Ska bygga en förförstärkare. Har byggt den innan så jag vet att den fungerar bra.
Hade inte analyserat den i LTSpice så jag är lite nyfiken på om det är något jag behöver ändra på.
Ska cadda nytt kretskort var det tänkt. Kretslösningen är hämtad ifrån en av Rudolf F Grafs böcker
och så har jag moddat schemat så det ska passa modernare transistorer. Första försöken gav bra resultat
men det brusade förfärligt. Läste på i databladet till BC547 och kom fram till att R3 i schemat nedan
behövde sänkas och då försvann allt brus. Översatte kopplingen och jämförde med en ordinär op, TL084 typ,
och som synes är resultatet i frekvensgång samma. Distortion framgår inte men det bygge jag redan har låter bra.
Tonkontroll och Förförstärkare
Tonkontroll och Förförstärkare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tonkontroll och Förförstärkare
Testar att justera förstärkningen. 100mV insignal vid 1kHz.
Minskade R21 till 2,2k vilket ger förstärkaren en inimpedans runt 8k ohm.
Max förstärkning hamnar runt 7.5 ggr.
Minskade R21 till 2,2k vilket ger förstärkaren en inimpedans runt 8k ohm.
Max förstärkning hamnar runt 7.5 ggr.
Trevligt projekt!
Angående brus så är BC550C mycket lågbrusig! En trevlig trissa som jag använt i flertalet projekt. En ersättare till 550 är BC109 C i metall TO18 kåpa.
Angående brus så är BC550C mycket lågbrusig! En trevlig trissa som jag använt i flertalet projekt. En ersättare till 550 är BC109 C i metall TO18 kåpa.
Det är värt att testa och även den har bruskurvor kontra källresistans i databladet och går att optimera.
Testade att ändra värde på återkopplingen och får med en 10k potentiometer variation mellan -3dB och +5dB vid 1kHz.
Något jämnare kurva fås om jag väljer C18 till 1uF.
Tänker mig att ha förstärkarna på ett pcb och tonkontrollerna på ett annat. Nivåpotentiometrarna ska vara 2st skjutpotentiometrar.
Testade att ändra värde på återkopplingen och får med en 10k potentiometer variation mellan -3dB och +5dB vid 1kHz.
Något jämnare kurva fås om jag väljer C18 till 1uF.
Tänker mig att ha förstärkarna på ett pcb och tonkontrollerna på ett annat. Nivåpotentiometrarna ska vara 2st skjutpotentiometrar.