glapp i koordinatbord!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JBV

Inlägg av JBV »

Testade nu, men min billiga mätklocka har för dålig noggranhet över 10 mm. Det blir hela 0,11 mm fel. Kollade upp normalt ledfel för trapetsskruv, och det bör bli max 0,01mm fel på 10 mm

Kanske kan pröva att spänna fast digitalskjutmåttet på bordet.. nollställa det och låta en pinne i spindeln dra den 10 mm!?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Nja JBV jag menade att mäta hur mycket backlash maskinen har.
Och då först köra den fram, stanna, sätta dit mätklockan, ställa den på 0, och sedan backa 1 mm mot mätklockan. Om maskinen inte har något "vändglapp" så skall ju mätklockan visa på exakt 1 mm. eller hur långt Du nu kör.
JBV

Inlägg av JBV »

Det var ju det jag mätte första gången:
0 till 100 sen tillbaka till 0 och läsa av backlash. Resultatet blir ju backlash felet så länge man bara har en vändning!

Sen har vi en fördel av att återgå till samma punkt, man slipper ledfelet i mätningen samt olinjärheter i mätutrustingen!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Beror lite på vilket håll du snurrade precis före du "nollade" i början.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det kan hända att jag är lite trött, men jag vill ha det till att Du mätte repetionsnoggrannheten, när jag har mätt repetionen på min har den visat på 0.02 mm, men när jag mäter som som jag beskrev så blir resultatet 0.15 mm och det har jag fattat som vändglapp eller backlash.
Du kör alltså fram och tillbaka i samma mätning, jag kör fram och sen börjar jag mätningen på hur långt den verkligen förflyttar sig när jag kör bak 1mm.

Beror lite på vilket håll du snurrade precis före du "nollade" i början.

Det är just det jag menade med att först köra åt ett håll innan mätning. Tack Jojje
JBV

Inlägg av JBV »

Japp om man skulle kört fel håll innan mätningen så ska den ju hamna på noll igen. Borde ha skrivit det :P

0,15 mm lät mycket! det måste man ju kunna känna om man drar i bordet isf...
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Yes JBV det var mycket och man kunde känna glappet som "knack knack" det är justerat nu, men jag har inte mätt det, men nu kan man inte känna något glapp :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska ni mäta backlash så bör ni köra minst 100 repeteringar och gärna på några olika ställen på skruven för att få en bild på hur illa det är. Sen kan man ju kalibrera in hela skruven och lägga in detta i en tabell som läses in i MACH3. Detta bara för att vara på den säkra sidan om vad det är som ställer till ev. felaktigheter dvs mekaniskt eller elektriskt.

Tänk på ATT ni ska ha allt i rätt arbetstemperatur, dvs så nära som maskinen kommer att arbeta i under 'produktion' och här kommer ev laster på bordet att vara av betydelse också.

Nu har 'NASA-mannen' varit i farten igen :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hoppas det inte är mig du kallar "NASA-mannen" :)
Skriv svar