Hemmagjord SMT maskin - Några frågor
Re: Hemmagjord SMT maskin - Några frågor
Okej.
Men jag ska försöka kolla om det finns en begagnad SMT som ett färdigt paket.
Att bygga en egen själv med egen konstruktion är för mycket jobb. Bättre att köra på ett fungerande koncept.
Att köpa MicroSMT verkar vara en lösning, men man får skriva egna 3D modeller. Konstigt nog.
Ska kolla på E-bay om det finns något komplett. Annars är det MicroSMT som jag får luta mig mot och beställa 3D skrivna delar från JLCPCB.
Men jag ska försöka kolla om det finns en begagnad SMT som ett färdigt paket.
Att bygga en egen själv med egen konstruktion är för mycket jobb. Bättre att köra på ett fungerande koncept.
Att köpa MicroSMT verkar vara en lösning, men man får skriva egna 3D modeller. Konstigt nog.
Ska kolla på E-bay om det finns något komplett. Annars är det MicroSMT som jag får luta mig mot och beställa 3D skrivna delar från JLCPCB.
Senast redigerad av DanielM 2 oktober 2025, 00:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Tänk på att, även om någon maskin är "färdig", så är det inte bara att lyfta upp in den, ladda komponenterna och köra. Det krävs en hel del för att bemästra även en färdig maskin.
Men, ju fler som använder en maskinmodell, ju större chans är det ju att få hjälp, så oavsett hur du gör, ha det med i bakhuvudet. Alltid enklast i mittfåran.
Kanske ta det lite lugnt, och kör de kort du har nu via jlcpcb och fundera igenom några extra rundor, om du har tillräckligt med tid och lust för att orka ta dig an detta. (I all välmening - vi är nog rätt många, som trott att det är enklare än vad det faktiskt visade sig vara. Det finns många påbörjade projekt i maililnglistan på både mekaniklösningar och elektronikstyrkort, som aldrig sett dagens ljus)
Lycka till!
Men, ju fler som använder en maskinmodell, ju större chans är det ju att få hjälp, så oavsett hur du gör, ha det med i bakhuvudet. Alltid enklast i mittfåran.
Kanske ta det lite lugnt, och kör de kort du har nu via jlcpcb och fundera igenom några extra rundor, om du har tillräckligt med tid och lust för att orka ta dig an detta. (I all välmening - vi är nog rätt många, som trott att det är enklare än vad det faktiskt visade sig vara. Det finns många påbörjade projekt i maililnglistan på både mekaniklösningar och elektronikstyrkort, som aldrig sett dagens ljus)
Lycka till!
Tackar.
Jo, jag förstår att det låter enkelt att bara sätta upp en SMT maskin och sedan är det bara tuta och köra.
Men jag kan också förstå att trots att man har gjort allt, så verkar 0402 inte placeras rätt. Mycket individuella intrimningar osv. för att få paddaras koordinat perfekt.
Om det är så, att varje kort har sin egna unika intrimning. Då är en egen PnP maskin rätt kast. Typ om jag kör 10 kort av samma typ, men på grund utav kortens dimensioner så varierar dom +-0.2mm, vilket kan påverka starkt.
Jo, jag förstår att det låter enkelt att bara sätta upp en SMT maskin och sedan är det bara tuta och köra.
Men jag kan också förstå att trots att man har gjort allt, så verkar 0402 inte placeras rätt. Mycket individuella intrimningar osv. för att få paddaras koordinat perfekt.
Om det är så, att varje kort har sin egna unika intrimning. Då är en egen PnP maskin rätt kast. Typ om jag kör 10 kort av samma typ, men på grund utav kortens dimensioner så varierar dom +-0.2mm, vilket kan påverka starkt.
Nyfiken fråga. Bortsett från kalibreringar. Vad är dom övriga vanliga problematikerna som ni har stött på för SMT maskiner?
Det har inte jag upplevt.
0402 är inte värre än tex 0805 tycker jag. 0402 är ju relativt stora trots allt. Andra kan ha andra åsikter. Paddarna koordinater på komponenten är inte svårt att få rätt, men man måste ju såklart mata in rätt. Koordinaterna på kortet/panelen ändras ju inte, här gäller bara att göra bra fiducials.
Det är inte maskinen som ställer till det i små serier, det är processen. Det kan vara allt från att panelen är något skev, tjockleken på screenplåten, och att du, när du inte lägger på pastan inte vet var du ska vara noggrann. Nya komponenter du har skapat måste kanske trimmas, komponentens riktning i tejpen vs hur du lagt den i cadden osv osv. Det är många steg.
Det har jag inte upplevt, annat än att kort och paneler ffa kan vara något skeva, därigenom påverka Z.
Vanligaste problemen med maskinerna, är feederproblem, som jag skrev tidigare. Inte så konstigt när man jämför vad en feeder för en proffsmaskin kostar.
Jag ska fundera om det är värt för mig.
Problemet med JLC är att dom är så långsamma. Dom lovade max 6 dagars produktionstid. Men nu har det gått en vecka.
Problemet med JLC är att dom är så långsamma. Dom lovade max 6 dagars produktionstid. Men nu har det gått en vecka.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Just nu är det stängt i hela Kina. Nationaldag som firas i en vecka.
Sedan är 6 dagar i min värld inte långsamt...
Swech
Sedan är 6 dagar i min värld inte långsamt...
Swech
Okej. Ja, det förklarar saken. 
Hur lång tid brukar det ta för er?

Hur lång tid brukar det ta för er?
Kommer du i snitt komma under det med en egen maskin tror du? eller räknar du med att du kan beställa hem komponenter tidigare i ditt flöde så allt finns på plats i maskinen när ditt pcb ankommer, och där försvinner det väl ungefär samma tid? Eller tänker du köra cogras 1 dags kort? Stillestånd och strul, och uppsättning och lära sig maskinen, räknas det in i denna tid? Och din arbetstid som du behöver lägga på att hålla igång maskinen, är den inte värd något?
Jag vet att jag måste ta hänsyn till strul. Men jag vet inte hur mycket det kan bli. När man kollar på youtube verkar alla SMT:are vara glada och nöjda. Men dom kanske lyckas. Vem vet.
Prismässigt vet jag att jag kommer inte konkurrera mot JLC. Men detta är inte målet. Målet är att snabbt producera ett kort.
Något som jag finner svårt är frågan om precision och repeterbarhet.
Låt oss säga att idag ska jag producera ett kort. Jag monterar fast mitt kort som har pasta på sig. Sedan så trycker jag på start så mina standardkomponenter plockas ifrån.
Men denna förberedelse kanske är enorm?
Prismässigt vet jag att jag kommer inte konkurrera mot JLC. Men detta är inte målet. Målet är att snabbt producera ett kort.
Något som jag finner svårt är frågan om precision och repeterbarhet.
Låt oss säga att idag ska jag producera ett kort. Jag monterar fast mitt kort som har pasta på sig. Sedan så trycker jag på start så mina standardkomponenter plockas ifrån.
Men denna förberedelse kanske är enorm?