Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15675
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Kom att fundera på kondens efter ovanstående inlägg, sitter motorn typ på gummikuddar och finns det värme i utrymmet? Annars känns det som kondensrisken blir väldigt stor.
Det är ett typiskt fall för att aktivera funktionen "motor winding heater" i VFDn. Det kör en konstant ström på 100-300W i lindningarna om motorn står stilla och det är kallare än X grader i motorn.

https://library.e.abb.com/public/ecd864 ... eating.pdf
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13348
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Det låter annars som ett gott skäl att köra avfuktare på luft som ventilerar utrymmet, kanske? Lär ju dra mindre än att värma via lindningarna, men å andra sidan inte hålla lika länge.

Är tanken att man kör denna värme en stund innan man använder motorn, eller kör den 24/7 resten av båtens liv?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15675
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tror det blir mycket dyrare att värma/avfukta hela rummet än bara 100W inuti motorn.

I "normala fall" kör man väl det 24/7. I en fritidsbåt kan man säkert nöja sig med att ha det kopplat så VFDn får ström när man gör klar för segling några timmar innan avfärd.

TS vet säkert mycket mer om hur kondens på fartyg beter sig än oss.
Nerre
Inlägg: 27306
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

Fartygsskrov fungerar väl som en avfuktare? Havet är normalt kallt, så fukten kondenserar mot det kalla skrovet och rinner ner i kölsvinet (där man har en länspump).
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13348
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev: 2 oktober 2025, 17:20:21 Jag tror det blir mycket dyrare att värma/avfukta hela rummet än bara 100W inuti motorn.

I "normala fall" kör man väl det 24/7. I en fritidsbåt kan man säkert nöja sig med att ha det kopplat så VFDn får ström när man gör klar för segling några timmar innan avfärd.

TS vet säkert mycket mer om hur kondens på fartyg beter sig än oss.
Jag tänker att det är ett utrymme som folk normalt inte vistas i, och som inte lär behöva särskilt mycket ventilation, och därmed kan man tillföra avfuktad luft med rätt lågt flöde, bara tillräckligt för att trycka undan andra vägar där fuktigare luft kan tryckas in.
Skriv svar