TomasL skrev: ↑15 november 2025, 21:05:28
Normalt sett om du kopplar en 3-fasmotor direkt på vårt 400V nät.
Är motorn märkt 400/690V så D-kopplar du den, en sådan motor kan du om du vill Y/D-starta, dvs man använder 3 kontaktorer, en huvudkontaktor samt 2 kontaktorer för att växla mellan Y och D-koppling, vid start så Y-kopplas motorn, vilket innebär att lindningarna får 230V i stället för 400V, efter någon halvsekund så växlar man kontaktorer så motorn blir D-kopplad, då får lindningarna full matningsspänning, dvs 400V.
Notera att vid Y/D start så är motorns startmoment rätt lågt, och motorn behöver i princip vara helt obelastad.
En 230/400V motor kan bara Y-kopplas mot vårt nät, fullt startmoment och full startström.
Dock kan man om man använder en frekvensomformare D-koppla motorn, då man i frekvensoformaren anger att det är en motor avsedd för 230V i stället för 400V.
Fördelen är att man då, med bibehållet moment kan köra motorn upp till 87Hz, dvs för en 4-polig motor med nominellt varvtal 1500 rpm kan då köras med 2600 rpm.
vilket innebär att lindningarna får 230V i stället för 400V, efter någon halvsekund så växlar man kontaktorer så motorn blir D-kopplad, då får lindningarna full matningsspänning, dvs 400V.
Det blev lite fel med 230V. Eftersom vi aldrig får 3*230V mellan faserna från vårt trefasnät utan bara 400V mellan faserna är vi hänvisade till att använda dessa 3*400V. Vi startar då motorn inkopplad så att lindningarna ska drivas med 690V. Eftersom vi matar med 400V kommer vi att begränsa strömmen. Sedan kopplar vi om så att lindningarna ska drivas med 400V, dvs motrons D-läge.
Nej det är inget fel.
Mellan faserna är det såklart 400V, men i Y läget är två lindningar i serier med faserna och får således 230V över vardera lindning.
När man kopplar över till D fås 400V över lindningarna, då de inte längre är kopplad i serie.
Jag tycker att debatten spårat ur för mycket mot Y/D-start. Kom ihåg, trådskaparen skall köpa en motor till en hydraulpump och köra den på ca 3000 rpm, med VFD. Bra! D/Y -växling kommer aldrig bli aktuellt.
Köp en 230/400V motor kopplad för 400V Y. VFD blir kanon för detta ändamål. Motorn kommer varva upp utan höga startströmmar, och dessutom med större moment, än ifall den startats direkt från nätet.
Bara ett krav för problemfri stark drift, VFD'n måste vara tillräckligt stor. Min tumregel är att titta på motorns märkström. Välj en VFD som kan lämna denna märkström x 1,5 kontinuerligt. Då har du en motor som kan avge full kraft från start till full fart. Och en VFD som kan backa upp den. Det finns idag lite udda VFD-kombinationer från Kina. Du skall ha en med 3x400V matning in (ej någon 1-fas in och 3-fas ut)
Sedan tycker jag att ifall man skall ha igång en VFD utan större erfarenhet och kanske privat bruk, tycker jag att ZONCN NZ100 är trevliga. Har de nödvändiga funktionerna för att köra en motor. Finns även svensk försäljning och information. Visst finns den många andra fantastiska VFD. Vi hade exempelvis en Siemens uppe här till diskussion i en annan tråd, inget fel på den, men en manual på ca 800 sidor skapar vissa problem för den oinvigde.
Inte alls säkert med att den kan levereras med isolerade kullager. Men problem med sådana skadliga lagerströmmar kan uppstå vid ca 50kW och uppåt. Vad jag menar är att har du hittat en bra motorn går det bra att använda denna vid dessa låga motoreffekter utan isolerade kullager.
Sedan är det ju ingen nackdel om den råkar ha isolerade lager.
Här finns ingen säljare, det blir webshop
Jag vet att problemet existerar men fungerar det att bara blunda för det?
Skulle tro på några veckors drift per år så lagren borde kunna hålla många år oavsett.
Absolut inga problem. Jag jobbade för ett stort internationellt industriföretag där man körde allt med VFD och även tillverkade egna motorer. Inga isolerade lager på småmotorer. En del tillverkare börjar med isolerade lager vid frame size 225.
Jag jobbar som industrielektriker/automation på ett företag med ett hundratal maskiner i varierande storlek, många många frekvensstyrda motorer och inga speciella motorer och det är heller inget uppenbart problem med lagerhaverier pga det, och då körs det två och treskift. Så du klarar dig utan problem hemma med vanliga lager.
Ett intressant sidospår med lagerströmmar vid VFD. Jag utredde inom företaget att vi med stora motorer och pulsgivare för closed loop ganska oväntat fick ökat antal haverier på pulsgivarna. Dessa var monterade utvändigt på en axeltapp monterad på motoraxelns ända mot pulsgivare. Pulsgivarna var försedda med hålaxel, en ganska vanlig lösning. Det visade sig att när motorerna fick isolerade lager tog strömmarna en annan väg; genom pulsgivarna. Dels blev det lagerhaverier i pulsgivarnas lager, men dessa strömmar hittade ibland även vägen via pulsgivarnas skärmade kabel, vilket naturligtvis inte var bra för elektroniken.
Lösningen blev en isolerad bussning i hålaxeln.