Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonnyBråttom

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av JonnyBråttom »

Tack så mycket för svaren! Det går nog på garantin i mitt fall då det visade sig att jag köpte frysen i mars år. :) Electrolux servicetekniker kommer på tisdag.
Bob-

Inlägg av Bob- »

God dag, jag har samma problem som trådskaparen. Dock en Husqvarna / Electrolux QRT4630W, PNC 92503384701.
När dörren till kylskåpet öppnas dimmas LED-belysningen upp och slocknar när den nått full styrka (2-3 sek) samtidigt som skåpet dör och det knackande ljudet hörs. Detta pågår så länge dörren är öppen, i övrigt funkar skåpet som det ska.
Modellen verkar inte ha elektronik i dörren utan kretskort sitter upptill på skåpet. Jag demonterade kretskortet och tog bilder som bifogas med förhoppningen att någon kan se något suspekt.
Letade lite på ELFA och det verkar finnas kondensatorer som passar, om problemet nu ligger där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Ja, de 5 kondingarna är en misstänkt felkälla.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

A+ i betyg för bra fotografering!

Jag skulle säga att specifikt så ser de gröna kondingarna ut att vara svullna, men ifall du behöver beställa komponenter (eller om du har alla hemma) så är det väl lika bra att byta alla elektrolyterna.

P.S. Captain Obvious hälsar att medan du väntar på delar så kanske du kan tejpa fast strömbrytaren till dörren, eller ev koppla ur LED-belysningen, så slipper kylen lägga av varje gång du öppnar dörren. Inte jättebra ifall kompressorn startar/stoppar fler gånger än nödvändigt osv.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Värt att nämna också är att Eletrolux erbjuder reparation vilket inkluderar resa, arbete och reservdelar för ett fast pris om 2295:-

Klart värt det tycker jag, beställde det förra veckan till min frys som tvärstannat. Enda nackdelen är att det var lång väntetid, 1,5 vecka.

Lång länk till Electrolux
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är ju nästan vad en frysbox kostar ny...
Bob-

Inlägg av Bob- »

Ok tack för svar alla! Var sitter strömbrytaren? Antar att det är någon magnetisk historia då jag inte lyckas hitta någon klassisk mekanisk brytare.
Bob-

Inlägg av Bob- »

carpelux skrev: 23 oktober 2025, 08:50:29 Värt att nämna också är att Eletrolux erbjuder reparation vilket inkluderar resa, arbete och reservdelar för ett fast pris om 2295:-

Klart värt det tycker jag, beställde det förra veckan till min frys som tvärstannat. Enda nackdelen är att det var lång väntetid, 1,5 vecka.

Lång länk till Electrolux
Tackar, bokade faktiskt ett besök innan jag började felsöka själv. Risken är att de inte har nytt kretskort och vill pracka på mig ett nytt kyl-/frysskåp.
Bob-

Inlägg av Bob- »

Bob- skrev: 23 oktober 2025, 14:43:20 Ok tack för svar alla! Var sitter strömbrytaren? Antar att det är någon magnetisk historia då jag inte lyckas hitta någon klassisk mekanisk brytare.
Hittade.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Var gömde den sig? Typ kan vara bra för andra som stött på detta.
Bob-

Inlägg av Bob- »

Hittade kabeln till LED belysningen, gul och vit och kopplade ur kontakten. Brytare har jag inte hittat.
Problemet med urkopplad kontakt vid kretskortet är att kylskåpet varnar för öppen dörr var 5e minut. Däremot att koppla ur den vid lampan gick bra.
Bob-

Inlägg av Bob- »

Uppdatering: Bytte de två gröna kondensatorerna först, samma fel. Bytte sedan de tre svarta, felet avhjälpt!

Bild på de fem bytta kondensatorerna jämfört med en ny.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Danny hade återigen rätt.
Har du mätt kapacitansen på de bortlödda elektrolytkondensatorena?
Det vore intressant att veta hur mycket de avvek från sin märkta kapacitans och deras uppmätta ESR-värde.

Dock härligt att kyl/frysen åter fungerar. Vankas välförtjänt en eller två kalla öl till reparatören, månde.

Rédigé: En sådan här kan man använda för att mäta kapacitans och esr(ekvivalent serieresistans)
Många multimetrar har kapacitansmätfunktion, men nog inte esr-mätfunktion.
Senast redigerad av Haralt 1 november 2025, 15:31:35, redigerad totalt 5 gånger.
Bob-

Inlägg av Bob- »

Min basic multimeter har inte den funktionen och i övrigt så vet jag inte hur man kan mäta en kondensator.
Skriv svar