Svettsa i aluminium

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har bara kört med fotpedal, jag vet inte hur man skulle klarat det annars, jag skulle också önskat speedglass.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Migsvets är annars ett bra alternativ, svetsar 5mm gods i alu på jobbet ibland. Om det är grövre gods är det bara att lägga fler strängar.

TIG ger iofs bästa och snyggaste resultatet men det man gör på en timme med TIG går på 5-10 minuter med MIG.

Tänk bara på att köpa legerad tråd som inte är för mjuk, annars måste man ha push-pull slangpaket.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går inte att svetsa alu med MAG?
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

MIG o MAG är samma sak, bara gasen som skiljer, till alu behöver man ren argon. Till järn har man co2 i blandningen.

Kanske går med MAG gas, men vet inte hur resultatet blir.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MIG och MAG är samma utrustning ja men inte samma gas det vet jag, just därför som jag skrev MAG för Aktiv gas. :)

Men argon var det alltså som behövdes. Hade dock inte varit helt fel om det gått med ren CO2, bra billigare.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

man får köra på ganska högt gasflöde annars vill det sota en del när man använder MIG

teflonrör i trådledaren eller dragande matning är inte dumt för aluminiumtråden är rätt mjuk så det blir lätta trassel i matningen om man använder en svets som trycker tråden ut till handtaget
Senast redigerad av Minus 4 februari 2007, 14:02:56, redigerad totalt 1 gång.
Trident

Inlägg av Trident »

Glöm inte att det måste vara ultra rent för bra resultat. Använd gärna en helt ny fil som inte har använts till annat än alu. Tvätta av bitarna med t Doja så blir resultatet bättre.
Skriv svar