Men grejen är ju att jag ritat på frihand, därför hare jag inte radier osv.. fast..
Det är väl det där jag bör göra antar jag, ska testa lite.swesysmgr skrev: ↑18 november 2025, 01:36:55 Om du väljer dimensions/mått verktyget och klickar på kurvan du vill måttsätta kommer Fusion att föreslå ett mått baserat på hur den är ritad. Runda av det till lämpligt värde och använd equal constraint för att ge alla andra berörda kurvor i skissen samma mått.
Och jag kan extrudera, det är inget problem, jag funderade mest på om det anses väldigt dumt att inte ha sketchen fully constrained innan man gör det och om det kan bli några problem.
Jag såg en tutorial om parametrar, den var intressant, kanske inte för just det jag gör nu, men ta exempelvis mina hubcaps som jag iofs gjorde i tinkercad nu, skulle man designa dom i fusion och använda parametrar skulle det ju vara väldigt enkelt att skala om så det passar andra fälgar.Jag brukar bestämma en konstruktions grundläggande mått först och sätta dem som parametrar (fx-knappen i Fusion) innan jag börjar rita. Om man sedan baserar alla skisser på parametrarna blir det mycket enklare att ändra storleken på något i efterhand, allt uppdateras samtidigt man slipper leta efter i vilken skiss ett visst mått finns.
Jag har börjat inse det när jag kollar tutorials, många saker man gärna lägger in i skissen son nybörjare är bättre att fixa med fillets och chamfer efteråt.persika skrev: ↑18 november 2025, 04:53:02 När man ritar en skiss, som ska användas för extrud eller revolv, ska man inte göra den för komplicerad. Har en tumregel att den ska innehålla ej fler än 5 mått.
Dela upp på flera features, lägg på faser och radier för sig efteråt. En enda skiss som innehåller allt, och med spår faser och radier, kan bli svår att ändra i.
Jag får labba vidare, precis som mycket annat handlar det väl om att öva och få erfarenhet.
Jag försökte hinta för chefen på jobbet att jag gärna skulle vilja ha utbildning på CAD, men det enda vi egentligen behöver är 2D-CAD, och då är det autocad som gäller. (Vilket iofs inte vore fel det heller.)