Kapa ett stålrör?

vespaman

Re: Kapa ett stålrör?

Inlägg av vespaman »

Det låter rimligt. Speciellt inte från Biltema.

Vet du vad man kan förvänta sig? Det viktigaste är egentligen att den inte är så o-rund på insidan.
Jag kan justera min bobins diameter efter de faktiska måtten, då jag 3d printar den.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Beror helt på hur röret är gjort. Har aldrig kollat på ett rör från Biltema men är det svetsat har du nog 0.5mm "fel" minst.
Vilket iofs är typ vart man landar med 3S-print med.
vespaman

Inlägg av vespaman »

OK kanske får ta mig till Biltema och anskaffa ett rör, för att mäta. Duger det inte får jag väl leta vidare. Det är som sagt mest den inre orundheten som skapar bekymmer. Eller så är inte det så stort bekymmer.
Det är en läroprocess detta, jag har aldig hållt på med voice coil motorer förut.

3d printningen kommer nog rätt nära, jag vill minnas 0,04 eller något i den stilen (resin). Men däremot får man nog räkna med lite åldrande krympning. Jag börjar nog med FDM dock. Men där kan man ju justera till det passar iom att det går så fort att printa. (o inget slaskande).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Fortran skrev: 31 december 2025, 16:38:04 Beror helt på hur röret är gjort.
Exakt, troligtvis är det en svets invändigt i röret.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Ritar du ett urtag kan du ju trä det över svetsen och på så vis få lite bättre koncenticitet.
Men för det du vill göra skulle jag säga att svarvat är bäst.
Då får du dessutom exakt dom mått du behöver istället för "det här röret är typ nästan rätt".
vespaman

Inlägg av vespaman »

Fortran skrev: 31 december 2025, 17:54:39 Ritar du ett urtag kan du ju trä det över svetsen och på så vis få lite bättre koncenticitet.
Men för det du vill göra skulle jag säga att svarvat är bäst.
Då får du dessutom exakt dom mått du behöver istället för "det här röret är typ nästan rätt".
Du menar att svarva insidan &så? (Inte bara ändorna). Från solid 20mm stång, typ?

Allt hänger på hur tjock svetsfog det handlar om. Men det låter illavarslande det du säger. Jag kanske måste spana på Aliexopress istället. Där finns det rör som verkar vara utan svetsfog.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Utförande: Kalldraget svetsat rör med inre svenssömn
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Du behöver nån enstaka bit runt 60mm.
Att be någon hobbyist (eller snällt proffs) svarva en åt dig är förmodligen det mest ekonomiska alternativet.
Dom flesta klarar nog att hålla sig inom några hundradelar utan att slita ut sig.
Nu är tyvärr all min tid vid svarven uppbokad en okänd tid framöver men annars hade det handlat om typ en hundring ink material.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Snälla proffs? Som vill gå med förlust? Finns det?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är väl bara en svarv som ger marginellt bättre resultat.
vespaman

Inlägg av vespaman »

Om man svarvar, går det att gå in 65mm djupt (har inte använt en metallsvarv sedan skoltiden, och det var lääänge sedan..)? Den färdiga delen ska nämligen se ut så här, så att svarva skulle isf göra att jag slipper hårdlöda bottenbrickan. (som är 4-5mm tjock);
Screenshot_20260101_102953.png
Screenshot_20260101_102819.png
Djupet är 65mm, totala längden är 69-70mm (lill-hålet 4mm). Invändig radie i botten är OK, men önskvärt att den är så liten som möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jako

Inlägg av jako »

Lägg till toleranser på de önskade måtten samt den största bottenradie du kan acceptera i ”hålet” så ökar sannolikheten till korrekt svar på din fråga. :D
vespaman

Inlägg av vespaman »

Min fråga var ju om det gick? Men utifrån ditt svar, så tolkar jag som att det inte är något problem?
Krävs det något speciellt med svarven, eller klarar i princip alla sådana djup?

Jag har inte någon fast gräns på vad som acceptereras på radien, detta var bara en tanke som dök upp. Men säg; 1mm helt ok, 2 ok, 3 gränsfall. Blir det för mycket, kan man i viss mån öka djupet från 65 med radien. Men ju kortare hela röret är, ju lättare är det, och vikten ska helst hållas nere.

Det som är vikttigt är att det stora 17mm hålet är runt, tex 0,05 mm ovalt känns som bra. 0,1mm sisådär. Säg -0,00/+0,1mm? Att botten på insidan är plan och inte lutar åt något hålle (0,2° max), åtminstoe 13mm dia i mitten, utanför den diametern är måtten okritiska. Och att tjockleken på "röret inte understiger 1,5 och helst inte överstiger 2mm.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

En reflektion är att det eventuellt kan vara svårt att hålla rundhetstoleransen om man ska svarva ur med så tunt gods.
Skriv svar