enkel mekanisk cad ?
Re: enkel mekanisk cad ?
Ja troligien där i extrude som han använder en offset på 15mm för att flytta start-plan för extrude.
Då blir den 15 mm från centrum osv.
Då blir den 15 mm från centrum osv.
Re: enkel mekanisk cad ?
Med SW kör jag alltid med fullständigt definierade sketcher.
Då ser man om något av ovanstående är galet.
Jag antar att det går att göra även i Fusion360?
Re: enkel mekanisk cad ?
Samma sak gäller i Fusion, att bygga på ej fullständigt definierade skisser är att be om problem senare.
Spara en minut på att hafsa med måttsättning och begränsningar, lägg en timme på att felsöka och reparera projektioner m.m. efter första ändring av konstruktionen.
Att basera så mycket som möjligt på origo och befintliga plan tycker jag också gör konstruktionerna mer stabila och enklare att ändra
Spara en minut på att hafsa med måttsättning och begränsningar, lägg en timme på att felsöka och reparera projektioner m.m. efter första ändring av konstruktionen.
Att basera så mycket som möjligt på origo och befintliga plan tycker jag också gör konstruktionerna mer stabila och enklare att ändra
Re: enkel mekanisk cad ?
lgrfbs/Hawkan: Så kan det nog vara, det framgår verkligen inte tydligt isåfall, vilket är lite dumt när det är en nybörjartutorial.
Re: enkel mekanisk cad ?
hawkan du har helt rätt.
Har tittat lite bättre nu och allt ritas i samma koordinatsystem, när han ritar motvikten passar han även på att använda offset funktionen (15mm) när skissen ska få sin tjocklek och på detta sätt hamnar den solida modellen 15mm från rit-planet och när han ska spegla den solida modellen använder han samma plan som motvikten ritades från. Detta gör att den nya soliden skapas 15mm från rit-planet på andra sidan.
Sedan var det en hel del "fluff" som var med bara för att få det att se snyggt ut och hade inget med animerings funktionen att göra alls. det tog extra tid.
Har tittat lite bättre nu och allt ritas i samma koordinatsystem, när han ritar motvikten passar han även på att använda offset funktionen (15mm) när skissen ska få sin tjocklek och på detta sätt hamnar den solida modellen 15mm från rit-planet och när han ska spegla den solida modellen använder han samma plan som motvikten ritades från. Detta gör att den nya soliden skapas 15mm från rit-planet på andra sidan.
Sedan var det en hel del "fluff" som var med bara för att få det att se snyggt ut och hade inget med animerings funktionen att göra alls. det tog extra tid.
Re: enkel mekanisk cad ?
Känns lite som att man kanske ska lära sej grunderna från nån annan tutorial.
Minns hur det var när man började med kretskorts-CAD, i början la man sej till med ovanor som straffade sej senare, det hade varit bättre
att lärt sej att göra allt rätt från början.
Minns hur det var när man började med kretskorts-CAD, i början la man sej till med ovanor som straffade sej senare, det hade varit bättre
att lärt sej att göra allt rätt från början.
Re: enkel mekanisk cad ?
Det finns flera sätt att göra saker på. Du får väl prova lite olika och se vad du gillar.
Nu får du väl komma igång själv och börja rita något.
Var mycket youtubande i början kommer jag ihåg.
Numera är man rätt flytande på det som jag brukar använda.
Händer att jag får kolla då och då om det är något utöver det vanliga.
Autodesk har också ett forum där andra redan stött på problemet
långt tidigare än jag, google hittar det.
Nu får du väl komma igång själv och börja rita något.
Var mycket youtubande i början kommer jag ihåg.
Numera är man rätt flytande på det som jag brukar använda.
Händer att jag får kolla då och då om det är något utöver det vanliga.
Autodesk har också ett forum där andra redan stött på problemet
långt tidigare än jag, google hittar det.
Re: enkel mekanisk cad ?
Det svåra brukar vara att veta vad man ska söka på så att säga.. man vet inte vad det man försöker göra heter.
Just nu är det ju ocskå så att när jag ska rita nåt simpelt så känns det väldigt mycket enklare att göra det i TinkerCAD på 30min än att sitta och slita håret i fusion i flera timmar.
Men vissa saker är ju helt underbara i fusion (jämfört med tinkercad), fillets och chamfer tex, och framförallt, måttsättning!
Så jag ska försöka lära mej fusion bättre, framförallt för att kunna göra mekaniska "maskiner" precis som denna tråden skapades för.
Jag vill kunna rita saker med axlar, lager och drev (och helst även kedjor) och sen printa/fräsa ut det och det funkar i verkligheten.
Just nu är det ju ocskå så att när jag ska rita nåt simpelt så känns det väldigt mycket enklare att göra det i TinkerCAD på 30min än att sitta och slita håret i fusion i flera timmar.
Men vissa saker är ju helt underbara i fusion (jämfört med tinkercad), fillets och chamfer tex, och framförallt, måttsättning!
