Man ska väl blanda av vid samma tillfälle oavsett om man har extraljus eller ej ?FormerMazda skrev: ↑12 januari 2026, 06:51:58 Vissa funktioner tror jag helt enkelt inte på, och helljusautomatik är en sån, det kommer aldrig fungera bra.
För många har ju en kärlek till extraljus, och jag gissar att automatiken kanske inte ens kan kalibreras för det?
Så möter man en sån på en lång raka, eller får bakom sig på en lång raka, ja då sket det sig.
i.e så fort man har en mötande bil eller kommer ifatt en bil ?
Det är väl vanligen en kamera som ser den andra bilens lysen på något sätt, men hellljusautomatik är ju inget nytt som funktion, jänkarna hade det på vad, 60-talet ? då var det nog inte riktigt lika avancerat.Sen har jag iallafall som sport att inte blända nån, och på en kurvig landsväg innebär det ofta att man bländar av innan man ser den andra bilen, man ser ju mötet på vägen eller räcken med mera.
En automatik behöver väl se den mötande bilen för att förstå att den möter nån? Då har man ju lyst med helljus på nån.
Det går iofs att säga om det mesta som automatiseras idagNä, det är väldigt lätt att hantera en spak som sitter precis vid ratten, kan man inte det så ..
Ja, och på bensin/dieselbilar så gör det nog ingen mätbar skillnad ens, i synnerhet inte med LED.Likaså med halvljusautomatik och då främst att släcka bak. Försök skyll på miljön, eller ja skylla går bra. Men verkligheten?
Idag har väl alla bilar LED, förr var det vaddå? 40W? Hur många watt extra i motstånd tar ett hekto lägre tryck i däcken, eller extraljus, eller takräcke?