Ljusledare, ljusguide, ljusrör, ???
Ljusledare, ljusguide, ljusrör, ???
Letar efter någon form av "förlängning" av en status-LED som sitter en bit in i en låda och som gärna får synas på fronten av sagda låda. Avståndet är ca 20cm.
Det är m.a.o. något sånt här men längre jag är ute efter, och gärna utan att ruinera mig på köpet.
https://www.directindustry.com/prod/kin ... 09119.html
Någon som har något tips?
Tillägg: måste vara flexibel då det inte går att montera den rakt mellan LED och front.
Det är m.a.o. något sånt här men längre jag är ute efter, och gärna utan att ruinera mig på köpet.
https://www.directindustry.com/prod/kin ... 09119.html
Någon som har något tips?
Tillägg: måste vara flexibel då det inte går att montera den rakt mellan LED och front.
Re: Ljusledare, ljusguide, ljusrör, ???
finns eller fanns 2mm sådan plastfiber , praktisk när man ville ha allt på kretskorten och sedan dra ljusledare till panelen
Jag har "lekt" lite med kardeler från sådan fiber som man lägger ner i marken, utomhus. Med lysdioder.
Borde inte en bit spill från sådan fiber fungera?
/π
Borde inte en bit spill från sådan fiber fungera?
/π
Jag har 1.75 mm PMMA filament till 3D skrivare. Funkar som ljusledare också. Du kan få några meter mot porto.
Edit: PMMA = Akryl = plexiglas
Edit: PMMA = Akryl = plexiglas
Kan man få tag i larmfiber så funakr det bra med, den är väl typ.. 1,5mm ??
Jag räddade en rulle med sådan på ett tidigare jobb, men när jag behövde den sist var dne försvunnen tyvärr :/
Jag räddade en rulle med sådan på ett tidigare jobb, men när jag behövde den sist var dne försvunnen tyvärr :/
Tack alla.
Joans amazonlänk är väl i det närmaste precis det jag letade efter, men ni som kommit med alternativa förslag, och t.o.m. erbjuder er att skicka gratis-saker får ta åt er av äran också!
Speciellt Toslink lät som något värt att pröva. I dagens HDMI-baserade system har jag fått en del sådana över i "kablar som samlar damm i flera år för att de kanske är bra att ha någon gång i framtiden"-lådan. Och är kärnan så pass bred som 1mm kanske den räcker. Klipper av en och kollar.
Joans amazonlänk är väl i det närmaste precis det jag letade efter, men ni som kommit med alternativa förslag, och t.o.m. erbjuder er att skicka gratis-saker får ta åt er av äran också!
Speciellt Toslink lät som något värt att pröva. I dagens HDMI-baserade system har jag fått en del sådana över i "kablar som samlar damm i flera år för att de kanske är bra att ha någon gång i framtiden"-lådan. Och är kärnan så pass bred som 1mm kanske den räcker. Klipper av en och kollar.