Felsökning av Kemppi MiniarcTig 180 MLP
Felsökning av Kemppi MiniarcTig 180 MLP
Har en Kemppi som startar men ger felkod sekundär överspänning. Service manualen anger att man bör byta IGBT modulen på sekundärsidan men den saluförs såklart inte längre. IGBT transistorn är standard men motståndet är knepigare då det är skyddat av tillverkaren.
Motståndet är ett Caddock MDN636 men det saknas datablad och jag saknar därför vitala data.
Någon som vågar sig på att gissa vad det är?
Motståndet är ett Caddock MDN636 men det saknas datablad och jag saknar därför vitala data.
Någon som vågar sig på att gissa vad det är?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsökning av Kemppi MiniarcTig 180 MLP
Det beror på kapselns storlek
Är det en TO-247 kapsel, så 100W
Är det en TO-247 kapsel, så 100W
Tror att jag hittat ett av problemen med kortet. Denna current sense transformer (CST), har släppt från lödning i kortet som man kan se på bilden. Laddade ner datasheet från tillverkaren för komponenten men hittar ingen återförsäljare. Tillverkaren heter Sirio och komponenten har art.nr 150622. Laddade upp datasheet om någon annan har samma problem.
Sedan är förstås frågan vad som orsakade att lösningen släppte.
Sedan är förstås frågan vad som orsakade att lösningen släppte.
Och självklart säljer inte tillverkaren denna pga NDA. Kemppi lär inte vara sugna på att sälja lösa komponenter om det ens finnsnågra.
Någon som har en idé hur man kan kringgå detta eller hitta alternativ?
Någon som har en idé hur man kan kringgå detta eller hitta alternativ?
Senast redigerad av JakeD 6 oktober 2025, 21:32:04, redigerad totalt 1 gång.
Har du mätt upp att strömtransformatorn är trasig? Vad har den för resistans på primär och sekundär?
1:200 är en vanlig omsättning det går säkert hitta en kompatibel från annan tillverkare.
1:200 är en vanlig omsättning det går säkert hitta en kompatibel från annan tillverkare.
Det är nästa steg. Var övertygad om att sekundärsidans igbt hade gett upp men nu är jag tveksam.
Försökte hitta alternativ på digikey men de jag hittade hade en annan hålbild. Behöver samtliga parametrar stämma överens? Om inte, vilka får inte avvika från original?
Försökte hitta alternativ på digikey men de jag hittade hade en annan hålbild. Behöver samtliga parametrar stämma överens? Om inte, vilka får inte avvika från original?
När jag mäter primäraidan så får jag 0.1ohm. Är det rimligt? Har ingen kontakt mellan primär och sekundär.