glapp i koordinatbord!
glapp i koordinatbord!
Hej jag var och tittade på ett koordinatbord på bauhaus idag men till min stora förvåning så var det ganska mycket glapp när man byter riktning på bordet. Detta bord var det:
http://www.wolfcraft.fr/jcatalog_genera ... oduct.html
Bordet kostade bara 1500:- så jag är mycket intereserad av det men nu undrar jag såklart kan man bli av med glappet som uppstår när man byter riktning? Om jag tex kör med mach3, finns det någon funktion som kan kompensera för glappet? visserligen handlar detta glapp om kanske 1/4mm men i längden kan detta bli mycket om man kör mycket fram och tillbaka.
Edit: Kom på en sak nu som möjligen skulle kunna förklara en del av glappet. Det jag kollade på var ju en öppnad låda som förmodligen ett antal pers har varit och skruvat och pillat på, men jag tror knappast att det förklarar hela glappet.
http://www.wolfcraft.fr/jcatalog_genera ... oduct.html
Bordet kostade bara 1500:- så jag är mycket intereserad av det men nu undrar jag såklart kan man bli av med glappet som uppstår när man byter riktning? Om jag tex kör med mach3, finns det någon funktion som kan kompensera för glappet? visserligen handlar detta glapp om kanske 1/4mm men i längden kan detta bli mycket om man kör mycket fram och tillbaka.
Edit: Kom på en sak nu som möjligen skulle kunna förklara en del av glappet. Det jag kollade på var ju en öppnad låda som förmodligen ett antal pers har varit och skruvat och pillat på, men jag tror knappast att det förklarar hela glappet.
Tyvärr är det så att i alla fall de billiga koordinatborden främst är avsedda för borrning och eventuellt lätt manuell fräsning. Då spelar "lite" glapp inte så stor roll eftersom man först tar bort glappet innnan man börjar följa skalan. Att försöka använda glappkompensering i mjukvara låter farligt, speciellt om man tänker fräsa detaljer som kräver att båda horisontella axlarna rör sig samtidigt (och det tänker man väl?) eller om man arbetar med verktyg som har ens lite större skärkrafter.
Det som däremot kan lyckas är att modifiera bordet. En del har justerbar mutter och då kan man få bort en stor del av glappet genom att spänna halvorna från varandra. Då skall man bara komma i håg att skruven slits fortare samt att muttern måste spännas då och då.
Om gjutarbetet verkar bra så kan det vara värt att modifiera, speciellt om lagren till skruvarna verkar ok, eller är lätta att byta. Jag har själv någon gång byggt en mätmaskin med ett kinesiskt koordinatbord och intrycket då var att den nog skulle vara ok för manuell fräsning, men CNC kräver nog som sagt en del justeringar.
Fördelen mot många andra hemmabyggen är att man får ett stadigt bord i gjutjärn, jag kan tänka mig att det inte skulle vara helt dumt att använda bara själva bordet, och bygga om allt under. Bordets bearbetning är ofta rätt bra jämfört med resten, men det kräver nästan att man på något sätt har tillgång till fräs.
Det som däremot kan lyckas är att modifiera bordet. En del har justerbar mutter och då kan man få bort en stor del av glappet genom att spänna halvorna från varandra. Då skall man bara komma i håg att skruven slits fortare samt att muttern måste spännas då och då.
Om gjutarbetet verkar bra så kan det vara värt att modifiera, speciellt om lagren till skruvarna verkar ok, eller är lätta att byta. Jag har själv någon gång byggt en mätmaskin med ett kinesiskt koordinatbord och intrycket då var att den nog skulle vara ok för manuell fräsning, men CNC kräver nog som sagt en del justeringar.
Fördelen mot många andra hemmabyggen är att man får ett stadigt bord i gjutjärn, jag kan tänka mig att det inte skulle vara helt dumt att använda bara själva bordet, och bygga om allt under. Bordets bearbetning är ofta rätt bra jämfört med resten, men det kräver nästan att man på något sätt har tillgång till fräs.
Vad jag kan se så är det inga "muttrar som går att dela och göra så det blir mindre glapp, utan det är liksom gjutna i underplattan.
http://www.wolfcraft.fr/workarea/suppli ... L/4060.pdf

