AC kompressor i båt mjukavstängning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant
Inlägg: 1588
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: AC kompressor i båt mjukavstängning?

Inlägg av Prins Valiant »

TomasL skrev: 28 september 2025, 22:59:30 Den lär ju vibrera lika mycket, kompressorn i sig, rent mekaniskt påverkas inte av en sk mjukstart, då den enbart är till för att undvika att skjuta säkringarna.

Så nej, det är ingen lösning för dig.
Jag vill inte riktigt hålla med om jag jämför min gamla Nibe värmepump (som har en kompressor) med och utan mjukstart. När den arbetade utan mjukstart ( med kontaktor) startade den med full kraft och var uppe i fullt varvtal på "nolltid". Den slog igång kraftfullt och ljudligt. När den stoppade blev det abrupt stopp med kortvarig vibration.
När värmepumpen senare utrustades med original mjukstart, ställd på 2 sekunder, blev den mer orkeslös och tuffade igång med några lugna varv när momentet växte, för att ganska snabbt varva upp. När den stannade, så skedde detta över tid då momentet försvann, och den inte orkade snurra längre.
Själv tyckte jag den lät som en äldre fiskebåtmotor i start och stopp. Det abrupta försvann.

Sedan går det ändå mjukare med en VFD, men sådana finns knappt för 1-fas motorer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47584
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AC kompressor i båt mjukavstängning?

Inlägg av TomasL »

Frekvensomformare kräver en 3-fas motoir.
Är den enfas, så har den startkonding och i många fall driftskonding.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13610
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: AC kompressor i båt mjukavstängning?

Inlägg av MiaM »

I princip bör det gå att använda VFD med en motor som inte är tänkt att matas med trefas, och har startkonding/driftkonding med fasvinklar som inte är 120 grader mellan de tre lindningarna, men det förutsätter såklart att VFD:n kan programmeras att ha andra fasvinklar.

Eftersom det endast används för start och stopp så bör rimligtvis värmeutveckling i motorn inte vara ett problem jämfört med att använda kondensator, kan man tycka?


====================

Annars så en variant, kanske inte önskvärd, vore att byta ut hela kalaset mot en modern luft-luft-värmepump. Om man har tillgång till utrustning för att suga ur och spara gasen för att återfylla den igen så kan man i princip ta isär delarna i en luft-luft-värmepump för att placera dem på annat sätt (framförallt så lär man väl inte vilja ha utomhusfläkten och delen som avger värme i kyl-läge, och avger kyla i värmeläge, under huvudet i ett sovrum...). Mitt intryck är att de flesta (alla?) moderna luft-luft-värmepumpar har VFD.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47584
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AC kompressor i båt mjukavstängning?

Inlägg av TomasL »

Nja, det är inte riktigt så det fungerar.
Motorn har 2 lindningar, fasvinklen bestämmer tillverkaren, och det beror väl på vilka motordata man vill ha.
Driftskondensatorn ligger alltid inkopplad till hjälplindningen, och oftast så kopplas startkondensatorn in temporärt över driftskondensatorn, för att "knuffa igång" motorn
Olika varianter finnes naturligtvis, där hjälplindningen är delad i två delar med driftskondensatorn i mitten mellan de två lindningsdelarna
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13610
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: AC kompressor i båt mjukavstängning?

Inlägg av MiaM »

Men ändå, motorn har en given fasvinkel mellan sina lindningar och är avsedd att ha en givne fördelning av ström genom de olika lindningarna. Det är "bara" att ordna en flerfas-VFD som genererar just denna fasvinkel och spänning/effektskillnad osv, och så kan man rampa upp/ned en motor som är avsedd för start/driftkondensator.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15786
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: AC kompressor i båt mjukavstängning?

Inlägg av mrfrenzy »

En vanlig VFD fungerar inte med enfasmotorer av två skäl:
1. Fasvinkeln skiljer från trefas
2. Det är olika ström i de lindningarna som drivs direkt från nät vs från kondensatorn (och en trefas-VFD kräver lika ström i tre lindningar för att inte lösa ut)

Det finns dock VFD att köpa som är anpassade för saken, exempelvis ATO och Invertek:
https://www.ato.com/single-phase-vfd
https://www.wolfautomation.com/products ... ase+Output

OBS om motorn har centrifugalkoppling för att koppla in start-kondensator/start-lindning så måste varvtalet vara över gränsen när den slår ifrån.
Skriv svar