på nätet nånstans, väl monterat kändes det som att man skulle kunna gå på en storlek större remhjul(och längre rem såklart), så nya är på väg hem. Modifikationen funkar bra, och det bästa är att ingenting behövdes modifieras på bilen, dock behövde låsskruvarna flyttas till "rembanan" på det främre remhjulet. Lite pilligt att borra och gänga men inget problem.
Ytterligare uppgraderingar blev ett QuicRun 1060 fartreglage från Hobbywing, samt en KR-331 mottagare så att jag kan köra bilen med kontrollen till mina andra Kyosho-bilar. Dessutom monterade jag krängningshämmare, dessa originaldelar köptes på eBay för inte så stora pengar alls. Mottagaren gömdes i brunnen för fartreglage-servot som inte används längre, för att hålla den på plats bockade jag en tunn bit lexan och satte fast mottagaren på den, lexanen skruvades sen i fästhålen för servot.
Kaross beställdes från kanadensiska Team Bluegroove. Det är repro-karosser, som tyvärr tappat lite definition jämfört med originalen, men det är ju inte konstigt då de måste gjort en avgjutning som de nu formar karosserna över. Det hade inte varit så irriterande om det inte också medförde att det är extremt svårt att följa linjerna när man skär bort den flytande maskeringen (jag kör med Bittydesigns, men det finns fler märken). Detta innebar att t ex hjälarna bakom sidofönstrena blev katastrofalt dåliga. Jag funderar på att måla dem utifrån eller skära ut dekaler för dem. Jag har ännu inte fått det svindyra arket med dekaler jag beställt från Kanada, därför har jag inte dragit av den blå skyddsfilmen på karossen ännu. På en av bilderna ligger vingen outskuren och uppochner, där syns vilken färg jag blandat till, tyvärr tror jag att jag kommer ha tydliga färgskiftningar i bilen då jag inte hade blandat tillräckligt med färg för att räcka till allt...
Bonusbilder från idag. Var ute i snön och sladdade med en av mina andra bilar (Traxxas Slayer Pro 4WD, nitro) och slängde även ut Rockyn med dess gamla sorgliga kaross. Slayerns kaross är den första jag målade själv och jag är rätt nöjd trots att det det inte är nåt avancerat.
Nu blev jag ju sugen på att ta tag i min rocky, sist (för typ 20 år sen) kom jag så långt att jag plockade isär allt och började göra rent, köpte lite smågrejer och en beggad kaross, som nog tyvärr var nästan lika kass som den jag hade.
Jag vill få min körbar, men tanken är väl mest att ha den ståendes på en hylla.
Jag vill få min körbar, men tanken är väl mest att ha den ståendes på en hylla.
Vad är det som är udda med stötdämparna f.ö ?
Axeln är i en del med tallriken så att säga, och den ”hålade” kolven är väldigt tunn och i plast. Sen är det väl mest att inga delar finns att köpa.
Här är en bra write-up på vad som gör dem lite ovanliga och hur man kan bygga om dem.
Har du några bilder på din(a)?
https://www.tamiyaclub.com/forum/index. ... ern-parts/
Här är en bra write-up på vad som gör dem lite ovanliga och hur man kan bygga om dem.
Har du några bilder på din(a)?
https://www.tamiyaclub.com/forum/index. ... ern-parts/
- Klas-Kenny
Kul med radiostyrt. 
Har också ramlat in lite på detta det sista året då sexåringen snöat in på det. Och bilar från leksaksaffären duger inte
Intressant med kedjedriften, har aldrig sett något liknande.
Har också ramlat in lite på detta det sista året då sexåringen snöat in på det. Och bilar från leksaksaffären duger inte
Intressant med kedjedriften, har aldrig sett något liknande.
Även Kyosho Optima hade kedjedrift från början, och några andra. Verkar ha varit ett ganska hållbart alternativ av vad man läser, men kräver lite ordning (sätta den åt rätt håll, det hade inte unga jag gjort) och som sagt tuggar lätt på batteriets hölje.
Får se om jag behåller remdriften eller sätter tillbaka kedjan.
Och som det verkar är ytterligare en kedjedriven bil på väg att bli min. Mer om det senare isf.
Får se om jag behåller remdriften eller sätter tillbaka kedjan.
Och som det verkar är ytterligare en kedjedriven bil på väg att bli min. Mer om det senare isf.
Fräste ut ett stag att spänna fast ESC:n med. Det sitter verkligen bra inklämt mellan de fyra skruvar som skulle hålla originalreglaget på plats. Som ni ser så kör jag bilen med fram/broms/back och på LiPo
Idag gav jag mig sjutton på att svarva och fräsa ut offset-adaptrarna. Alldeles för mycket jobb men väldigt nöjd med resultatet.
Och jämfört med den 3D-printade delen så ser de ganska likvärdiga ut.
Att det sen passar på bilen också gör inte saken sämre. Lite lösare passning än vad man hade kunnat hoppas, men helt ok ändå.
Att det sen passar på bilen också gör inte saken sämre. Lite lösare passning än vad man hade kunnat hoppas, men helt ok ändå.