http://www.wolfcraft.fr/workarea/suppli ... L/4060.pdf
Den verkar inte heller ha några kullager eller några speciella påkostade muttrar till gängstången utan det verkar bara vara en enkel gängning som helt enkelt bara verkar gjord i plattorna i sig. På så vis blir det billigare för dom och konsumenten vid köp men samtidigt ett ordentligt tummande på precisionen. Men den är som sagt inte heller gjord för att röras under arbete utan bara vara still varje gång det skall borras eller vad den än skall användas till.
Är den inte gjord för att röras under arbete!? Vad sjutton har man ett koordinatbord till om det inte är meningen att man ska kunna röra på det medan man arbetar. Slår vad om att det går att köra bordet medan man fräser ändå, eller?
Vad det gäller kompensation för glapp så finns det väl inget att göra då men man skulle ju kunna lägga till egen g-cod som vid varje gång bordet byter riktning kör några extra steg, då kan man iaf minimera glappfelet.
Eftersom detta är mitt första bygge av CNC så är jag inte ute efter jättebra precition, som ni såg så räknade jag ut att glappet ligger på 1/4mm men i själva verket är det nog lite mindre. Varje varv motsvarar 3mm stigning på bordet och man kunde vrida ratten en aning utan att man fick rörelse, dock så mätte jag inte hur många grader detta var så jag drog till med 30grader som jag nu i efterhand tror är lite överdrivet. Med kompensation i form av g-cod kan jag nog halvera felet och en precition på 1/8mm duger åt mig.
En sista sak bara, var skulle jag kunna få tag i hyfsade koordinatbord som kan användas till CNC för ett ok pris?
Edit: hittade faktiskt någon som har använd just detta koordinatbort till en CNC: http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /mini.html
Vad det gäller kompensation för glapp så finns det väl inget att göra då men man skulle ju kunna lägga till egen g-cod som vid varje gång bordet byter riktning kör några extra steg, då kan man iaf minimera glappfelet.
Eftersom detta är mitt första bygge av CNC så är jag inte ute efter jättebra precition, som ni såg så räknade jag ut att glappet ligger på 1/4mm men i själva verket är det nog lite mindre. Varje varv motsvarar 3mm stigning på bordet och man kunde vrida ratten en aning utan att man fick rörelse, dock så mätte jag inte hur många grader detta var så jag drog till med 30grader som jag nu i efterhand tror är lite överdrivet. Med kompensation i form av g-cod kan jag nog halvera felet och en precition på 1/8mm duger åt mig.
En sista sak bara, var skulle jag kunna få tag i hyfsade koordinatbord som kan användas till CNC för ett ok pris?
Edit: hittade faktiskt någon som har använd just detta koordinatbort till en CNC: http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /mini.html
Eller om du tar och köper billig kulskruv och bytter skruvarna och muttrarna helt.
Tex: http://www.homeshopcnc.com/page3.html visserligen så är det inte slipad skruv, men jag tror att det skulle bli en stor förbättring mot dom befintliga.
Räcker det med 650mm skruv så kostar den under 250kr sen tillkommer två muttrar för 350kr, så totalt så skulle det gå på 600kr för kulskruv och muttrar.
Visserligen så är det nästan hälften av vad bordet kostade och du är även tvungen att tillverka lagerblocken för ändarna av skruven samt svarva själva skruven om du inte låter dom göra det åt dig.
Kanske inte var en så bra ide ändå, det kanske är bättre att bara skaffa en till mutter för att justera bort glappet.
Tex: http://www.homeshopcnc.com/page3.html visserligen så är det inte slipad skruv, men jag tror att det skulle bli en stor förbättring mot dom befintliga.
Räcker det med 650mm skruv så kostar den under 250kr sen tillkommer två muttrar för 350kr, så totalt så skulle det gå på 600kr för kulskruv och muttrar.
Visserligen så är det nästan hälften av vad bordet kostade och du är även tvungen att tillverka lagerblocken för ändarna av skruven samt svarva själva skruven om du inte låter dom göra det åt dig.
Kanske inte var en så bra ide ändå, det kanske är bättre att bara skaffa en till mutter för att justera bort glappet.

Rocky_AL: I ditt fall inte gjord för att röras under arbete om man vill ha bra precision då det ju kan bli värre. Hade jag haft ett koordinatbord där det varit ett oacceptabelt glapp så hade ialf inte jag rört det vid arbete utan att kontrollera det hela tiden då det ju kunnat bli oacceptabla skillnader som kanske inte gått att kontrollera på ett bra sätt, alltså i rak motsats till hur dom ju så klart egentligen är ämnade att användas. Hade nog visserligen lämnat tillbaka ett sådant bord om det inte varit som jag velat eller om det inte heller kunnat gått att justera bort glappet, då det kan bli en del jobb med sådant om det vill sig illa. Kan ju hoppas att det är enkelt i ditt fall.
Glappet som är kommer antagligen alltid att vara exakt lika mycket eftersom det handlar om glapp mellan mutter och skruv, muttern är väl helt enkelt för stor/liten så gör man en kompensations kod för det så borde det faktiskt att fungera, men nu sitter jag och hoppas lite för mycket tror jag men vad har man för alternativ liksom? Att bygga själv är iofs en sak men det kan bli svårt och att hitta ett bättre koordinatbord blir nog svårt också 
Edit: kompensationskoden kommer inte att bli svår heller. Om jag går igenom min kod och ser att tex x-axeln kommer att ändra rikting så lägger jag bara till tex "G0 x0.5000" mellan det två koderna då axeln byter riktning.

Edit: kompensationskoden kommer inte att bli svår heller. Om jag går igenom min kod och ser att tex x-axeln kommer att ändra rikting så lägger jag bara till tex "G0 x0.5000" mellan det två koderna då axeln byter riktning.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31608
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
När man byter riktning, och precis innan gängen tar i igen på andra sidan, är ju bordet "flytande". Det ligger ju liksom löst där. Om man har konstantmatning på X, och Y ska byta riktning, så måste ju X stanna av medan Y kompenseras. Fräser man då i något hårt material kommer bordet flytta på sig pga verktygets kraft = märken i materialet.