glapp i koordinatbord!
Testade nu, men min billiga mätklocka har för dålig noggranhet över 10 mm. Det blir hela 0,11 mm fel. Kollade upp normalt ledfel för trapetsskruv, och det bör bli max 0,01mm fel på 10 mm
Kanske kan pröva att spänna fast digitalskjutmåttet på bordet.. nollställa det och låta en pinne i spindeln dra den 10 mm!?
Kanske kan pröva att spänna fast digitalskjutmåttet på bordet.. nollställa det och låta en pinne i spindeln dra den 10 mm!?
Det kan hända att jag är lite trött, men jag vill ha det till att Du mätte repetionsnoggrannheten, när jag har mätt repetionen på min har den visat på 0.02 mm, men när jag mäter som som jag beskrev så blir resultatet 0.15 mm och det har jag fattat som vändglapp eller backlash.
Du kör alltså fram och tillbaka i samma mätning, jag kör fram och sen börjar jag mätningen på hur långt den verkligen förflyttar sig när jag kör bak 1mm.
Beror lite på vilket håll du snurrade precis före du "nollade" i början.
Det är just det jag menade med att först köra åt ett håll innan mätning. Tack Jojje
Du kör alltså fram och tillbaka i samma mätning, jag kör fram och sen börjar jag mätningen på hur långt den verkligen förflyttar sig när jag kör bak 1mm.
Beror lite på vilket håll du snurrade precis före du "nollade" i början.
Det är just det jag menade med att först köra åt ett håll innan mätning. Tack Jojje
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ska ni mäta backlash så bör ni köra minst 100 repeteringar och gärna på några olika ställen på skruven för att få en bild på hur illa det är. Sen kan man ju kalibrera in hela skruven och lägga in detta i en tabell som läses in i MACH3. Detta bara för att vara på den säkra sidan om vad det är som ställer till ev. felaktigheter dvs mekaniskt eller elektriskt.
Tänk på ATT ni ska ha allt i rätt arbetstemperatur, dvs så nära som maskinen kommer att arbeta i under 'produktion' och här kommer ev laster på bordet att vara av betydelse också.
Nu har 'NASA-mannen' varit i farten igen
Tänk på ATT ni ska ha allt i rätt arbetstemperatur, dvs så nära som maskinen kommer att arbeta i under 'produktion' och här kommer ev laster på bordet att vara av betydelse också.
Nu har 'NASA-mannen' varit i farten igen