Så jag ska försöka lära mej fusion bättre, framförallt för att kunna göra mekaniska "maskiner" precis som denna tråden skapades för.
Jag vill kunna rita saker med axlar, lager och drev (och helst även kedjor) och sen printa/fräsa ut det och det funkar i verkligheten.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8641
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: enkel mekanisk cad ?
Här är en tutorial som visar det mest grundläggande man måste kunna. Mycket bra förklarat. Skippa de första 3 tysta minuterna. Efter det börjar det viktiga.
Re: enkel mekanisk cad ?
Man kommer nog inte undan att man får slita i början.
Med att hitta rätt kommando och väg framåt.
Kanske göra något som är otroligt svårt i tinkercad om det nu finns sånt.
Det du beskriver är definitivt görbart.
Du ska nog titta in i att använda olika komponenter,
koppla samman de i joints. Och att plocka in
färdiga modeller via McMaster eller manufacturer part
eller t ex grabcad. Eller t ex kugghjuls makro.
Då slipper du sitta och rita kugghjul, kedjedrev o sånt standardbetonat.
Med att hitta rätt kommando och väg framåt.
Kanske göra något som är otroligt svårt i tinkercad om det nu finns sånt.
Det du beskriver är definitivt görbart.
Du ska nog titta in i att använda olika komponenter,
koppla samman de i joints. Och att plocka in
färdiga modeller via McMaster eller manufacturer part
eller t ex grabcad. Eller t ex kugghjuls makro.
Då slipper du sitta och rita kugghjul, kedjedrev o sånt standardbetonat.
Re: enkel mekanisk cad ?
Kikar på den nu, inte kommit igenom hela men det har varit lite aha-moments, precis som han säger är det mycket av detta som aldrig förklaras annars.SeniorLemuren skrev: ↑10 november 2025, 15:11:11 Här är en tutorial som visar det mest grundläggande man måste kunna. Mycket bra förklarat. Skippa de första 3 tysta minuterna. Efter det börjar det viktiga.
Bord ekolla på den när jag har tillgång till fusion så jag kan labba lite samtidigt dock.
Ja det är ju tröskeln man vill över.
Minns i forntiden (90-talet) när jag började med raytrace, då startade jag med det gamla programmet Real3D 1.x ( https://en.wikipedia.org/wiki/Realsoft_3D )
det var ganska simpelt och därför ganska lätt att komma igång med, hade dessutom en kompis som kunde visa grunderna.
Men samma sak där, ganska snart blir enkelheten en begränsning..
Då släpptes dock 2.x av programmet, med helt nytt interface och oerhört mycket mer komplicerat och kompetent.
Tröskeln var enorm att komma in i det, minns att jag satt och kämpade men ofta backade tillbaka 1.x för att bara få nåt gjort.
Sen nåt år senare när jag kunde 2.0 så gjorde jag inte det, för då var det lika lätt i 2.0 eftersom kunskaperna satt där.
Vill minnas att det fanns inbyggt att skapa kugghjul i fusion sist jag använde det, annars finns det ju gear generators också.Det du beskriver är definitivt görbart.
Du ska nog titta in i att använda olika komponenter,
koppla samman de i joints. Och att plocka in
färdiga modeller via McMaster eller manufacturer part
eller t ex grabcad. Eller t ex kugghjuls makro.
Då slipper du sitta och rita kugghjul, kedjedrev o sånt standardbetonat.
Det kan jag förvisso göra i tinkercad också, men jag vill ju testa att grejerna fungerar med.
Re: enkel mekanisk cad ?
Jag kollade på några av deras videos och lärde mig en hel del nytt. Har tex inte använt hål-funktionen tidigare, utan gjort mina egna hål. Men den funktionen är ju kanon för både gängade och ogängade hål.SeniorLemuren skrev: ↑10 november 2025, 15:11:11 Här är en tutorial som visar det mest grundläggande man måste kunna. Mycket bra förklarat. Skippa de första 3 tysta minuterna. Efter det börjar det viktiga.
Även om man använt ett program en tid, så är det alltid värt att gå tillbaka och kolla på olika (basic) tutorials för att lära sig mer.
Re: enkel mekanisk cad ?
https://help.autodesk.com/view/fusion360/ENU/
Dokumentationen till Fusion är uppdaterad och mycket bra, gå in på den sektion (sketch, surface etc.) du står i och undrar över något och alla tillgängliga funktioner finns beskrivna.
Det ligger även bra tutorials uppdelade i små bitar under hjälpen uppe till höger där en liten kort film på några minuter visar hur varje individuell funktion fungerar.
Pröva detta om du har svårt att hitta var i skissen det saknas constraints för att den skall bli fullständigt definierad:
Kod: Markera allt
File -> View -> Show text commands
Sketch.ShowUnderconstrained
I betalversionen finns en funktion som löser skiss/sketch problemen automatiskt.
