Taklampa vilken kabel är vad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoAd

Re: Taklampa vilken kabel är vad

Inlägg av RoAd »

För att svara på ursprungsfrågan så måste det som sagts redas ut vad det är för kablar som kommer ut i taket.

Sannolikt är det som folk redan gissat två tändtrådar och en nolla. Då får denna lampa bara kopplas in om rummet i övrigt är ojordat. Skyddsjorden på lampan ska inte anslutas.

Finns det skyddsjord I rummet måste skyddsjord dras fram till lampan också eller måste en annan lampa användas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Problemet här är väl mer att man behöver tillgång till ett mätinstrument som är byggt för att kunna mäta 230V säkert och att man mäter det på ett säkert vis så att man inte riskerar att få ström i sig medan man mäter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju tämligen ovanligt med dödsfall på grund av sådant här.

Det ser ut att vara ett inmålat doslock i taket. Man kan ju börja med att titta bakom det. Att mäta på 230V är inte direkt svårt det heller.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att mäta sig fram är väldigt osäkert.

Jag tror jag nämnt det förr, när jag jobbade med provning av mätutrustning för en massa år sen så var såna här vägguttagsprovare en grej som det var mycket funderingar kring. Elsäkerhetsverket hade gjort ett test där de hade ett rum med tre vägguttag och ett var felkopplat (minns inte hur, skulle gissa på omkastad jord och nolla). Sen fick elektriker gå in i rummet och mäta upp uttagen. Det var i princip 50/50 huruvida de identifierade det felkopplade uttaget.

Och när man då tittade på vägguttagsprovare så var en vanlig brist att ett komponentfel i vägguttagsprovaren kunde göra att den indikerade att uttaget var korrekt kopplat, fast det inte var det. Jag tror att det därför blev krav på en testknapp som så att säga testar att vägguttagsprovaren funkar som den ska. (Det är 25 år sen så jag minns inte riktigt alla detaljer.)

Det var också intressant att nån amerikansk organisation hade tittat på hur multimetrar används och kommit fram till att de enda som var säkra var det som hade:
1. Fast monterade sladdar och prober, inga banankontakter som går att koppla fel eller att man råkar använda för klena sladdar vid strömmätning
2. Autorange och "overrange-indikering"
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

RoAd skrev: 11 oktober 2025, 15:03:58
Sannolikt är det som folk redan gissat två tändtrådar och en nolla. Då får denna lampa bara kopplas in om rummet i övrigt är ojordat. Skyddsjorden på lampan ska inte anslutas.

Finns det skyddsjord I rummet måste skyddsjord dras fram till lampan också eller måste en annan lampa användas.
NEJ.

Det gäller bara vid nyinstallation, och detta är absolut inte nyinstallation.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Det får du gärna stödja med en källa. Skulle man inte få installera en ny lampa i ett sk. isolerat rum?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

RoAd skrev: 11 oktober 2025, 16:04:00 Det får du gärna stödja med en källa. Skulle man inte få installera en ny lampa i ett sk. isolerat rum?
Va ?

Kravet på skyddsjord gäller bara vid nyinstallation, på gamla installationer gäller de reglerna som fanns när den gjordes.

Att ansluta en lampa eller byta ett uttag är INTE en nyinstallation.

Jag fattar inte vad du menar med det sista..
RoAd

Inlägg av RoAd »

Vi kanske missförstår varandra nu. Jag menar att det är ok att installera en lampa utan att ansluta skyddsjorden i ett rum som i övrigt saknar skyddsjord.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är ju helt riktigt att man inte skall blanda dem (om alla uttag byts skall de däremot som sagt vara jordade.)

Gamla armaturuttag är nästan aldrig jordade enligt min rent praktiska erfarenhet så detta är nästan garanterat en kronljuskontakt (som inte skall anslutas till jord någonstans.)
Akai

Inlägg av Akai »

Det är högst troligt en nolla och två tändtrådar som tidigare skrivit. Dubbelknapp på väggen avsedd för att kunna tända två olika grupper med lampor.

En fuling är att isolera den ena tändtråden och enbart koppla in nolla och en tändtråd. Det kommer att fungera, men det är ju egentligen inte så bra att ha en lampa avsedd för att skyddsjordas helt ojordad.

Men så kan man se det såhär också, många av dessa kronkopplingar kopplades in till en kristall-ljuskrona eller liknande som ofta var gjord i mässing. Ofta var dessa gjorda så att enkeltråd var trädda genom kedjorna och ner i kronan. Vassa kanter osv.

Många överlevde detta, så att sätta upp en modern armatur ojordad är troligen mycket säkrare, som troligen är mycket bättre byggd.
Senast redigerad av Akai 11 oktober 2025, 16:50:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jajjemän, har fixat rätt många sådana, en del har koppar legat direkt mot metallen när kabelhöljet har smulats sönder av ålder.
(De jag gjort om har jag ändrat så att de går att jorda men man skall som sagt aldrig blanda jordat med ojordat då är det bättre att köra ojordat i hela rummet, jag brukar inte koppla in jord om den inte redan finns dragen i rummet i fråga).

Sparljus/kronljus har så gott som alltid bara två ledare fram till strömbrytaren, men för att kunna se vad som går var måste man som regel skruva loss strömbrytaren från väggen.

(Man får givetvis heller aldrig använda ledare med färgmärkning för jordledare till strömförande kablage. Däremot kan man använda kabel i avvikande färg till saker som trappkoppling, mm jag brukar använda vit kabel till detta om fas är brun och noll blå till exempel, jord blir då gul/grön på vanligt vis. (Jord får aldrig läggas samman med noll utanför terminalen)).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sitter det en kronbrytare på väggen, dvs en dubbellampknapp, så är det inte bara högst troligen nolla och två tändtrådar, utan ganska säkert att det är så. :D

Just vid såna här tillfällen är det ypperligt med en lös lampsockel, kabelstump och två wago 221-klämmor. Bara koppla in två i taget och se när det lyser. :)
Sen skulle jag montera en riktig kontakt där och så en motsvarande i armaturen. Hatar lösa kablar och sockerbitar...
Och så undrar jag om det verkligen är rätt typ av montering på den där lampan.
Det ser ut som en såndär med en bygel man ska skruva fast direkt i taket, och sen två skruv in i sidan utifrån koppen.
Kontrollera i så fall så det verkligen går att borra upp i taket där du vill, och det inte är nån gammal övermålad dosa eller nåt annat där.
Finns det en krok bör du använda en armatur som är till för att hängas i en krok.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Akai skrev: 11 oktober 2025, 16:17:49 En fuling är att isolera den ena tändtråden och enbart koppla in nolla och en tändtråd. Det kommer att fungera, men det är ju egentligen inte så bra att ha en lampa avsedd för att skyddsjordas helt ojordad.
Det är ingen fuling i ett isolerat rum. Det är så man gör helt enkelt. Sedan kan man alltid ha åsikter om hur bra tanken med isolerade rum är, vi har trots allt sedan länge förbjudit dem vid nyinstallation.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det är ju ännu enklare att göra såsom Madmodder sade... Det händer ju inget om man råkar lägga ihop de två trådarna till kronljuset.
Man kanske till och med borde göra det eller sätta den i en Wago med tre klämmor så är man ju av med den.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju generellt rätt svårt att att ha kontakt med en taklampa samtidigt som man har kontakt med nåt jordat, även i ett rum med jordade uttag. Om man nu inte står och skruvar med en sladdriven skyddsjordad skruvdragare eller nåt...
Skriv svar